معاون وزير ارشاد با اعلام خبر برگزاري كنگره فرهنگ حماسه:
معاون وزير ارشاد گفت: فرهنگ حماسه، فرهنگ غیرت و حمیت دینی و ملی است و به معنی انجام کارهای بزرگ و خلق موقعیت‌های عالی با کمترین امکانات موجود است.
کد خبر: ۸۷۱۰۳۲۲
|
۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، «فرهنگ حماسه» در همه جوامع، از مهم‌ترين فرهنگ‌هاي كاربردي بوده كه موجب رشد و ترقي شده است و در كشور ما نيز، فرهنگ حماسه سبب موفقيت‌هاي بزرگي مانند انقلاب اسلامي و دفاع مقدس شده است و امروز نياز داريم اين فرهنگ را در همه عرصه‌ها به وضوح مشاهده كنيم و به كار ببنديم.

معاون برنامه ريزي و توسعه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اين مطلب از برگزاري نخستين كنگره فرهنگ حماسه خبر داد و افزود:

فرهنگ حماسه، فرهنگ غيرت و حميت ديني و ملي است و به معني انجام كارهاي بزرگ و خلق موقعيت‌هاي عالي با كمترين امكانات موجود است و اين فرهنگ بنياد رشد و ترقي در همه عرصه‌هاي اجتماعي، ورزشي، اقتصادي، سياسي و فرهنگي و دفاعي بوده و هست و ما امروز بيش از هر زمان ديگر به بسط و گسترش اين فرهنگ نياز داريم.

دكتر علي اصغر كارانديش با اشاره به وظيفه قانوني و رسالت ذاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي ترويج فرهنگ- بخصوص فرهنگ سازنده حماسه- در خصوص دليل برنامه‌ريزي كنگره فرهنگ حماسه گفت:

در دوران دفاع مقدس، بخش‌هاي «حماسه‌سرايي» و «حماسه‌خواني» رشد و توفيق بالايي يافت؛ اما بعد از دوران جنگ تحميلي، رو به خاموشي نهاد و حيف است كه شاهد كم‌سويي آن باشيم؛ اين بود كه با احساس خلاء ناشي از نبود چنين برنامه‌اي، به اين نتيجه رسيديم كه كاري منظم و مستمر تحت عنوان كنگره تعريف و اجرا كنيم.

رئيس ستاد كنگره فرهنگ حماسه، اين برنامه را مقدماتي براي ترويج و توسعه فرهنگ ايثار و مقاومت و تحول در فرهنگ حماسي جامعه خواند و افزود:

پيش از اين تلاش‌هايي شده و همايش‌ها و يادبودهايي با اين محتوا به اجرا در آمده، اما مقطعي بودن و نامستمر بودن آنها، باعث شد كه به نتايج دلخواه دست نيابند؛ لذا وجود كاري مستمر و برنامه‌ريزي شده لازم است تا كمبودها را جبران و نتايج لازم را حاصل نمايد.

وي به سه محور علمي، ادبي و هنري اين كنگره اشاره كرد و افزود:

كارهاي زيادي بايد در برنامه به انجام برسانيم اما براي شروع، در سه محور علمي و ادبي و هنري با برنامه‌هايي مانند ميزهاي علمي در بخش علمي، حماسه سرايي و متن ادبي در بخش ادبي و حماسه خواني و موسيقي حماسي در بخش هنر كار را شروع مي‌كنيم و با تثبت دبيرخانه دائمي آن، در طول سال به مباحث تكميلي خواهيم پرداخت.

معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، اين برنامه را فرصتي براي تقدير از حماسه‌سرايان و حماسه‌خوانان دانست و افزود:

در بخشي از كنگره از خدمات استاد حميد سبزواري نيز تقدير خواهيم كرد. خدمات ادبي ايشان در حمايت از انقلاب اسلامي و دفاع مقدس و ارزش‌هاي ديني و ميهني فراموش‌نشدني و قابل تحسين است و ما به نيكويي از ايشان ياد خواهيم كرد و همچنين در هر كنگره از چهره‌هاي ماندگار حماسه‌خواني و حماسه‌سرايي ياد مي‌كنيم و خدمات آن‌ها را ارج خواهيم نهاد. ما به پاس استاد حميد سبزواري كه شخصاً ارادت خاصي به ايشان دارم، اين برنامه را به مناسبت ارتحال ايشان برگزار مي‌كنيم؛ ضمن اين كه اهميت موضوع از يك سو و ارادت به اين استاد فرزانه و فعالان عرصه ترويج فرهنگ حماسه از دلايل مهمي بود كه شخصاً مسئوليت آن را به عهده بگيرم.

كارانديش با تشكر از سازمان‌ها و نهادها و شخصيت‌هاي علمي، ادبي و هنري كه از اين ايده استقبال و از آن حمايت كردند، از ديگر سازمان‌ها و نهادها و شخصيت‌هايي كه به اين موضوع علاقه‌مندند دعوت به همكاري كرد. وي در اين رابطه خاطر نشان كرد:

اين كنگره و موضوع و محتواي آن، به تمامي پيشكسوتان و علاقه‌مندان فرهنگ حماسه تعلق دارد و ما به ياري تك تك آن‌ها نيازمنديم و دست ياري همه را مي‌فشاريم.

***

گفتني است كه فراخوان، پوستر و ديگر برنامه‌هاي مرتبط با اين برنامه به زودي منتشر مي‌شود. علاقه‌مندان به همكاري با اين برنامه مي‌توانند با دبيرخانه كنگره فرهنگ حماسه تماس حاصل نمايند: 77608871-021

ارسال نظرات