آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت بیانگر آن است که در دو ماه منتهی به اردیبهشت سال جاری از مجموع ۵۸ کالای منتخب صنعتی، معدنی و پتروشیمی، ۱۸ کالای منتخب صنعتی از مجموع ۳۲ محصول افت تولید را تجربه کردند.
کد خبر: ۸۷۰۹۹۹۳
|
۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، واحدهای تولیدی سال 95 را چگونه آغاز کردند؟ آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت،معدن و تجارت بیانگر آن است که در دو ماه منتهی به اردیبهشت سال جاری از مجموع 58 کالای منتخب صنعتی، معدنی و پتروشیمی، 18 کالای منتخب صنعتی از مجموع 32 محصول افت تولید را تجربه کردند. از سوی دیگر از میان 13 کالای منتخب معدنی نیز 8 محصول منتخب در مدت زمان مذکور با افت تولید مواجه بودند، اما در بخش محصولات پتروشیمی به تفکیک محصولات شیمیایی و پلیمری از میان 13 محصول منتخب در مجموع 3 محصول پلیمری افت تولید را تجربه کردند که با این شرایط می‌توان گفت این گروه از وضعیت بهتری نسبت به سایر گروه‌ها برخوردار است. آمار اعلام شده موجب شد تا صنعتگران از اخبار نگران‌کننده‌ای درباره صنایع و وضعیت اقتصادی کشور خبر دهند و اعلام کنند که حال صنعت خوب نیست.

 

به گفته فعالان صنعتی، بسیاری از بنگاه‌ها به دوران پساتحریم امید داشتند یعنی در روزگار تحریم خودشان را با هر سختی‌ای که بود از لب پرتگاه جلو کشیدند و حرکت کردند چراکه باورشان این بود تغییر و تحول اساسی پیش می‌آید، اما این فکر که برجام اقتصاد را شکوفا می‌کند، امروز رفته رفته جای خود را به ناامیدی و سرخوردگی داده است. در این میان، اما به اعتقاد برخی از کارشناسان، سیاست‌های دولت در زمینه خروج غیرتورمی از رکود، تمرکز عمده در بخش تولید یا همان عرضه است و سیاست‌های تعریف شده در بخش تقاضا به‌صورت جدی اجرا نشده است؛ روندی که با تحریک درست تقاضا می‌توان انتظار داشت که تولید محصولات منتخب از روند کاهشی در سال جاری خارج شوند. با وجود ابراز نگرانی واحدهای تولیدی برخی از مسوولان معتقدند که وضعیت تولید آنگونه که بیان می‌شود بحرانی نیست و بسیاری از خطوط تولید در حال بازگشت به رونق هستند. در هفته‌های اخیر معاون اول رئیس‌جمهور بازدیدهایی از برخی از خطوط تولید در شهرک‌های صنعتی داشت و در این بازدیدها اعلام کرد که وضعیت واحدهای تولیدی برخلاف اظهارات مطرح شده خوب است و نباید در این‌خصوص سیاه‌نمایی کرد.

محصولات منتخب با رشد منفی

براساس آمار اعلام شده در دو ماه منتهی به اردیبهشت سال جاری «دی ام تی»، «اتوبوس و مینی بوس»،«کامیون کشنده»، «کمباین» و «انواع تلویزیون تخت» بیشترین افت تولید را در میان 32 کالای صنعتی تجربه کردند. در میان محصولاتی که بیشترین افت تولید را داشته‌اند در مدت زمان مذکور تولید «دی‌ام‌تی» به‌طور کامل متوقف شده است. براساس داده‌های اعلام شده تولید اتوبوس و مینی‌بوس برابر با 88دستگاه بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افت نزدیک به 62 درصد را تجربه کرده است. اما کامیون کشنده نیز در این دوره با تولید 1169 دستگاه توانست افت نزدیک به 41 درصدی را تجربه کند. کمباین چهارمین محصولی است که در این دوره افت تولید را تجربه کرد، ‌براساس آمار اعلام شده در مدت زمان مورد بررسی در مجموع 61دستگاه کمباین در کشور تولید شد که با افت 5/ 26 درصدی همراه بوده است. تولید انواع تلویزیون تخت نیز در این دوره برابر با 149 هزار و 800دستگاه بوده که این آمار از افت نزدیک به 20 درصد تولید این محصول منتخب حکایت دارد.

 

محصولات منتخب با رشد مثبت

اما درخصوص محصولاتی که در این مدت رشد تولید را تجربه کرده‌اند می‌توان به «ال‌ای بی»، «دوده»، «وانت»، «فیبر» و «پتروشیمی» اشاره کرد. در دوماه منتهی به اردیبهشت امسال در مجموع 27 هزار و 700 تن «ال‌ای‌بی» در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از رشد 45 درصدی حکایت دارد. «ال‌ای‌بی» تولید شده در مدت زمان مشابه سال قبل برابر با 19 هزار و 100 تن بوده است. اما تولید «دوده» در این مدت برابر با 14 هزار و 300تن بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد 36 درصد را تجربه کرده است. «وانت» نیز در این مدت با تولید 11 هزار و 400دستگاه توانست رشدی در حدود 27 درصد را برای خود ثبت کند. فیبر چهارمین محصولی است که در این مدت توانست با رشد 21 درصد مواجه شود، «فیبر» تولید شده در مدت زمان مورد بررسی برابر با 116 هزار و 400متر مکعب بوده است. «پتروشیمی» نیز در این مدت توانست به تولید 8 میلیون و 900 هزار تنی دست پیدا کند و به این طریق رشد10 درصد برای این گروه کالایی ثبت شد.

 

محصولات معدنی منتخب

از سوی دیگر براساس آمار اعلام شده از میان 13 محصول منتخب معدنی نیز در سال گذشته در مجموع سه محصول رشد تولید را تجربه کردند. در این‌خصوص می‌توان به تولید 317 هزار و 200 تنی «شیشه جام» اشاره کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشدی نزدیک به 142 درصدی را تجربه کرده است.

« فولاد خام» دومین محصول منتخب معدنی است که در مدت زمان مذکور با تولید 3 میلیون و 160 هزار و 800 تن رشدی نزدیک به 10 درصدی را تجربه کرده است. «ظروف شیشه‌ای» سومین محصول معدنی است که با تولید 75 هزار و 700 تن رشد بیش از 7 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تجربه کرد. اما «کاتد مس» نیز با تولید 29 هزار و 700تن رشدی نزدیک به 5 درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد. ولی «کنسانتره زغال ‌سنگ» پنجمین محصولی است که در این مدت رشد تولید را تجربه کرده است. کنسانتره زغال سنگ تولید شده در این مدت 183 هزارتن بوده که رشدی حدود 3 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل داشته است.

درخصوص محصولاتی که افت تولید را تجربه کرده‌اند نیز می‌توان به «کاشی و سرامیک»، «ظروف چینی»، « چینی بهداشتی»، «سیمان» و «سنگ آهن» اشاره کرد. افت تولید کاشی و سرامیک در مقایسه با مدت مشابه سال قبل برابر با منفی 46 درصد، ظروف چینی منفی 32 درصد، چینی بهداشتی منفی 13 درصد، سیمان منفی 8/ 9 درصد و سنگ آهن نیز برابر با منفی 6/ 6 درصد بوده است.

 

روند محصولات منتخب پتروشیمی

اما در بخش کالاهای منتخب پتروشیمی به تفکیک محصولات شیمیایی و پلیمری نیز در مدت زمان مورد بررسی«(PBR) پلی‌بوتادین رابر» با تولید 12 هزار و 600 تنی و رشد 152 درصدی، «(PET) پلی‌اتیلن ترفتالات» نیز با تولید 93 هزار تنی رشد 8/ 36 درصدی و «(PP) پلی‌پروپیلن» با تولید 156هزار و 300 تنی و رشدی نزدیک به 32 درصد توانستند بیشترین رشد را در میان 13 گروه کالایی منتخب پتروشیمی تجربه کنند. اما «(PVC) پلی‌وینیل کلراید»، «(ER)اپوکسی‌رزین» و «(PC) پلی‌کربنات» در مدت زمان مورد بررسی بیشترین افت تولید را تجربه کرده‌اند.

ارسال نظرات