يك پژوهشگر حوزه اعتياد مي گويد:پيامدهاي منفي اعتياد به مواد مخدر صنعتي و داروهاي روان گردان ، ضرورت مقابله با اين معضل اجتماعي را بيش از گذشته كرده و آن را به همگان تاكيد مي كند.
کد خبر: ۸۷۰۹۹۰۷
|
۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر، سيروس ملايي  با بيان اينكه امروزه مصرف مواد مخدر بصورت علني در سطح جامعه مشاهده مي شود، افزود: مسوولان و كارشناسان مسايل اجتماعي و فرهنگي بايد با ارايه راهكارهاي مختلف از گسترش شيوع اعتياد به مواد مخدر صنعتي و شيميايي در ميان نوجوانان و جوانان جلوگيري كنند.

وي اظهار كرد: پیامدهای منفی و زیان‌های جبران ناپذیری که مصرف مواد مخدر برای سلامت فرد به همراه دارد، ضرورت مقابله با این معضل اجتماعی را صدچندان می کند.

اين پژوهشگر تصريح كرد: بهره گیری از قوانين قاطع در برخورد با فروش مواد مخدر و بهره گیری از ظرفیت رهبران مذهبی در راهنمایی و توصیه به مردم می تواند در اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر موثر باشد.

ملايي با هشدار به اينكه مصرف مواد مخدر صنعتی در اشكال و نام هاي مختلف كه حاوي تركيبات شيميايي و ناخالص مواد هستند، در سال‌های اخير، موجب رشد اعتیاد و ناهنجاری های ناشی از مصرف آنها در جامعه شده است، گفت : در یک دهه گذشته موادی با نام های تجاری شیشه، کراک، قرص های روانگردان و غيره در بازار قاچاق یافت شده است که علاوه بر آثار سوء روانی و اجتماعی، بروز بيماريهاي مزمن را نيز افزایش داده است .

وي اضافه كرد: این مواد با اثرگذاری روی قسمت های مهم مغز و سلول های بدن، موجب رشد یا ناکارآمدی آنها شده و با اختلال در کارکرد بخش های مختلف، موجب شکل گیری توده های سرطانی می شوند.

اين پژوهشگر حوزه اعتياد و مدرس دانشگاه ادامه داد: این مواد جدید و صنعتی به خاطر ترکیب های شیمیایی خطرناکی که دارند چه بسا از مخدرهای سنتی خطرناک تر و کشنده تر هستند و در کنار آسیب های روحی موجب رشد سلول هاي سرطان هم می شوند.

ملايي با بيان اينكه تغییر نگرش اجتماعی جوانان به مصرف مواد صنعتي و داروهاي روان گردان از دیگر راهکارهای اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر است ، گفت :اين تغيير نگرش مي تواند به کاهش تقاضا براي خريد و مصرف مواد منجر شود.

وي خاطرنشان كرد: متاسفانه براساس افكار غلط و اشتباه در حال حاضر امروزه مصرف مواد مخدر در میان برخی نوجوانان و جوانان به یک ژست روشنفکری تبدیل شده است، در حالیكه نابودكننده جسم و روان مي‌باشد.

ملايي با بيان اينكه رسانه ها بايد كمك كنند تا مصرف مواد مخدر به يك ضد ارزش ميان معتادان تبديل شود، تصريح كرد:متاسفانه مصرف مواد مخدر صنعتي نيز ميان دختران جوان نيز شيوع يافته و اين مسئله سلامت مادران آينده را به خطر انداخته است .

اين پژوهشگر حوزه اعتياد اظهار كرد: امر اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر در جامعه امروزي بيش از سالهاي گذشته وظيفه عمومي احساس مي شود و بايد اراده نوجوانان و جوانان را براي پيشگيري از مصرف مواد مخدر با راهكارهاي مختلف آموزشي ، فرهنگي ، مهارتي و غيره تقويت كرد.

ملايي ادامه داد: مسوولان و رسانه ها بايد مبارزه اجتماعي با مواد مخدر را مورد توجه قرار دهند تا شاهد نابودي نسل امروز و آينده كشور نباشيم .
ارسال نظرات