خبرهای داغ:

۱۶ اثر تاریخی شاخص در استان فارس ثبت ملی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس از ثبت ملی ۱۶ اثر تاریخی شاخص در استان خبر داد.
کد خبر: ۸۷۰۹۷۳۱
|
۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۱
مصیب امیری اظهار داشت: کارشناسان و محققان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس با کمک و هماهنگی با باستان‌شناسان و کارشناسان میراث فرهنگی موفق به شناسایی چند اثر تاریخی در استان شده‌اند که از این تعداد 16 اثر ثبت ملی شد.

وی در مورد آثار تاریخی ثبت‌شده گفت: این آثار شامل محوطه باستان شناختی و بقایای چهار طاقی تنگاب در شیراز متعلق به دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی به شماره ثبتی 31394 ، جدول شیرین و فرهاد در نورآباد ممسنی متعلق به دوره ساسانی به شماره ثبتی 31395 ، تل سفیدک در زرین دشت متعلق به دوره ساسانی به شماره ثبتی 31425  و بقعه پنجشیر در فیروزآباد متعلق به دوره قرون میانه اسلامی به شماره ثبتی 31426  از جمله آثار ثبت شده هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس افزود: خانه و برکه آقا ( آیت‌الله آیت‌الهی ) در لارستان متعلق به دوره پهلوی به شماره ثبتی 31427 ، خانه کشمیری در شیراز متعلق به دوره قاجاریه به شماره ثبتی 31456 ، مجموعه کاروانی چاه تلخ در جهرم متلق به دوره قرون میانه و متاخر اسلامی به شماره ثبتی 31457 ، خانه غلام کامکار در شیراز متعلق به دوره قاجاریه به شماره ثبتی 31459 و  خانه حسین بذرافشان در شیراز متعلق به دوره قاجاریه به شماره ثبتی 31461  از دیگر آثار ثبت شده محسوب میشود.

امیری تصریح کرد: خانه میرزاخان امین زر (منصوری) در شیراز متعلق به دوره قاجاریه به شماره ثبتی 31462 ، تپه پوستچی در شیراز متعلق به دوره هزاره 3 و 4 ق.م-ساسانی - اوایل اسلامی به شماره ثبتی 31463 ، تپه بئرگال در گراش متعلق به دوره ساسانی تا قرون میانه اسلامی به شماره ثبتی 31492 ، خانه طالبان فرد در شیراز متعلق به دوره پهلوی اول به شماره ثبتی 31496 و مجموع سنگ نگاره‌های کوه کهتون و خاتون در بوانات متعلق به دوره پیش از تاریخ به شماره ثبتی 31497  از دیگر آثار ثبت شده است.

وی گفت: خانه احمد حجت در شیراز متعلق به دوره پهلوی اول و خانه زمان ثانی در شیراز متعلق به دوره قاجاریه  نیز در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 

امیری درباره آثار ثبت شده استان خاطرنشان کرد: با ثبت این 16 اثر  تعداد آثار تاریخی فارس که در فهرست آثار ملی ثبت شده است به 2 هزار و 882 اثر رسیده که با این تعداد اثر ثبت شده، فارس همچنان رتبه نخست کشور را در تعداد آثار ثبتی دارد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها