مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: دنیای استکبار و همه جریان‌های معاند منطقه‌ای و جهانی، دست به دست هم دادند که این نظام مقدس را از پا در آورند تا چیزی به عنوان جمهوری اسلامی با این ماهیت انقلابی وجود نداشته باشد و این وجه تشابهی است که بین شرایط سیاسی امروز نظام اسلامی با دوران پیامبر اکرم(ص) در هنگام وقوع غزوه خندق مشاهده می‌کنیم.
کد خبر: ۸۷۰۸۲۵۴
|
۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸



























به گزارش سرویس بسیج مداحان کشور خبرگزاری بسیج،صحبت‌های اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار رمضانی با دانشجویان، سراسر نکته و حکایت‌هایی بود که حال و روز کشور و شرایط امروز جامعه را بیان می‌کرد، تفسیر و فهم این سخنان نیازمند رجوع به تاریخ و روزگار صدر اسلام است.
*جنگ احزاب با اتحاد همه دشمنان فارغ از نژاد و قومیت و برای نابودی کل اسلام شکل گرفت

استاد محمدحسین رجبی دوانی، مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام بااشاره به ویژگی‌ها و شرایط دوران پیغمبر(ص) در زمان جنگ احزاب اظهار داشت: جنگ احزاب در واقع با اتحاد و ائتلاف تمام دشمنان اسلام ـ که از بسط و گسترش دعوت اسلام احساس خطر می‌کردند ـ و با هدف وهم و نابودی کامل اسلام به وقوع پیوست. آنها صرف نظر از اعتقاد، دین، مذهب و نژاد و به قصد نابودی موجودیت اسلام و مسلمین این ائتلاف را شکل دادند که البته به لطف الهی ناکام ماندند.

وی افزود: همین حالت را ما امروز شاهد هستیم؛ دنیای استکبار و همه جریان‌های منطقه‌ای و جهانی که وجود نظام جمهوری اسلامی را همچون خواری در چشمان خود می‌دانند و می‌دانند که اسلام نمیگذارد آنها اهداف شوم خود را برای سلطه بر جهان یا برای فریب و تداوم سلطه جاعلانشان بر مردم تحت ستم ادامه دهند، دست به دست هم دادند که این نظام مقدس را از پا در آورند تا چیزی به عنوان جمهوری اسلامی با این ماهیت انقلابی وجود نداشته باشد و این وجه تشابهی است که بین شرایط سیاسی امروز نظام اسلامی با دوران پیامبر اکرم(ص) در هنگام وقوع غزوه خندق مشاهده می‌کنیم.

*یکپارچگی مردم و اطاعت از رهبری دو عامل مهم پیروزی در جنگ احزاب

 این پژوهشگر تاریخ اسلام در خصوص تدبیر پیغمبر اکرم(ص) برای برون‌رفت از آن بحران بیان داشت: چون اجماعی علیه تمامیت اسلام توسط تمام دشمنان پدید آمده بود، پیغمبر(ص) بعد از خداوند تنها اتکائش به وحدت داخلی خود مسلمانان بود. در واقع یکپارچگی مردم و اطاعت از رهبری پیامبر اکرم(ص) از عوامل اصلی ناکامی احزاب در جنگ خندق و سربلند بیرون آمدن اسلام از آن فشار سنگین و توطئه سخت بود.

 وی ادامه داد: چون مسلمانان، پیغمبر را درست اطاعت کردند و با رهبر خود همراه و همگام بودند، هزینه‌های این فشارها و تحریم‌ها را تحمل کردند و به همین دلیل توانستند بردشمن غلبه پیدا کنند. همانطور که خداوند متعال وعده داده که اگر مردم در صحنه باشند و خدا و دین خدا را همراهی کنند، خدا هم آنها را یاری می‌کند.

 رجبی تصریح کرد: با معادلات رایج و مادی، در آن دوران واقعاً اسلام باید فرو می‌پاشید اما چون نصرت خداوند همراه مسلمانان بود و مردم نیز درست عمل کردند و از پیغمبر اکرم تبعیت کردند، دشمن ناکام ماند. در این صحنه می‌بینیم نماد دشمن که "عمرو بن عبدود" است، مبارز می‌طلبد و کسی جرأت نمی‌کند به مقابله با او برود؛ وقتی امیرالمومنین (ع) او را از پا درآورد، علاوه بر اینکه روحیه دشمن را تخریب کرد، باعث اعتماد به نفس بیشتر مسلمانان شد و زمینه پیروزی نیز فراهم شد.

 وی خاطرنشان کرد: امروز هم اگر ما وحدت و انسجام خود را حفظ کنیم و از ولایت و رهبری تبعیت کامل داشته باشیم و هزینه‌های این فشارها را تحمل کنیم، ان شاءالله بر قدرت پوشالی دشمن فائق خواهیم آمد. البته این پیروزی به شرطی است که مسئولان قدر این مردم خوب را که تا به حال 37 سال است پای نظام ایستادند را بدانند و جلوی این چنین خیانت‌هایی را که با سوء استفاده‌های کلان مالی صورت گرفته و ضربه بزرگی به اعتبار نظام وارد کرده است، بگیرند.

*از مردم و رهبری خیالمان راحت است؛ مشکل ما مدیران خائن است

این مورخ و پژوهشگر اظهار داشت: از مردم و رهبری کاملاً خیالمان راحت است؛ چون نظام دارای رهبر فرزانه، صالح و به حق است و مردمی که او را خوب می‌شناسند و دنباله‌رو ایشان هستند؛ اما مشکل ما مسئولان و مدیرانی هستند که بین مردم و رهبری قرار دارند. اگر اینها همگام مردم و رهبری حرکت کنند دشمن هم هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. همین تدبیر حضرت آقا در رابطه با اقتصاد مقاومتی، شناخت دشمن و راه‌های مقابله با نفوذ آنها باید برای مسئولان ما تبدیل به باور شود و به عنوان یک عقیده و با اتکا به مردم و پیروی از رهبری ما هم می‌توانیم مانند دوران "جنگ احزاب" توطئه‌های دشمن را خنثی کنیم و ان‌شاءالله نصرت الهی هم همراه و شامل ما خواهد بود.

رجبی خاطرنشان کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری یک منظومه به هم پیوسته است؛ مثلاً در آنجایی که می‌فرمایند دانشجوها در صحنه دفاع از نظام بایستید و بدون هیچگونه تقیه‌‌ای دفاع از این نظام را یک افتخار و عزت برای خود بدانند، یعنی همان استقامتی که در زمان پیغمبر صورت گرفت.

 وی گفت: جوانان ما بخاطر برخی نابسمانی‌ها، کمبودها و خیانت‌ها که در قالب اختلاس‌ها و چپاول بیت‌المال صورت می‌گیرد به اصل نظام بدبین نشوند چرا که حساب اصل نظام از عملکرد شماری مسئول و مدیر خائن و سواستفاده‌کن جدا است.

رجبی ادامه داد: این فرمایش رهبر انقلاب برای این است که مردم هوشیاری خود را حفظ کنند و بدانند که برای عزت و سربلندی و استقلال خود و همچنین عاقبت بخیری و سعادت اخروی باید پای دفاع از نظام و اصل نظام و کلیت نظام در برابر این دشمنی‌ها بایستند تا باعث ناکامی دشمن و عدم رسیدن او به آرزوی شومش که محو نظام جمهوری اسلامی است، شوند.


*شعار «الاسلام یعلو ولا یعلا علیه» آمریکا را به وحشت انداخته است

این استاد دانشگاه تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند کشورهایی هستند که عنوان "جمهوری اسلامی" دارند، اما بی‌وجود و بی‌خاصیت‌اند؛ مثل پاکستان که از یکطرف قدرت اتمی دارد اما از طرفی دیگر آمریکا هرجایی از آنجا را بمباران می‌کند. نه ارتش آنجا همتی و عزمی برای دفاع از حیثیت کشورش دارد و نه روح "عزت ملی" در مردمش زنده است. یا کشور دیگری که اسم دروغین جمهوری اسلامی را یدک می‌کشد، "موریتانی" است که عامل دست‌نشانده رژیم تبهکار سعودی آنجا حکمرانی می‌کند و با پول‌های سعودی برای اربابان خود خوش‌رقصی می‌کنند تا با خواست او با جمهوری اسلامی ایران قطع رابطه کند؛ آمریکا از این جمهوری اسلامی‌ها نه تنها واهمه ندارد بلکه استقبال هم می‌کند؛ چون که با فریب مردمان آنجا اینها نظام مثلاً اسلامی هستند که در جهت آمریکا حرکت می‌کنند.

 رجبی گفت: آن چیزی که آمریکا را به وحشت انداخته، ظاهر نام مقدس نظام ما نیست، بلکه آن هویت و روح حاکم نظام است که ضد ظلم، سلطه و طرفدار مظلومان و در پی تحقق شعار «الاسلام یعلو ولا یعلا علیه» است. از این حیث است که آمریکا با ما دشمنی می‌کند و ما باید به هر قیمتی هست در دفاع از این نظام مقدس در عرصه باشیم. 



ارسال نظرات