بیستم تیرماه، سالروز انجام عملیات آفندی شرهانی توسط نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران است.
کد خبر: ۸۷۰۸۱۶۴
|
۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳
به گزارش خبرگزاری بسیج، در بیستم تیرماه 1364، یگان‌های پیاده، هوابرد و توپخانه نیروی زمینی ارتش با هدف آزادسازی مواضع نیروهای ایرانی در منطقه شرهانی، عملیاتی را علیه نیروهای عراق انجام دادند.

نیروهای عراقی در هجدهم تیر ماه سال 64 با انجام یک تک محدود توانسته بودند به مواضع نیروهای ایرانی در منطقه شرهانی رخنه کرده و قسمتی از خطوط مقدم را در این منطقه تصرف کنند که با توجه به اهمیت این موضوع، یگان‌هایی از نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران عملیاتی آفندی را در برابر این تحرک نیروهای عراقی به انجام رساندند.

بدین ترتیب لشکر 21 حمزه از نیروی زمینی ارتش بلافاصله طرح عملیاتی خود را با همکاری گروهانی از هوابرد و آتشبارهای گروه 33 توپخانه به اجرا درآورد و ضمن وارد کردن ضایعات و تلفات سنگین به دشمن، توانست مواضع تصرف شده را باز پس بگیرد و پاتک سنگین عراقی‌ها را که یک روز بعد یعنی در 21 تیرماه با آتش سنگین توپخانه و پشتیبانی هوایی انجام شد دفع کند.

در پی این عملیات، تعداد زیادی از نیروهای عراقی کشته یا زخمی شدند و 50 نفر از این نیروها نیز به اسارت ارتش درآمدند. منطقه شرهانی در اوج رشته ارتفاعات جبل‌الحمرین واقع شده است و در استان ایلام و حوالی شهرستان دهلران قرار دارد و در طول جنگ بارها شاهد عملیات‌های مختلف بوده است.

این منطقه عملیاتی نوار مرزی غرب کشور، سرزمین عملیات‌های مهمی در طول هشت سال دوران دفاع مقدس بوده و در طول این دوران حدود 10 بار دست به دست شده و تعداد قابل توجهی از شهدای مفقودالاثر جنگ تحمیلی مربوط به این منطقه و حوالی آن است.
 
منبع: ایسنا
ارسال نظرات