خبرهای داغ:

خانواده اولین نهاد اجتماعی در اجرای اقتصاد مقاومتی/حمایت از تولید داخل رکن اصلی اقتصاد مقاومتی

اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد مردمی است که از سوی مقام معظم رهبری ارائه شد و برای تحقق این امر خانواده مهمترین نهاد اجتماعی می باشد.
کد خبر: ۸۷۰۷۵۲۸
|
۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، اقتصاد مقاومتی تدبیری هوشمندانه و راهبردی در زمینه مقاوم سازی اقتصاد کشور در سطح خرد و کلان است که از سوی مقام معظم رهبری ارائه شد ، «اقتصاد مقاومتی، یک اقتصاد مردمی‌است» و بدون حضور و حمایت آحاد اقشار جامعه، تحقق آن میسور نخواهد بود.

از همین رو برای تحقق هرچه بهتر این موضوع باید از اولین نهاد اجتماعی که در تربیت و پرورش منابع انسانی فعالیت دارد  یعنی خانواده نام برد که می تواند در تحقق این امر مهم نقش موثر و بسزایی داشته باشد.

خانواده‌ها باید هم با معنای اقتصادی و هم با رفتار بهینه و صحیح اقتصادی آشناتر باشند. اقتصاد مقاومتی چیزی نیست جز کمتر کردن هزینه خانوار، کاهش وابستگی‌ها و استفاده از کالای خارجی و تاکید بر مزیت تولیدات داخلی، تلاش برای خودکفایی، تولیدکننده بودن که در این بین زنان به‌عنوان عاملان رشد و پرورش نیروی کار و مدیران امروز و آینده کشور نقشه مهمی را ایفا می کنند.

یکی از عوامل در منزل برای حمایت از اقتصاد مقاومتی جلوگیری از تجمل گرایی و اسراف خود و خانوده می باشدبه ‌عنوان مثال می‌توان در برگزاری مهمانی‌های خانوادگی که متاسفانه زیاده روی و اسراف در آنها بسیار به چشم می‌خورد، رعایت اعتدال کنیم و رد پای تجمل‌گرایی و چشم و همچشمی‌را به حداقل برسانیم.

 بی‌تردید شناسایی ضروریات زندگی و کاستن از برخی تجملات تنها در سایه سار تغییر نگرش زنان میسر است. بانوان مایه‌ آسایش مردان و فرزندان هستند و طی شدن رشد همه جانبه اعضای خانواده به مدد حضور همسر و مادری آگاه و آشنا به علم مدیریت اقتصادی است.

از همین رو برگزاری مهمانی ها ساده و نه چندان رنگین سفره باعث افزایش معاشرت بین خانواده هاو دوستان می شود و برای خودمان هم فرهنگ ساده زیستی را به ارمغان می آورد که با این کار امیدواریم بازهم روزی مانند گذشته سفره هایی در خانه ها بدون تجمل گرایی و چند غذا برای مهمان ها پهن شود و همانند قدیم الایام فامیل و دوستان با یک نون و پنیر و سبزی ساده کنار هم بنشینند.

از طرفی اقتصاد مقاومتی به‌عنوان یک اقتصاد درون‌زا، حامی ‌سرمایه و کار ایرانی است و فرهنگ خرید کالا و خدمات نیز بایستی پشتیبان و ناظر خرید محصولات تولیدکنندگان ایرانی باشد. جایگزین کردن تولیدات داخلی به جای محصولات خارجی نه تنها گامی‌بلند در زمینه اصلاح الگوی مصرف است بلکه حمایت از تولید ملی رکن اصلی پیشرفت اقتصاد یک مملکت نیز محسوب می‌شود.

والدین نقش اساسی در شکل دهی رفتار کودکان دارند، کودکان بسیاری از ارکان و اصول زندگی کردن را از پدر و مادرهایشان آموزش می‌بینند و چه بسا والدین نیز نقش الگو برای فرزندانشان دارند و چه بسا نگرش اقتصادی والدین می‌تواند بر نگرش‌های مالی کودکان نیز تاثیر بگذارد. کودکی که شاهد تجمل گرایی و اسرف والدینش باشد با کودکی که والدینش صرفه‌جو و قناعت‌گر و همیشه در اندیشه پس‌انداز هستند، زمین تا آسمان تفاوت خواهد داشت.

پس باید در خانواده پله اولیه اقتصاد مقاومتی را به درستی قرار دهیم تا در آینده کشور که خانواده ای بزرگتر می باشد دچار مشکل نشود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار