خبرهای داغ:
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به کاهش سطح زیرکشت با اجرای طرح الگوی کشت گفت: در این راستا ۱۸ درصد اراضی کشاورزی که توجیه اقتصادی نداشته کاهش یافته است، در مصرف منابع آبی نیز در تلاشیم ۵۰ درصد برداشت از منابع زیرزمینی کاهش یابد.
کد خبر: ۸۷۰۷۲۳۵
|
۱۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، محمدرضا طلایی، با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای خودکفایی گندم اظهار داشت: افزایش تولید، کاهش سطح زیر کشت، بهبود وضعیت معیشت بهره برداران بخش کشاورزی  و افزایش بهره‌وری و ارتقا عملکرد گندم اهداف تعریف شده برای خودکفایی گندم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود: تعیین پتانسیل تولید گندم در اقلیم استان، افزایش حاصل خیزی و مصرف بهینه کودهای شیمیایی و آلی و زیست محیطی، معرفی ارقام پر پتانسیل و مقاوم به تنش‌های زنده و غیرزنده با کیفیت مطلوب و مناسب با اقلیم استان، ارتقای کمی و کیفی مکانیزاسیون مزارع گندم و بهبود کارایی مصرف آب از مهم‌ترین سیاست‌های اجرایی است که در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به کاهش سطح زیرکشت با  اجرای طرح الگوی کشت خاطرنشان کرد: در این راستا 18 درصد اراضی کشاورزی که توجیه اقتصادی نداشته کاهش یافته است، در مصرف منابع آبی نیز در تلاشیم 50 درصد برداشت از منابع زیرزمینی کاهش یابد.

طلایی با تاکید بر افزایش بودجه آب استان گفت: این هزینه در حالی در سال 94 به 23 میلیارد تومان رسیده بود که در سال‌های 91-92 حدود یک و نیم میلیارد تومان بوده است از همین رو تلاش شد تا با اجرای طرح آبیاری تحت فشار و مدیریت منابع آبی تا حد امکان هزینه‌ها کاهش یابد.

وی با بیان اینکه استان قم در سال کشاورزی 94-95 در کشت آبی 7661 هکتار و کشت دیمی 1008 هکتار را زیر کشت گندم برده است عنوان کرد: در نتیجه تلاش‌های صورت گرفته 3925 کیلوگرم در زمین‌های زیر کشت آبی، 630 کیلوگرم محصول از زمین‌های زیر کشت دیمی و در مجموع 30 هزار و 705 تن محصول برداشت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به اینکه در سال 94 حدود 3 هکتار از اراضی کشاورزی شامل طرح آبیاری تحت فشار بود عنوان کرد: تلاش کشور بر این است که در محصول گندم پس از 83 سال به خودکفایی گندم برسیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال زراعی 96-97 پیش بینی می‌شود 33 هزار و 892 تن محصول از 7591 هکتار سطح زیر کشت به‌دست بیاید.
ارسال نظرات