طی سه دهه اخیر بیش از 30 نوع بیماری عفونی جدید در دنیا شناخته شده است که منشأ بسیاری از آنها به خاطر تعامل انسان و حیوانات بوده است.
کد خبر: ۸۷۰۶۷۹۶
|
۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۲
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، معاون سلامت دامپزشکی استان زنجان گفت: طی سه دهه اخیر بیش از 30 نوع بیماری عفونی جدید در دنیا شناخته شده است که منشأ بسیاری از آنها به خاطر تعامل انسان و حیوانات بوده است.

محمدباقر حاج‌کاظمی افزود: بیش از 60 درصد بیماری‌های عفونی ناشی از بیماری‌های مشترکی است که از طریق دام‌های اهلی یا حیوانات وحشی به انسان قابلیت انتقال دارند و 75 درصد بیماری‌های نوپدید منشأ حیوانی داشته‌اند که بسیاری از این بیماری‌ها می‌توانند باعث مرگ شده و به سرعت منتشر شوند.

وی با اشاره به اینکه بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان علاوه بر تهدید سلامت انسان‌ها خسارت‌های اقتصادی گسترده ای را نیز به همراه دارند، بیان کرد: تعدادی از بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان در سال‌های اخیر چالش‌های زیادی را همراه داشته است که از جمله می توان به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، مرس، ابولا، زیکا و سارس اشاره کرد. حتی اعتقاد بر این است که بیماری ایدز در ابتدا از طریق حیوانات به انسان منتقل شد و بعد از گذر از سد گونه‌ای با انسان سازگاری پیدا کرده و قابلیت انتقال از انسان به انسان را کسب نموده است.

معاون سلامت دامپزشکی استان زنجان تصریح کرد: در حال حاضر یکی از بیماری‌های مهم قابل بین انسان و حیوان در کشور که باید مورد توجه جدی مسئولین اجرائی و سیاسی باشد بیماری برو سلوز (تب مالت) است که باید با نگاه ویژه با آن برخورد شود.کنترل این بیماری در حال حاضر در جمعیت دامی آلوده یک اقدام ضروری، میان مدت و هزینه بر بوده که نیاز به برنامه ریزی دقیق و زمان بندی شده داشته و باید هزینه‌های آن بصورت جداگانه و حداقل برای یک برنامه 5 ساله لحاظ شود.

حاج‌کاظمی بیان کرد: دامپزشکی علاوه بر پیشگیری و کنترل بیماری‌های اختصاصی دام، برای مقابله با بیماری‌های قابل انتقال میان حیوان و انسان، برنامه‌های متعددی را اجرا می نماید که واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری‌های مشترک، نمونه گیری و آزمایش دام‌ها به منظور شناسایی و حذف دام‌های بیمار یا حامل عامل بیمای‌های مشترک، نظارت بهداشتی بر سلامت محصولات دامی در کشتارگاه ها و مراکز فرآوری و بسته بندی و پرداخت غرامت به صاحبان دام‌های حذف شده از جمله اقداماتی است که در تمام مراحل پرورش دام تا زمان کشتار و فرآوری، بسته‌بندی، توزیع و عرضه محصولات دامی ادامه دارد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی زنجان در پایان خاطر نشان کرد: از آن‌جایی که در بسیاری از جوامع انسانی اعم از شهری و روستایی و حیوانات در مجاورت و نزدیکی هم زندگی کرده، در برخی شرایط کنترل بیماری در بین افراد انسانی تنها از طریق کنترل بیماری در حیوانات امکان‌پذیر است. بیماری تهدیدکننده قابل انتقال از حیوان به انسان ممکن است در مراحل اولیه در حیوان مشاهده شده و از طریق پیشگیری و کنترل عفونت حیوان، بیماری در انسان نیز جلوگیری شود اما مبارزه و کنترل بیماری های مشترک به دلایل مختلف از جمله وجود مخازن متعدد لزوم همکاری و هماهنگی نهادها، سازمان ها و ارگان های متفاوت دولتی و خصوصی را می طلبد.

ارسال نظرات