مسئول روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان:

توزیع هشت هزار کیسه پارچه ای در روز جهانی بدون پلاستیک در زنجان

همزمان با روز جهانی بدون پلاستیک هشت هزار کیسه پارچه ای در بازارچه صنایع دستی زنجان واقع در جوار موزه رختشویخانه زنجان توزیع شد.
کد خبر: ۸۷۰۶۷۹۴
|
۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۰
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مسئول روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گفت: به بهانه روز جهانی بدون پلاستیک، این کیسه ها با همکاری انجمن مهرانه و دوستداران طبیعت زنجان به طور رایگان در میان فروشندگان این بازارچه پخش و کیسه های نایلونی نیز جمع آوری شد.

امجد باقری افزود: این اقدام بسیار ارزشمند با هدف فرهنگ سازی به منظور کاهش استفاده از کیسه های نایلونی و جایگزین کردن کیسه های پارچه ای در راستای کمک به حفظ محیط زیست و جلوگیری از پیامدهای ناگوار آن ازجمله تخریب خاک صورت گرفت.

وی با بیان اینکه این کار برای اولین بار در زنجان انجام شد، اظهار داشت: فروشندگان در این بازارچه از این پس کلیه محصولات خود را در این کیسه های پارچه ای که با محیط زیست نیز سازگار است عرضه خواهند کرد.

مسئول روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قابل شستشو بودن، بادوام بودن و قابلیت استفاده مکرر را از مزیت های این کیسه های پارچه ای برشمرد و تصریح کرد: برخی حیوانات نیز از آسیب کیسه های نایلونی رها شده در طبیعت در امان نمی مانند و در واقع با بلعیدن آن به استقبال مرگ می روند.

وی به خاصیت تجزیه ناپذیری کیسه های نایلونی اشاره کرد و با بیان اینکه سالانه بیش از سه میلیون تن از این کیسه ها که مضر برای محیط زیست هستند تولید و در بازار عرضه می شود گفت: این کیسه ها در صورت رها شدن در طبیعت از ماندگاری بیش از 500 تا یک هزار سال برخوردارند و پس از تجزیه نیز آلودگی خاک را موجب می شوند.

باقری افزود: در سال 2002 بنگلادش نخستین کشوری بود که استفاده از کیسه های نایلونی را ممنوع کرد و این تصمیم نیز در راستای وقوع سیل ویرانگر سال 1988 بود که باعث مسدود شدن مسیر فاضلاب ها و در نتیجه افزایش خسارت ها شد.

مسئول روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خاطر نشان ساخت: پس از بنگلادش نیز در کشورهایی چون یونان، چین، هنگ کنگ، ایتالیا، بلژیک، ایرلند، آلمان، هلند، قوانینی برای استفاده از کیسه های نایلونی وضع شد تا مضرات آن در محیط زیست به پایین ترین سطح برسد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار