رئیس پروژه مهر آموزش و پرورش با بیان اینکه عدم حضور مدیران مدارس و واگذاری امر ثبت‌نام به کارکنان مدرسه تخلفی است که در فصل ثبت نام مشهود است گفت: دریافت وجوه نقد یکی دیگر از شکایت مردم و تخلفات در روند ثبت‌نام است که در بازرسی‌های انجام شده وجوه دریافتی بازگردانده و مدیر مدرسه تذکر دریافت می‌کند.
کد خبر: ۸۷۰۶۷۰۶
|
۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۹



به گزارش سرویس بسیج فرهنگیان خبرگزاری بسیج، علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری صبح امروز، اظهار داشت: 500 پژوهش سرا در کشور در حال فعالیت است که سال تحصیلی جدید، 115 پژوهش سرای به این تعداد اضافهمی شود و پژوهش سراهای وزارت آموزش و پرورش را به 615 پژوهش سرای دانش آموزی می رسد که با توجه به سیاست وزیر آموزش و پرورش که تا پایان دولت یازدهم، باید تمام مناطق و شهرستان ها یک پژوهش سرا داشته باشند، تاسیس 100 پژوهش سرای دیگر در برنامه سال آینده است.

زرافشان افزود: هم اکنون 64 پژوهش سرا دارای آزمایشگاه نانو هستند و برای ورود بخش لیزر به این بخش نیز اعلام آمادگی شده است.

وی ادامه داد: جشنواره ها فرصتی برای مشارکت علمی دانش آموزان و نشاط و شادابی در مدارس است و یکی از عوامل انگیزشی تحرک ملی برگزاری همین جشنواره ها است که می توان استعدادهای برتر دانش آموزان را شناسایی و حمایت کرد.

  زرافشان با اشاره به اینکه جشنواره نوجوان خوارزمی 29-28-27 مرداد ماه در مشهد مقدس برگزار می شود بیان کرد: در دوره نظری مسابقات آزمایشگاهی برگزار خواهد شد که امسال راه اندازی شده و به فعالیت های عملی دانش آموزان کمک می کند. این جشنواره 5 تا 7 مرداد در قزوین برگزار خواهد شد.

وی افزود: در شاخه فنی و حرفه ای جشنواره علمی و عملی در کردستان برگزار شد و مسابقه جشنواره های هنرهای تجسمی نیز در سمنان 29 و 30 مردادماه برگزار می شود. مسابقات علمی - مهارتی نیز در این شاخه در مشهد مقدس 22 و 23 تیر و مسابقه هنری در اردبیل 12 و 13 مرداد برگزار خواهد شد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص برگزاری جشنواره ها گفت: در دوره ابتدایی جشنواره جابربن حیان را داریم در دوره دوم متوسطه نیز جشنواره خوارزمی برگزار می شود امسال برای دومین بار در متوسطه اول جشنواره جوان خوارزمی در سطح ملی انجام خواهد شد.

حضور خانواده‌ها برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در پایه‌های اول دبستان، هفتم و دهم ضروری است

وی افزود: کار ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس آغاز شده است و با توجه به استقرار پایه دهم و برخی تغییرات در سامانه سناد، ثبت اطلاعات دانش‌آموزان در این سامانه با تأخیر صورت گرفت.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: تا روز گذشته اطلاعات دو میلیون و 224 هزار و 651 نفر در سامانه سناد ثبت شد.

زرافشان ادامه داد: حضور خانواده‌ها برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در پایه‌های اول دبستان، هفتم و دهم ضروری است و کار ثبت‌نام سایر دانش‌آموزان که میان پایه هستند توسط مدیران انجام می‌شود.

وی مطرح کرد: دستورالعمل ثبت‌نام سال تحصیلی 95-96 به استان‌ها ارسال شده است و براین اساس روز چهارشنبه 31 شهریور دانش‌آموزان کلاس اولی به مدرسه رفته و روز شنبه سوم مهر آغاز بازگشایی مدارس است چرا که اول مهر روز پنجشنبه بوده و در این روز مدارس تعطیل هستند.

رئیس ستاد پروژه مهر آموزش و پرورش بیان کرد:در دستورالعمل ثبت نام ذکر کرده‌ایم مدیران همکاری لازم را با کارمندان داشته باشند تا آنها بتوانند فرزندان خود را در مدرسه نزدیک به محل کار خود ثبت‌نام کنند.

زرافشان با اشاره به نظارت بر امر ثبت‌نام، گفت: بیشترین نارضایتی و شکایت مردم در ثبت‌نام مربوط به عدم توجیه مسئولان ثبت‌نام مدرسه نسبت به قوانین و مقررات است که برای این منظور کلاسهای توجیهی و آموزشی برای متولیان این امر برگزار شده است.

مبالغ غیرمجاز دریافتی عودت داده میشود

رئیس ستاد پروژه مهر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه با هدف شفاف سازی گردش مالی مدارس، طرح حساب یکپارچه مدارس رونمایی شد، افزود: هرگونه وجوه پرداختی به مدارس باید به حساب بانکی واریز شود و خانواده‌ها از پرداخت پول نقد ممانعت کنند. بنابراین پرداخت هرگونه وجه نقد و چک به مدارس ممنوع است. همچنین وجوه دریافتی بابت فعالیت‌های فوق برنامه مدارس باید به حساب بانکی واریز شود تا شاهد انضباط مالی بیشتر در مدارس کشور باشیم.

وی ادامه داد: عدم حضور مدیران مدارس و واگذاری امر ثبت‌نام به کارکنان مدرسه تخلفی است که در فصل ثبت نام مشهود است همچنین دریافت وجوه نقد یکی دیگر از شکایت مردم و تخلفات در روند ثبت‌نام است که در بازرسی‌های انجام شده وجوه دریافتی بازگردانده و مدیر مدرسه تذکر دریافت می‌کند.

3700 نفر از پذیرفته شدگان آزمون استخدامی مهر ماه معلم می شوند

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد: امسال نخستین فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان به مدارس وارد می‌شوند، در گذشته اعلام شده بود که 13 هزار نفر به دوره ابتدایی وارد می‌شوند و با اضافه شدن ترم تابستانی در دانشگاه فرهنگیان، 23 هزار نفر از دانشگاه فرهنگیان فارغ‌التحصیل شده و به مدارس کشور وارد می‌شوند که بخشی از آنها در دوره متوسطه اول و دوم به کار گرفته می‌شوند.

وی ادامه داد: 3700 نفر که در آزمون استخدامی آموزش و پرورش پذیرفته شده بودند مهر امسال به مدارس کشور وارد می‌شوند. همچنین 500 نفر از سوی دانشگاه شهید رجایی فارغ‌التحصیل شده و به طور اختصاصی در هنرستان‌ها مشغول فعالیت می‌شوند. همچنین پیش‌بینی می‌کنیم که امسال 45 هزار نفر از فرهنگیان بازنشسته شوند که با وجود فارغ‌التحصیلی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان در بحث نیروی انسانی کمبودی نخواهیم داشت.

1000 مدرسه تحت پوشش «طرح تعالی» قرار می‌گیرند

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به طرح تعالی مدرسه گفت: برای تحقق موضوع طرح تعالی مدرسه برنامه‌ریزی‌های بسیاری انجام شد و تاکنون 7 هزار و 582 مدرسه تحت پوشش طرح قرار گرفت و در سال آینده نیز با افزایش 6 هزار و 526 مدرسه، مجموع مدارسی که تحت پوشش طرح تعالی قرار خواهند گرفت به عدد 14 هزار و 108 خواهد رسید.

وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان مسئول  و داور ارزیابی مدارس برتر است، خاطر نشان کرد: یک سال است که درباره ابزارها و شیوه ارزیابی فعالیت‌هایی انجام می‌شود و در پاییز سال 1395 در یک نشست ملی از مدارس برتر کشور تقدیر خواهد شد؛ سال گذشته در همایش ملی توسعه منابع انسانی 6 مدرسه طرح تعالی مفتخر به دریافت نشان اهتمام شدند.

فرزندان کارکنان مدارس در مسیر محل کار ثبت نام می شوند

زرافشان گفت: امسال برای کارکنان دولت این امکان را فراهم کرده‌ایم تا فرزندانشان را در مدرسه مسیر محل کار خودشان بتوانند ثبت‌نام کنند. علی‌الخصوص این موضوع درباره بانوان شاغل اجرا خواهد شد.

جزئیات پروژه مهر

زرافشان خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی جدید دستورالعمل ثبت نام و پروژه مهر به استان ها ارسال شده است چهارشنبه 31 شهریور ماه روز بازگشایی مدارس، روز غنچه ها، جوانه ها و شکوفایی برای دانش اموزان پیش دبستانی ، اول و هفتم خواهد بود و روز شنبه 3 مهر روز بازگشایی مدارس است.

وی اظهار کرد: در دستورالعمل پروژه مهر مواردی مانند استقرار پایه دهم با تمام جوانب و تحقق ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی ذکر شده است. همچنین فرایند انتخاب، آموزش، انتصاب و ارزیابی که سال گذشته مشخص شد با لحاظ شایستگی های مدیران و ایجاد بانک نیروهای کارآمد برای مدیریت و آموزش چهره به چهره پیش از خدمت مدیران انجام می گیرد و پس از آن با جابه جایی شناسنامه مدیر قبلی و مدیر جدید ابلاغ مدیرصورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: امسال این دستورالعمل برای اولین بار اجرا خواهد شد چرا که باید ارتقای کیفیت در مدیریت مدارس و شایسته سالاری انجام پذیرد. همچنین در پروژه مهر توجه به شاداب سازی محیط مدارس و بهداشت و ایمنی دیده شده است.

پوشش پیش دبستانی ها

زرافشان به پوشش حداکثری پیش دبستانی ها اشاره کرد و افزود: سال گذشته این پوشش با افزایش 17 درصدی مواجه بود که با توجه به تاکید سند تحول بنیادین بر دوره پیش دبستانی در مناطق دو زبانه و محروم کشور آموزش و پرورش باید اهتمام کند تا آموزشهای این دوره توسعه یابد .

کارآفرینی و اشتغال زایی در هنرستان ها

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های کنونی بحث کارآفرینی است، گفت: برای خوداشتغالی فارغ‌التحصیلان برنامه جامع کارآفرینی را تدوین و یک پژوهش‌سرا در منطقه 3 تهران به عنوان قطب این امر، تعیین شده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته طرح کاشف پیگیری شد و شناسنامه‌ای برای دانش‌آموزان پایه‌های هفتم و هشتم تهیه شد، خاطرنشان کرد: با فراخوانی که از استان‌ها انجام شد 2 هزار و 800 داوطلب برای پُست مربی کارآفرینی انتخاب و از بین آنها 250 نفر بر اساس شاخص‌ها انتخاب و این افراد نیروهای مرجع در استان‌ها و مناطق خواهند بود.

زرافشان با بیان اینکه بازارچه‌های کسب و کار دانش‌آموزی را رونق خواهیم یافت، گفت: این بازارچه‌ها محلی و مجازی تشکیل می‌شوند و امسال دستورالعمل آموزش همراه تولید را پیش‌بینی کردیم. پیش از این صرفاً هنرستان‌های کشاورزی می‌توانستند درآمدزا باشند و این درآمد را صرف هنرستان خود کنند اما امسال با توجه به این دستورالعمل، برای تمام هنرستان‌ها آموزش، تولید و فروش را خواهیم داشت.

 

انتهای پیام/

ارسال نظرات