اعتبارات دهیاریهای استان 50 درصد افزایش یافته است
در شرایط کنونی بیش از 99 درصد روستاهای کشور به نعمت برق و 85 درصد جمعیت روستایی به آب شرب دسترسی داشته و 75 درصد از روستاهای ما از جاده آسفالت استفاده می کنند.
کد خبر: ۸۷۰۶۶۴۲
|
۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، استاندار زنجان در همایش دهیاریهای خودکفا، توسعه روستایی را از جمله مباحث مهم از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی عنوان نمود و گفت: روستائیان بعنوان بخشی از اقشار محروم جامعه که از حداقل امکانات مورد نیاز برای تسهیل امور زندگی خود بی بهره بودند، با تلاشی ستودنی، عرصه کشاورزی و تولید را اداره کرده و بخش قابل توجهی از نیاز جامعه و امنیت غذایی را تأمین نمودند.

مهندس انصاری افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی جهت گیری نظام و و برنامه ریزی های دولت به سمت ارتقاء سطح بهره مندی و رفع محرومیت ها در روستاهای کشور بوده و امروز کشور در جایگاه قابل قبولی در ارائه خدمات و تأمین امکانات رفاهی نظیر دسترسی به آب شرب و راه روستایی، امکانات آموزش و پرورش، بهداشت و درمان در روستاها قرار گرفته است.

وی اظهار امیدواری نمود: در شرایط کنونی بیش از 99 درصد روستاهای کشور به نعمت برق و 85 درصد جمعیت روستایی به آب شرب دسترسی داشته و 75 درصد از روستاهای ما از جاده آسفالت استفاده می کنند.

استاندار زنجان با بیان اینکه در بهسازی مسکن روستایی اقدامات قابل توجهی انجام شده اظهار داشت: با مقاوم سازی که در مسکن روستایی صورت گرفته، در بالایای طبیعی، خسارتهای انسانی کاهش یافته و سلامت روستائیان به میزان قابل توجهی تأمین شده است.

وی شرایط معیشت و اقتصاد روستائیان را مطلوب ارزیابی نمود و افزود: ارتقاء دانش و آگاهی و حمایتهای جهاد کشاورزی منجر به بهبود قابل توجه وضعیت معیشتی روستائیان شده بطوری که در سال 93 برای اولین بار تراز درآمد- هزینه روستائیان به نفع درآمد مثبت شده و درآمد خانواده های روستایی 10 درصد بیشتر از هزینه هایشان بوده است.

مقام عالی استان، وضعیت اعتبارهای تخصیصی به توسعه روستایی را مطلوب عنوان نمود و گفت: 370 میلیارد ریال از طریق دهیاریها در توسعه روستایی هزینه کردیم که معادل 40 درصد اعتبارات عمرانی استان است، ضمن اینکه از اعتبارات استان نیز، سهم روستاها جداگانه پرداخت می شود.

وی اظهار امیدواری نمود: تعداد دهیاریهای استان در مقایسه با ابتدای کار دولت یازدهم افزایش یافته و از 501 روستا به 635دهیاری رسیده و اعتبارات دهیاریها نیز در طول دو سال گذشته 50 درصد نسبت به سال 92 رشد یافته و در بودجه امسال نیز پیش بینی شده 8درصد اعتبارات استان از طریق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی صرف امور بهسازی روستایی شود.

استاندار زنجان ادامه داد: امسال برای اولین بار الزامی برقرار شده است که 10 درصد اعتبارات عمرانی استان ها صرف بهسازی شبکه ها و تامین آب شرب شبکه آب روستاهای استان شود و همچنین 500 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای سرعت بخشیدن به حل مشکل آب شرب روستاها در نظر گرفته شده و سهم مناسبی نیز به این استان اختصاص یافته است.

مهندس انصاری تکمیل شبکه راههای روستایی، شتاب توسعه و ترویج گازرسانی روستاها و اجرای برنامه های بهبود اقتصاد روستایی طی 2 سال آینده را از جمله برنامه های تکمیلی برای عمران و آبادانی روستاهای استان برشمرد و افزود: ایجاد نواحی صنعتی و تشکیل تعاونی های روستایی زمینه استفاده از تسهیلات اشتغال زایی را بیش از پیش فراهم نموده و کشت ارقام جدید، تغییر الگوی کشت و توسعه آبیاری تحت فشار موجب ارتقاء بهره وری بخش کشاورزی خواهد شد.

استاندار زنجان در ادامه این همایش، دهیاران را نماینده نظام مقیم در روستا عنوان نمود و گفت: از دهیاران علاوه بر انجام وظایف محوله وزارت کشور در قالب تکالیف قانونی، توقع می شود در تمام اموری که برای انجام وظایف دولت می توانند مشارکت داشته باشد، بصورت جدی وارد عمل شده و نقش نماینده حاکمیت نظام را ایفا کند.

وی افزود: برنامه ریزی برای استفاده از مدارس در ایام تعطیل، صیانت و حفاظت از کلیه تأسیسات و طرحهای عمرانی روستا اعم از مدرسه، خانه عالم، مرکز خدمات کشاورزی، مرکز بهداشت و تعمیر بموقع برای جلوگیری از خسارتهای بیشتر از جمله وظایفی است که بر عهده دهیاران می باشد.

مهندس انصاری همچنین صیانت از منابع طبیعی را از دیگر وظایف دهیاران عنوان نمود و تصریح داشت: بیشترین بهره از منابع طبیعی بعنوان سرمایه های ملی در دراز مدت متوجه روستائیان است و شخم زدن اراضی ملی و کاشت در آنها اگر چه ممکن است منافع اقتصادی موقتی را بدنبال داشته باشد اما صیانت از منابع ملی و نقشی که آنها در حفظ آب مرتع دارند در دراز مدت بیشتر به نفع روستائیان خواهد بود.

وی افزود: جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی و بسیج مردمی برای مهار آتش سوزی مراتع باید در دستور کار دهیاران قرار بگیرد.

مقام عالی استان در پایان به موضوع سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سالجاری اشاره نمود و افزود: از ظرفیت و پتانسیل دهیاران در اجرای مطلوب سرشماری عمومی نفوس و مسکن می توان بهره مند شد ضمن اینکه دهیاران ابزار مناسبی برای اطلاع رسانی موثر در حوزه های مختلف نیز محسوب میشوند.

انصاری افزود: با توجه به افزایش اعتبارات روستایی، لزوم ساماندهی روستاها بیشتر احساس می شود و بر این اساس باید وظایف جدیدی را برای دهیاران تعریف نمود تا عهده دار کارهای بیشتری شوند.

ارسال نظرات