دبیر کل سازمان ملل روز دوشنبه ضمن ابراز تأسف از تصمیم تل‌آویو برای ساخت صدها واحد مسکونی جدید در اراضی اشغالی کرانه باختری، گفت این تصمیم سوالاتی را در مورد نیات بلندمدت اسرائیل ایجاد می‌کند.
کد خبر: ۸۷۰۶۲۵۰
|
۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، «بان‌ کی‌ مون» دبیر کل سازمان ملل روز دوشنبه از تصمیم رژیم‌صهیونیستی برای ساخت شهرک‌های جدید در اراضی اشغالی کرانه باختری رود اردن انتقاد کرد. 

کابینه اسرائیل دیروز با احداث 560 واحد مسکونی جدید در شهرک صهیونیست‌نشین «معاله آدومیم» و همچنین اجرایی کردن طرح ساخت 240 واحد جدید در قدس اشغالی، موافقت کرد. 

در بیانیه سخنگوی آقای بان عنوان شده است که دبیر کل سازمان ملل به این تصمیم «انتقاد شدید» دارد. به گفته بان کی مون، این اقدام تل‌آویو «سوالات بر حقی را در مورد نیات بلندمدت اسرائیل ایجاد می‌کند، آن هم با توجه به تداوم اظهارات برخی از وزرای اسرائیلی که انضمام کرانه باختری را خواستار می‌شوند.»

وی با تأکید بر اینکه «بر اساس قوانین بین‌المللی، شهرک‌ها غیرقانونی هستند»، به رژیم صهیونیستی توصیه کرده است که «به خاطر صلح و رسیدن به توافقی منصفانه، این تصمیم را متوقف کرده و از آن دست بردارد.»

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «دبیر کل از اینکه این اعلامیه تنها چهار روز بعد از آن صادر شده که کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه از اسرائیل خواست سیاست ساخت و توسعه شهرک‌ها را متوقف کند، عمیقا متأسف شد.»

هرچند شهرک‌سازی‌ اسرائیل در سال‌های گذشته به طور مداوم ادامه داشته، اما کابینه‌ای که در یک سال گذشته مستقر شده، از وزرای به شدت دست راستی تشکیل شده که بر خلاف گذشته به صورت علنی از اشغال کامل کرانه باختری حمایت می‌کنند.

کشورهای غربی تاکنون تنها به محکومیت لفظی شهرک‌سازی اکتفا کرده و اعلام کرده‌اند با اقدامات تنبیهی نظیر جنبش تحریم کالاهای اسرائیلی مخالف هستند.


ارسال نظرات