خبرهای داغ:
در اجرای هر چه بهتر اقتصاد مقاومتی موانعی وجود دارد که مانع از تحقق کامل اهداف در این راستا می شود علاوه بر مشکلات عدیده و بیشماری که کارآفرینان و فعالان اقتصاد مقاومتی با آن دست به گریبان هستند مهمترین مشکل پیش رو را می توان عدم بازاریابی صحیح عنوان کرد.
کد خبر: ۸۷۰۶۱۳۴
|
۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۶
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، به نقل از تیار؛ توجه به ترویج و توسعه طرح های اقتصاد مقاومتی علاوه بر اینکه به تقویت رویه خودکفایی کمک می کند از سویی حلال مشکلات اقتصادی کشور و راهکار برون رفت از رکود تورمی است.

اقتصاد مقاومتی یکی از رویکردهای مورد تأکید مقام معظم رهبری است که شرایط امروز کشور به آن نیاز جدی دارد شهرستان ارومیه با دارا بودن ظرفیتها و پتانسیل های فراوان و منابع طبیعی تا کنون توانسته گامهای عظیمی در حوزه اقتصاد مقاومتی بردارد اما در اجرای هر چه بهتر اقتصاد مقاومتی موانعی وجود دارد که مانع از تحقق کامل اهداف در این راستا می شود.

علاوه بر مشکلات عدیده و بیشماری که کارآفرینان و فعالان اقتصاد مقاومتی با آن دست به گریبان هستند مهمترین مشکل پیش رو را می توان عدم بازاریابی صحیح عنوان کرد.

در گفت و گویی کوتاه که با چند کارآفرین انجام دادیم همه آنها مهمترین مشکلشان را عدم بازاریابی و فروش تولیداتشان عنوان کردند.

در زمینه تولید و پرورش قارچ خیلی ها وارد شدند که به دلیل نبود بازار فروش متضرر شدند و این کار را رها کردند.

شهلا چگینی که مدتیست پرورش قارچ را شروع کرده می گوید: علاوه بر وجود دلالانی که با وعده مشاوره به پرورش دهندگان قارچ مبالغ کلانی را از آنان میگیرند و با راهنماییهای غیراصولی خودشان فعالیت آنان را با مشکل مواجه می کنند نبود بازار فروش را مهمترین مشکل عنوان کرد.

وی اظهار کرد: به راه انداختن کبابی قارچ در محل پرورش قارچ راهی است که به ذهنمان رسیده اما باز هم جوابگوی حل مشکل نیست.

چگینی به تشریح مراحل تولید قارچ پرداخت و افزود: از زمانی که کمپوست می آورند تا برداشت کامل قارچ دو ماه طول می کشد که ماه اول بار ندارد و از ماه دوم باردهی شروع می شود.

این کارآفرین بابیان اینکه جوانان باید با اطلاعات کامل وارد این کار شوند ادامه داد: تولید قارچ در 3 الی 4 مرحله که فلش نام دارد انجام می گیرد، هر فلش بسته به میزان کمپوستی که در سالن تخلیه می شود و شرایطی که فراهم می کند درصد باردهی آن فرق می کند.

این تولید کننده یکی دیگر از مشکلات تولید قارچ را این گونه عنوان کرد: به علت نبود کارخانه تولید کمپوست و مواد اولیه برای دایر کردن تولیدی قارچ در استانمان هزینه انتقال وسایل اولیه از تهران زیاد است و به علت مسافت زیاد و نامساعد بودن هوا اکثرا خراب می شود.

در چند سال گذشته افراد بسیاری به طرح پرورش قارچ روی آورده اند ولی به گفته بسیاری از تولید کنندگان قارچ؛ نبود بازار ثابت برای فروش محصولات بزرگترین دغدغه آن ها است؛ حال دولت می تواند با حمایت از طرحهای این چنینی از مراحل ابتدایی تا فروش محصول موجب ترغیب کردن آنها شده و در این زمینه گامهای مثبتی در بحث تولید داخلی واقتصاد مقاومتی برداشته بردارد.

لیلا زیادی نیز کارآفرین و فعال پرورش قارچ است که می گوید: کار پرورش قارچ کار تخصصی است و نکته های ریزی دارد که بعضی ها رعایت نمی کنند در نتیجه میزان باردهی کم می شود.

این تولید کننده افزود: ورود برخی ها بدون کسب اطلاعات و آگاهی های لازم در زمینه پرورش قارچ باعث متضرر شدن آنان می شود.

وی ادامه می دهد: قارچ هایی که به روش سنتی پرورش می یابند نسبت به روش صنعتی از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردارند ولی با این وجود قیمت فروش آن توسط تولیدکنندگان و دلالان تفاوت فاحشی دارد.

زیادی می گوید: تنها مشکل ما در زمینه تولید محصولات عدم هماهنگی در بازار فروش است و باید با مدیریت قوی این امر ساماندهی شود چرا که از ما نهایتا قارچ را به مبلغ 6500 یا 6800 می خرند ولی در بازار آنرا به قیمت نه هزار تومان می فروشند که سود آن به جیب افرادی که زحمتی در این مسیر متحمل نشده اند، می رود.

زهرا نادری تولید کننده لباس می گوید: علاوه بر مشکل نقدینگی نمی توانم تولیداتم را به فروش برسانم.

از خیلی وقت پیش در فکر ایجاد زمینه ای برای کارآفرینی زنان بودم نهایتا فکر کردم که خیاطی برای بانوان بهتر از سایر مشاغل جهت کسب درآمد باشد در پایگاه بسیج در دوره های خیاطی شرکت کردم و پس از فراگیری کامل این حرفه برای بانوان کلاسهای خیاطی را بصورت رایگان برگزار کردم سپس از بین علاقمندان برای کار در تولیدی ثبت نام کردم.

وی ادامه می دهد: در نظر دارم در کنار تولیدی یک فروشگاه بزرگ برای فروش تولیداتم دایر کنم که آنهم نیازمند حمایت و کمک مالی هستم.

وی افزود: مشاغل خانگی، مشاغل آبرومندی هستند و فقط پشتیانی می طلبند.

ارسال نظرات