قائم مقام بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ۸۷۰ قلم کالای دارای مشابه تولید داخل به دولت معرفی شد تا در صورت تصویب از واردات آنها به کشور جلوگیری به عمل آید.
کد خبر: ۸۷۰۵۹۷۰
|
۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۴

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، مجتبی خسروتاج سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت صبح امروز در نشستی خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه کالاهایی را می‌توان در داخل کشور تولید کرد که هم اکنون از خارج وارد می‌شود اظهار کرد: فضاسازی رسانه‌‌ای بویژه توسط سازمان صدا و سیما که برای واردات کالای مصرفی به کشور  انجام می‌شود غیرواقعی است و کالاهایی که به طور رسمی در ماه‌های گذشته به کشور وارد شده بیشتر شامل کالاهای مصرفی صنایع و مواد اولیه بوده است. 

وی افزود: براساس قانون برنامه پنجم توسعه کالاهایی که به صورت رسمی وارد کشور می‌شود صرفا براساس نظام تعرفه‌ای موجود و پرداخت حقوق گمرکی انجام و کنترل می‌شود و آنطور نیست که بگوییم واردات این کالاها بدون حساب و کتاب است. 

قائم مقام بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: وقتی قرار است کالایی به کشور وارد شود ابتدا بررسی می‌شود که شرایط تولید آن در داخل به چه صورت است و با توجه به مهلتی که در فاصله زمانی مهرماه تا اسفند به صنایع و تولیدکنندگان برای اظهارات تولیدات خود داده می‌شود لیستی از آنها تهیه می‌شود تا از ورود کالاهای مشابه جلوگیری به عمل آیند. 

خسروتاج گفت: در اسفندماه هر سال براین اساس جدولی تنظیم می‌شود تا مبنای واردات کنترل شود و واردات صورت گرفته صرفا در این چهارچوب انجام می‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه معاون اول ریاست جمهوری بیان داشته که 85 درصد از کالاهای وارداتی را می‌توان در داخل تولید کرد، براین اساس آیا لیستی از این کالاها در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است گفت: ما معتقدیم که باید جلوی واردات کالاهای مشابه داخلی گرفته شود و هر آنچه که در داخل تولید داریم باید در اولویت تامین نیاز کشور قرار گیرد. 

خسروتاج گفت: لیستی از این کالاها تهیه شده است و در اختیار دولت قرار گرفته تا از این طریق بتوانیم از تولیدات داخلی حمایت کنیم. 

وی افزود: در صورتی که این لیست توسط دولت تصویب شود از ورود کالاهایی که مشابه داخلی دارند جلوگیری به عمل می‌آید. 

قائم مقام بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه سخنان خود تاکید کرد: وقتی در صدا و سیما اعلام می‌شود که فلان محموله قاچاق در جاده‌های کشور گرفته شده است آن را نباید به حساب واردات رسمی و قانونی گذاشت. 

خسروتاج تاکید کرد: نظام تعرفه‌ای واردات کشور برخلاف آن چیزی که تصور می‌شود نظامی کنترلی بوده و هرگز باز نیست و ما برای واردات کالاهای مختلف تعرفه‌های 7 تا 50 درصدی داریم که برای گروه 10 کالایی تعرفه‌های دو برابری تعریف می‌شود.

وی یادآور شد: در واردات کالا استانداردها و کنترل‌ها در هنگام واردات انجام می‌شود که این استانداردها در بسیاری مواقع در حد استاندارد اروپاست.

وی با بیان اینکه برای واردات لاستیک معیارهای سختی نیز تنظیم شده است گفت: همانطور که آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور اعلام کرده است ما ظرفیت‌های بالایی برای تامین کالاهای مصرفی از محل تولیدات داخلی داریم که در آینده به مرحله اجرایی می‌رسد. 

قائم مقام بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه چه تعداد کالای دارای تولید مشابه داخل به دولت برای جلوگیری از واردات آن معرفی شده است گفت: در فاصله زمانی سه هفته گذشته 870 قلم کالایی که از نظر ما قابلیت تولید در داخل کشور دارد به دولت ارائه شده است تا در صورت تصویب از واردات آن جلوگیری به عمل آید.

ارسال نظرات