خبرهای داغ:
مشارکت شهرداری قم در ساخت بزرگ‌ترین کتابخانه جهان اسلام در بلوار پیامبر اعظم(ص) توسط دفتر آیت‌الله العظمی سیستانی در جلسه شورای اسلامی شهر قم تصویب شد.
کد خبر: ۸۷۰۵۸۴۴
|
۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۴
ساخت بزرگ‌ترین کتابخانه جهان اسلام در بلوار پیامبر اعظم(ص)
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، مصطفی سعادت طلب، رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم در جلسه شامگاه یکشنبه صورت جلسه‌ای را مطرح کرد که به شکل‌گیری یک کتابخانه در بلوار پیامبر اعظم(ص) مربوط می‌شد.

وی با اشاره به اینکه این صورت جلسه را استاندار قم، شهردار قم، رئیس شورای اسلامی شهر و معاون استاندار قم امضا کرده‌اند اظهار داشت: کلیات این صورت جلسه به کاربری‌های فرهنگی بلوار پیامبر اعظم(ص) مربوط می‌شود.

رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه این صورت جلسه در کمیسیون با یک انشای جدید موافقت شد، گفت: با توجه به ضرورت ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی در بلوار پیامبر اعظم(ص) قرار شد یک مرکز فرهنگی و کتابخانه توسط آیت‌الله العظمی سیستانی، از مراجع تقلید شیعیان در این بلوار احداث شود.

وی با اشاره به جزئیات این صورت جلسه افزود: زمین مورد نظر به مساحت دو هکتار از سوی شهرداری قم در اختیار دفتر آیت‌الله سیستانی قرار می‌گیرد و با تعیین قیمت کارشناسی، معادل آن از اراضی زمین و مسکن به شهرداری قم واگذار خواهد شد.

سعادت طلب ادامه داد: بر اساس این صورت جلسه زمین ۳.۲ هکتاری در پردیسان هم که در اختیار دفتر آیت‌الله سیستانی بود به اداره کل راه و شهرسازی بازگردانده می‌شود.

ایجاد محدودیت زمانی برای ساخت و ساز
محمد رضا ملکی، یکی از اعضای شورای اسلامی شهر قم معتقد بود که این واگذاری باید زمان‌دار باشد.

وی با اشاره به لزوم حمایت از ایجاد چنین فضاهایی در بلوار پیامبر اعظم(ص) اظهار داشت: این کار را انجام می‌دهیم که یک اتفاقی در بلوار پیامبر اعظم افتاده و این مسیر رونق بگیرد پس باید یک بازه زمانی برای این کار قرار دهیم.

ولی‌الله بیاتی، رئیس شورای اسلامی شهر قم هم با اشاره به تاریخچه این پرونده، گفت: یک بار این لایحه به شورا آمد و یک زمین در پردیسان پیشنهاد شد که شورا نپذیرفت.

وی افزود: آقای وزیر و شخص رئیس مجلس تأکید کرده‌اند که زمین در محدوده شهر با قیمت کارشناسی داده شود.
رئیس شورای اسلامی شهر قم اضافه کرد: قرار است بزرگ‌ترین کتابخانه جهان اسلام در قم احداث شود که باید زمانی هم برای این کار در نظر گرفته شود.
ساخت بزرگ‌ترین کتابخانه جهان اسلام در بلوار پیامبر اعظم(ص)

در ‌نهایت این لایحه با قید اینکه پس از توافق به مدت حداکثر یک سال برای گرفتن پروانه و سه سال برای ساخت زمان گذاشته شود، تصویب شد.

موضوع دیگری که در این جلسه مطرح شد، تفریغ بودجه سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم بود که رئیس کمیسیون برنامه و بودجه آن را مطرح کرد.

حجت الاسلام سید محمد آتش‌زر اظهار داشت: تفریغ بودجه ۹۳ این سازمان قبلا مصوب شده بود اما اعمال تغییراتی که مورد نظر شورا بود آنقدر طول کشید که نیاز به تصویب دوباره  دارد.

لزوم حمایت جدی‌تر از انبوه‌سازان
موضوع دیگری که رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر قم مطرح کرد به جریمه تعویق پرداخت عوارض ساختمانی برای شرکت تعاونی جامعه المصطفی العالمیه مربوط می‌شد.

وی با اشاره به اینکه پروانه ساختمانی این شرکت در سال ۹۲ منقضی شده گفت: به ازای هر سال دیر کرد در آغاز ساخت ۵ درصد جریمه تعلق می‌گیرد که برای این شرکت تعاونی به ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان می‌رسد.

آتش زر افزود: سه افزایش قیمت منطقه‌ای هم به این زمین‌ها خورده است که موجب می‌شود قیمت بالاتر برود.

وحید شایسته نیک، عضو کمیسیون امور زیربنایی شورا درباره لزوم توجه به مشکلات بخش خصوصی در ساخت و ساز افزود: شهرداری باید یک اقدام کلی برای پروژه‌های بزرگ انجام دهد چرا که در این پروژه‌ها تهیه نقشه و شروع کار طولانی‌ است و نباید بخش خصوصی تحت فشار قرار بگیرد.

وی ابراز داشت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و شرایط تأمین مالی پروژه‌های بزرگ باید به مردم در این زمینه کمک شود اما کمک به این صورت که موردی به شورا بیاید کافی نیست بلکه باید یک قاعده کلی برای این موضوع به وجود بیاید.

حسن بختیاری، نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم هم با اشاره به اینکه این پروژه وقتی شروع شد جزو اولین پروژه‌های بلوار غدیر بود خاطرنشان کرد: این مجموعه ۷۰۰ واحد است که مجموعه بزرگی محسوب می‌شود. در این مدت هم در مشکلات اداری شهرداری و سازمان نظام مهندسی موجب به تعویق افتادن شروع کار شده است.

وی با اشاره به اینکه در شهرداری قم برای پروژه‌های سنگین‌ همان ضوابط زمان بندی پروژه‌های کوچک وجود دارد، گفت: برای چنین پروژه‌ای فقط دو سال باید برای نقشه‌ها زمان بدهیم و نمی‌شود با پروژه‌های کوچک آن را مقایسه کرد.

عدم تناسب افزایش عوارض و نرخ تورم
رئیس کمیسیون خدمات شهری هم با تأکید بر اینکه باید زمان کافی به پروژه‌های بزرگ داده شود، اظهار داشت: اینکه هشت میلیارد تومان عوارض سال ۹۲ ظرف سه سال دو و نیم برابر شده یک مشکل بزرگتری است.

عباس ذاکریان افزود: مگر ما در کشور چقدر تورم داریم؟ این موضوع باید کنکاش جدی شود و اگر مشکلی در این زمینه وجود دارد باید حل شود.
زین العابدین قراچورلو در پاسخ به ذاکریان گفت: بلوار غدیر آن زمان رونقی نداشت و می‌گفتند کاربری‌اش صنعتی است. بعد از اینکه طرح تفصیلی جدید و مباحث اقتصادی آنجا رونق گرفت قیمت منطقه‌ای بسیار بالا رفت.

وی با تأیید وقت‌گیر بودن کار در پروژه‌های بزرگ، اظهار کرد: باید شهرداری کارشناسی کند که هر متراژ چقدر زمان برای تهیه نقشه و گرفتن پروانه نیاز هست. الان با وضعیت موجود یک سال فرصت دادیم که نقشه تهیه شود که هنوز نقشه را تهیه نکرده‌اند.

آتش‌زر هم در پاسخ به ذاکریان گفت: استانداری وقت، رویه‌ای داشت که موجب شد قیمت منطقه‌ای در شهر قم تقریبا چهار سال ثابت بماند و در ‌نهایت در سال ۹۳ افزایش پیدا کند. یک بار دیگر هم امسال قیمت منطقه‌ای افزایش پیدا کرده که این موجب افزایش عوارض می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ما برای رونق ساخت و ساز باید بسته‌ای داشته باشیم گفت: عوارضی که الان داریم گاهی مانع رونق ساخت و ساز می‌شود و باید فکر دیگری کرد.

نظر کمیسیون ۵ درصد تخفیف به این عوارض بود اما ابهاماتی وجود داشت که در ‌نهایت لایحه به برای بررسی بیشتر به کمیسیون بازگشت.
ارسال نظرات
پر بیننده ها