خبرگزاری بسیج: معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور به منظور بررسی مشکلات شیرخوارگاه حضرت رقیه (س) از این مرکز بازدید کرد.
کد خبر: ۸۷۰۵۵۵۴
|
۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۳:۲۰

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ دکتر حبیب الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، به همراه محمد نفریه مدیر کل امور کودکان و نوجوانان بهزیستی کشور، دکتر شبر مدیرکل دفتر شبه خانواده سازمان بهزیستی کشور، دکتر غفاری فر معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران، دکتر فاضلی نژاد رئیس اداره بهزیستی شهرستان ری و هیات همراه در بازدید از شیرخوارگاه حضرت رقیه (س) مشکلات و معضلات این مرکز را مورد بررسی قرار دادند.

دکتر فرید در این دیدار با اشاره به اهمیت شیرخوارگاه ها و ضرورت توجه به این مراکز، اظهار داشت: 2000 روز طلایی بچه های زیر سه سال در شیرخوارگاه ها از اهمیت بالایی برخوردار است که برنامه ریزی تغذیه، دوران رشد و ارتباط عاطفی در این سه سال   در زندگی این بچه ها تاثیرگذار است.

 وی خاطر نشان کرد که بسیاری از کشور ها مراکز شیرخوارگاه را جمع کرده اند و از ابتدای امر بچه های بی سرپرست و بد سرپرست را شناسایی کرده و به افراد و خانواده هایی که آموزش دیده اند تحویل می دهند و کودک در همان ابتدای امر وارد داخل خانواده می شود. وی اذعان کرد که سازمان بهزیستی کشور با کمبود نیرو مواجه است و برای رفع این مشکل نیاز به استخدام جدید است، از سوی دیگر با توجه به کمبود منابع و اعتبارات باید بیشتر به سمت فرزند خواندگی برویم و بچه هایی را که بد سرپرست هستند یا بنا به دلایلی خانواده توانایی نگهداری از فرزند را ندارد و یا به دلیل بیماری های صعب العلاج، اعتیاد و ... از بروز آسیب ها جلوگیری و این کودکان را حمایت کنیم.  

وی با اشاره به وجود 600 مرکز نگهداری کودکان بدو تولد تا 18 سال در کشور، تصریح کرد: 9200 نفر در این مراکز زندگی می کنند و از این تعداد، 540 مرکز از سوی خیرین و سازمان های مردم نهاد حمایت می شوند. در هر استان یک شیرخوارگاه وجود دارد که دختران و پسران از صفر تا 6 سال در یک مرکز و از 6 سال به بعد به تفکیک جنسیتی در مراکز جداگانه نگهداری می شوند. همچنین یک مرکز شیرخوارگاه در هر استان و چهار مرکز در شهر تهران وجود دارد.

  دکتر فرید در ادامه خاطر نشان کرد: از سال 92 در قانون فرزند خواندگی تغییراتی ایجاد شد و پذیرش فرزند از 12 سال به 16 افزایش پیدا کرد همچنین خانواده هایی که خودشان دارای فرزند هستند می توانند فرزندان دیگری از بهزیستی تحویل بگیرند و نیز دختران مجرد بالای 30 میتوانند کودکان را به فرزندی قبول کنند و قانون مربوط به واگذاری بخشی از اموال خود به اجبار به نام فرزند جدید تسهیل شده و تایید کارها به رای قاضی سپرده شده است و افرادی که دارای سرمایه زیاد نیستند اما صلاحیت نگهداری از فرزند را داشته باشند می توانند فرزند خوانده بگیرند. با این حال خانواده های زیادی در نوبت تحویل فرزند هستند که اغلب تمایل به گرفتن نوزاد دارند در حالی که برای تحویل فرزندان سنین بالا کمتر متقاضی داریم که باید روی این موضوع بیشتر کار کنیم و فرهنگ سازی شود.

وی با اشاره به وظیفه ذاتی بهزیستی در مدیریت امور اجتماعی، خاطر نشان کرد: سال گذشته 230 میلیارد تومان اعتبار برای معاونت اجتماعی بهزیستی کشور تخصیص یافته بود، که امسال این مبلغ به 300 و اندی میلیارد تومان افزایش یافته این درحالی است که این رقم با توجه به 23 هزار کودک تحت سرپرستی ما با بودجه چهار – پنج برابری معاونت اجتماعی شهرداری قابل مقایسه نیست و اگر حمایت ها و مشارکت خیرین که 80 درصد امور در حوزه کودکان بی سرپرست و زنان آسیب دیده اجتماعی را برعهده دارند، نبود، با معضل بزرگی مواجه می شدیم لذا ضرورت دارد سازمان مدیریت، مجلس شورای اسلامی، سازمان رفاه و سایر ارگان های مربوط نسبت به مسئولیت اجتماعی توجه بیشتری داشته باشند.

وی تصریح کرد: در خارج کشور بسیاری از شرکت ها مثل بنز، شورولت، ال جی و غیره مسئولیت اجتماعی را به عنوان یک اصل، مدرک و پرستیژ سازمانی، از این گونه مراکز دریافت می کنند و دریافت گواهی مسئولیت اجتماعی از سازمان های بهزیستی برای آنها اجباری است که در ایران هم این طرح توسط یکی دو مورد از بانک ها و شرکت ها در حال اجرا است که امیدواریم توسعه و گسترش یابد.                                     

   

 

 

ارسال نظرات