پنجمین اعتکاف بصیران علوی هم طبق سالهای گذشته از ۲۱ الی ۲۳ ماه مبارک رمضان، همزمان با شب های لیالی عظیم قدر برگزار شد.
کد خبر: ۸۷۰۵۱۵۵
|
۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳



به گزارش خبرگزاری بسیج از بوشهر؛ جمعی از دانشجویان و طلاب خواهر بوشهری،  اعتکاف بصیران علوی را  از سال ۱۳۹۱ تاکنون، هر ساله در شب های قدر ماه مبارک رمضان برگزار می کنند که تا پیش از این، برگزاری اعتکاف رمضانیه در استان بوشهر سابقه نداشته و در دیگر جمع ها نیز کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

هر سال یکی از محورهای مرتبط  و کاربردی در حوزه زن و خانواده پرداخته می شود که از ولایت امام علی(ع) تا ولایت امام خامنه‌ای، مهارت‌های زندگی در قرآن، سبک زندگی اسلامی، بانوان و فرهنگ ایرانی اسلامی، از موضوعات اعتکاف در چهار سال گذشته بوده است.

در سال جاری، با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر انقلابی گری و استفاده بسیار ایشان از این کلید واژه در بیانات اخیر، موضوع و محوریت اعتکاف نیز «بانوان انقلابی» در نظر گرفته شده تا عموم بانوان علاوه بر عبادت و راز و نیاز با خدا، راهکارهای تحقق جامعه انقلابی و نقش خود در این مهم را فرا گرفته و در زندگی خود به کار ببرند.

پنجمین اعتکاف بصیران علوی هم طبق سالهای گذشته از ۲۱ الی ۲۳ ماه مبارک رمضان، همزمان با شب های لیالی عظیم قدر با حضور بیش از 60 معتکف در مسجد پردیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر برگزار و از سخنرانان برجسته حوزه علمیه و مداحان توانمند استان استفاده شد.

یاد مرگ موجب ایجاد مراقبت درونی در انسان می شود

حجت الاسلام حمید رضا جعفری زاده در جمع معتکفان بصیران علوی درباره انجام واجبات و ترک محرمات، اظهار داشت: اطاعت خدا و ترک گناه دو بال پرواز برای اوج گرفتن و رسیدن به خدا است.

مسؤول سازمان بسیج طلاب استان بوشهر اعتقاد به قیامت را تشریح کرد و افزود: اگر حتی خدا دین اسلام را برای هدایت ما نمی فرستاد باز هم به حقیقت قیامت می رسیدیم، چرا که اعتقاد به معاد نقلی نیست بلکه عقلی است.

وی با بیان اینکه قیامت نزدیک است ولی نزدیک تر از آن مرگ است، اظهار داشت: پس بسیار به یاد مرگ باشید چرا که به یاد مرگ بودن دل زندگی، دل بریدن از دنیا، حقی را نا حق نکردن و مراقبت درونی را برای فرد بوجود خواهد آورد.

وی با اشاره به ضرورت ذخیره سازی و پر کردن کوله بار سفر آخرت، تأکید کرد: قرآن، نماز شب، عمل صالح و صدقه دادن نور، همراه و انیس ما در قبر و آخرت هستند.

اشتغال زن نباید به وظایف وی در خانه لطمه بزند

بانو دوست پناهی مشاور امور خانواده در جمع معتکفان بصیران علوی، درباره اشتغال زنان و نیاز جامعه، گفت: برای رسیدن به سبک زندگی سالم اسلامی باید هدف را تعیین کنیم، برنامه ریزی کرده و برنامه ریزی را مدیریت کنیم.

دوست پناهی با توجه به اهداف اشتغال زن در جامعه، بیان کرد: استقلال مالی، بحث حفظ و ارتقای شأنیت اجتماعی زن و ضروریت حضور زن در بعضی مشاغل خاص از اهداف شاغل بودن زن است.

وی با اشاره به اینکه در وهله اول اشتغال زن نباید به وظایف آن ها در خانه لطمه وارد شود، تأکید کرد: بر همین اساس خداوند با توجه به ظرافت و فطرت عاطفی زن، مدیریت و تربیت خانه و خانواده را بر عهده او گذاشته است.

کارشناس امور خانواده عنوان کرد: یک زن چه در منزل و چه در محل کار اگر از حد و مرز وظایف خود فراتر رود، به یقین دودش در چشم خود او می رود و بیشترین ضربه را در این بین زن و جامعه می خورد.

دوست پناهی ادامه داد: اصل اشتغال مشکلی ندارد، البته نه هر شغلی ولی رسیدن به اهداف اشتغال نباید به اصل و ریشه خانواده آسیبی برساند.

مشاور امور خانواده درباره رمز موفقیت در زندگی، گفت: برای رسیدن به یک زندگی ایده آل باید اهداف خود را از ازدواج و اشتغال مشخص کرده، آن ها را اولویت بندی کنیم، در نتیجه طبق اولویت بندی ها عمل کنیم.

وی عصاره دوام زندگی ها را از منظر آیت الله بهجت اینگونه بیان کرد: وای بر زنی که اقتدار مردش را بشکند و وای بر مردی که دل همسرش را بشکند.

ضرورت مدیریت شبکه های اجتماعی در خانواده ها

فاطمه یوسفی، مدیر مؤسسه آموش عالی معصومیه بوشهر صبح امروز در جمع معتکفان بصیران علوی، درباره مدیریت خانواده و شبکه های اجتماعی، گفت: از جمله خطرات و مشکلات فضای مجازی که امروزه دامنگیر خیلی ها شده است می توان به صدمه دیدن حریم خصوصی افراد، اختلال در بین قومیت ها و مذاهب، بحث حیا زدایی و هرزگی که رواج چشمگیری پیدا کرده اشاره کرد.

یوسفی تأکید کرد: آثار این صدمات مبتلا شدن افراد به بیماری های روحی و روانی، آشفتگی و حتی خودکشی منجر خواهد شد.

وی سوء استفاده دشمن از شبکه های مجازی و عملی کردن نقشه های خود در بین مذاهب مختلف را توصیف کرد و افزود: اختلاف افکنی میان قومیت ها، جایگزین کردن غیرارزش ها به جای ارزش ها، ایجاد اعتیاد خانواده ها به ویژه کودکان به اینترنت در گسترش شبکه های مجازی از اهداف شوم دشمنان است.

یوسفی در تأیید نقشه های از پیش تعیین شده دشمن، ادامه داد: دشمنان، انقلاب ما را در امور مسائل مهمی چون دارو تحریم می کنند ولی در استفاده از این شبکه های اجتماعی هیچ محدودیت زمانی و مکانی قرار نداده اند.

مدیر مؤسسه آموش عالی معصومیه بوشهر در پایان بر وظایف والدین در مدیریت استفاده از این فضا تأکید کرد و گفت: آشنایی و شناخت والدین با پیشرفت های امروزی، ارتباط صمیمی و دوستانه با فرزندان، مدیریت زمان با پر کردن اوقات فراغت آنان، شرکت دادن فرزندان در تصمیمات و برنامه های اجتماعی و توسل به خدای متعال از جمله راه حل هایی است که والدین می توانند برای حفظ کانون خانواده به کار بگیرند.

اینترنتی کردن صله رحم برای خانواده های ایرانی از خطرات فضای مجازی است

محمد پای بست مسؤل قرارگاه فضای مجازی سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر پیش از ظهر امروز در جمع معتکفین بصیران علوی پیرامون روش استفاده صحیح از فرصت اینترنتی گفت: اینترنت همچون آسفالت است و مانند هر امکانات دیگری که در اختیار ما قرار می گیرد محسنات و معایب خود را دارد، که به قدم گذاشتن ما در این جاده و نوع استفاده از این فرصت مهم بستگی دارد.

وی فرصت های اعتکافی را غنیمت شمرد و بیان داشت: اگر ما از فرصت های عبادی و اعتکافی به درستی بهره ببریم، کارمان به اینجا نخواهد کشید که  خدای خود را در اینترنت سرچ کنیم.

مسؤل قرارگاه فضای مجازی سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر با اشاره به  معایب و خطرات فضای مجازی اظهار داشت: از جمله آسیب های آشکار فضای مجازی این است که بیشترین مبلغ و مروج مواد مخدر دربین قشر محصل و دانشجو، تغییر دادن حُب و بغض ما نسبت به دشمن، کمرنگ کردن فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر و اینترنتی کردن صله رحم را برای خانواده های ایرانی به ارمغان آورده است.

پایبست در خصوص پیامدهای این آسیب ها گفت: از آثار استفاده های نادرست فضای مجازی، رواج ازدواج های سفید، رابطه های مثلثی، کاهش ازدواج و در مقابل افزایش طلاق را می توان نام برد.

 

حلقه های مباحثاتی با موضوع  شاخصه های انقلابی گری

از دیگر برنامه های متنوع در اعتکاف بصیران علوی حلقه های مباحثاتی با موضوع  شاخصه های انقلابی گری شامل ۵ شاخصه انقلابی گری با موضوعات نوجوان انقلابی، تقوای دینی تقوای سیاسی، استقلال انقلابی، دشمن شناسی، هدف گیری آرمان ها و همت جهت تحقق آن ها تقسیم بندی و تشکیل شدند.

در ادامه بعد از بحث و گفتگوی اختصاصی هر حلقه، چکیده ای از محورهای مورد بحث  حلقه ها آمده است:

حلقه نوجوان انقلابی

حلقه گروه دانش آموزی با موضوع "نوجوان انقلابی" با الگو قرار دادن شهدا در زندگی، عمل به وصیت های شهیدان و داشتن اخلاق امام زمانی می توانیم به شخصیت یک نوجوان انقلابی می برسیم.

در ادامه حلقه دانش آموزی و در کنار برنامه های اساسی گفته شد باید برنامه ریزی، داشتن هدف، خودباوری، بصیرت و جهاد علمی را نیز همزمان در زندگی دنبال کنیم تا یک نوجوان انقلابی کامل داشته باشیم.

حلقه تقوای دینی تقوای سیاسی

یکی دیگر از حلقه ها، حلقه "تقوای دینی تقوای سیاسی" بود که با اشاره به تقوا یعنی پیشگیری از به گناه افتادن و کسی که با تقواست علاوه بر گفتارش باید رفتارش را نیز از عوامل گناه حفظ کند، بیان شد.

تقوای سیاسی بستر همه تقواهاست، با این حال تقوای فردی با تقوای سیاسی مکمل یکدیگرند.

حلقه استقلال انقلابی

حلقه دیگری با محوریت "استقلال انقلابی" به تبیین ابعاد این استقلال که شامل = استقلال سیاسی، اقتصادی، نظامی، فرهنگی و علمی می باشد پرداختند و بیان شد که مستقل بودن در تمام این ابعاد، در هر سطحی و عدم نیاز به کشورهای دیگر تحقق استقلال انقلابی را درپی خواهد داشت.

حلقه هدف گیری آرمان ها و همت جهت تحقق آن ها

حلقه دیگر  از گروه طلاب با موضوع "هدف گیری آرمان ها و همت جهت تحقق آن ها" بحث خود را با شاخص های انقلابی بودن در کلام رهبری شروع کردند از جمله شاخصه های مهم یک فرد انقلابی پایداری به مبانی و ارزش های اساسی انقلاب است، هدف گیری و همت بالا برای رسیدن به آرمان های انقلاب، پایبندی به استقلال همه جانبه و تقوای دینی و سیاسی می باشد.

وی گفت: حاکمیت دین خدا آرمانی بود که مردم در دوران شاهنشاهی برای رسیدن به آن هر کاری میکردند که نتیجه این حاکمیت الهی برقراری عدالت اجتماعی واقعی، تأمین سلامت جسمی و اخلاقی و پیشرفت علمی و عزت ملی بوده است.

 

حلقه ی دیگری که اعضای آن فارغ التحصیلان تشکیل می دادند با موضوع "دشمن شناسی" بود که با اصل تعریف دشمن شناسی آغاز شد و اینکه بیان شد: دشمن کسی است که در هر امر سیاسی، عقیدتی، فکری، دینی و علمی با ما تضاد دارد و نمی خواهد که کشور اسلامی ایران پیشرفتی در این موضوعات و دیگر مسائل حیاطی دیگر داشته باشد.

در خصوص راه های نفوذی دشمن اظهار مطرح و به تببین اینکه دشمن از طرق های گوناگونی نفوذ می کند ولی نفوذی ترین نقاط دشمن در بحث فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و حتی بهداشتی بوده است پرداخته شد.

در آخر با داوری یکی از اساتید حوزه، حلقه گروه دانش آموزان بهترین گزارش را ارائه داد و جایزه را دریافت کرد.

برگزاری ادعیه و مراسم ویژه شب های قدر

برگزاری ادعیه و مراسم ویژه شب های قدر، قرائت قرآن و نماز، مشاوره، مسابقه و ... از جمله برنامه های این اعتکاف  بود.

در اختتامیه این مراسم معنوی مسئول بسیج دانش آموزی سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر با اشاره به تفاوت دانشگاه دیروز و امروز گفت: دانشگاه دیروز و امروز با یکدیگر تفاوت اساسی دارد؛ اینکه در فضای دانشگاه جمعی از طلاب و دانشجویان به قصد رجاء و تقرب به خداوند متعال دور هم جمع شود نشان از تفاوت اساسی بین دانشگاه های امروز و دیروز دارد.

مهراب کیانی افزود: در دهه 40 نماز خواندن در دانشگاه های ما امری غیر عادی بود تا اینکه افراد و تفکری مانند شهید مطهری وارد دانشگاه شود.

وی با بیان اینکه با دانشگاه اسلامی فاصله زیادی داریم افزود: اعتکاف فرصت مناسبی است تا این ارتباط بین دانشجویان عمیق تر شود و فضای لطیف حوزه و دانشگاه را به هم متصل می کند./

ارسال نظرات
پر بیننده ها