امام جمعه شهر کیان:

ابوذرها در دفاع از حق تابع شرایط زمان نیستند

حجت الاسلام خدابنده گفت: برخی از افراد تا یک سطحی و شرایطی در مسیر حق قرار دارند و اگر شرایط تغییر کرد از راه و مسیر حق بیرون می روند.
کد خبر: ۸۷۰۵۰۰۴
|
۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج استان چهارمحال و بختیاری؛ همزمان با بیست و هفتمین روز از ماه ضیافت الهی، جلسه اخلاق با حضور فرماندهان، مسئولین و کارکنان ستاد سپاه حضرت قمربنی هاشم علیه السلام در حسینیه آیت الله بهاءالدینی برگزار شد.

امام جمعه شهر کیان در این مراسم، با اشاره به اهمیت و فضایل ماه مبارک رمضان، روایاتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در این زمینه بیان کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی خدابنده، افزود: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بسیاری از خوبی های ماه مبارک رمضان رابیان کردند و آنگاه حضرت علی علیه السلام عرضه داشتند، یا رسو الله، بهترین و بافضیلت ترین عمل در این ماه چیست؟، که رسول گرامی اسلام فرمودند: ترک گناه بافضیلت ترین عمل در ماه مبارک رمضان است.

وی، در ادامه به ویژگی های بارز ابوذر غفاری از صحابی بزرگ پیغمبر و حضرت علی علیه السلام اشاره کرد و گفت: ابوذر در روایاتی که از پیامبر نقل شده به ابن جُندَب معروف است و شخصیتی است که از بدو تولد تا مسلمان شدن وی چندان خبری در دسترس نیست؛ اما گفته شده پنجمین یا ششمین فردی است که ایمان آورده و به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم پیوسته است.

خدابنده، اضافه کرد: اباذر غفاری در ابتدا یک شخصیت بت پرست بوده که بیرون مکه زندگی می کرده و پسری به نام ذر داشته و به همین دلیل او را اباذر نامیده اند و کارش نیز شترداری بوده است.

وی ادامه داد: ابوذر روزی برای بت قبیله اش مقداری شیر نذری می برد و درمقابلش قرار می دهد و برمی گردد و ناگهان نگاهی به پشت سر می اندازد تا ببیند که بت با آن شیر چه می کند، که می بیند، در این هنگام مشاهده کرد که کلبی آمد و سر در کاسه شیر کرد و بعد از خوردن شیر، پای خود را بلند کرد و به بدنه بت نجاست نمود و رفت.

خدابنده، یادآور شد: ابوذر با دیدن این منظره به تفکر پیرامون مسئله پرداخت و با خود گفت، بُتی که به این اندازه ناتوان است و قدرت دور کردن کلبی را ندارد و یا اینکه نمی تواند از آن فرار کند، چگونه رواست که او را بپرستم، به همین دلیل قطعه شعری سرود و با خود زمزمه می کرد تا به منزل آمد و از آن زمان به دنبال خدای قادر متعال جستجو کرد و ایمان توحیدی آورد.

وی، خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم بعد از ایمان آوردن ابوذر، ایشان را به نمایندگی از خویش به قبیله غفاری فرستاد تا احکام دین مبین اسلام را بیان کند و آنها را به خداپرستی و اسلام دعوت نماید.

امام جمعه شهر کیان، گفت: در عقد اخوت دوم مسلمین، شش سال پس از هجرت نیز پیامبر بین اباذر و سلمان فارسی عقد اخوت ایجاد کرد و از وی خواست تا از فرمان سلمان فارسی هیچ گاه تخطی نکند.

به گفته وی، اباذر غفاری در زمان پیامبر و حضرت علی علیه السلام، نقش های مهمی بر عهده داشته و در زمان خلافت خلیفه دوم، بسیار اعتراض می کرده و تا جایی که عثمان دستور می دهد چند کیسه زر به او بدهند، اما ایشان می پرسند که آیا خلیفه به همه مسلمانان این مقدار طلا داده است؟ که می گویند،‌خیر و ابوذر می فرماید من تا این زمان در خانه ام بی نیازم، کیسه های طلا را برگردانید.

خدابنده، گفت: حضرت علی علیه السلام با اشک ریزان فرموده اند، هنگامی که ابوذر طلاها را برگرداند، از چند روز قبل گرسنه بوده است.

وی، با بیان اینکه،‌ابوذرها در دفاع از حق تابع شرایط زمان نیستند، خاطرنشان کرد: دفاع از اسلام و ولایت ویژگی بارز ابوذر غفاری بود .

امام جمعه شهر کیان، با بیان این نکات، تأکید کرد: برخی از افراد تا یک سطحی و شرایطی در مسیر حق قرار دارند و اگر شرایط تغییر کرد از راه و مسیر حق بیرون می روند و از انجام وظیفه سرباز می زنند؛ یارانی مانند ابوذر غفاری در سخت ترین شرایط حرف حق را می زدند و در مسیر حق گام می نهادند.

وی، به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر بعنوان یکی از مصادق وظیفه مسلمانان در جامعه اسلامی اشاره کرد و افزود: برخی از ما که در این جامعه اسلامی زندگی می کنیم، با توجه به شرایط از انجام این فریضه واجب الهی امتناع می نماییم ، در حالی که امر به معروف و نهی از منکر در هیچ زمانی از ما ساقط نمی شود، ولو با زبان و اظهار تنفر قلبی از انجام منکری که در سطح جامعه رخ می دهد.

حجت الاسلام خدابنده،‌در ادامه با اشاره به سفارش هایی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به اباذر غفاری یادآور شد: ابوذر در دفاع از اسلام و پیامبر و امیرالمؤمنین علیه السلام زبانزد بود و وقتی هم به بیابان ربذه تبعید شد، دستور داده بودند که کسی همراه وی نباشد؛ اما حضرت علی علیه السلام و حسنین به بدرقه ایشان رفتند و شعار حقانیت و مظلومیت این صحابی بزرگ پیامبر را سردادند.

ارسال نظرات