خبرهای داغ:
رئیس بنیاد نخبگان قم با اشاره به برنامه ها و طرح هایی که به طور ویژه از سوی این مرکز برای جامعه نخبگانی استان پیش بینی و به اجرا گذاشته می شود، گفت: بنیاد نخبگان با ثبت نام از دانشجویان مستعد در مراکز دانشگاهی استان اقدام به ارائه تسهیلات به آنها می کند.
کد خبر: ۸۷۰۴۵۶۴
|
۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، محمد محمدرضایی جمعه شب در نشست صمیمی استاندار قم با نخبگان و استعدادهای برتر استان قم در تالار معصومیه فرمانداری اظهار داشت: دانشجویان مقطع های کارشناسی ارشد و دکتری می توانند با بارگذاری مدارک و اطلاعات مربوط به خود در سامانه اطلاع رسانی بنیاد ملی نخبگان، پس از گذراندن مراحل رقابتی، از جوایز آموزشی، پژوهشی و فناوری و همچنین فرهنگی بنیاد بهره مند شوند.

وی با بیان اینکه بنیاد نخبگان استان قم در سال گذشته موفق به تکمیل سهمیه پیش بینی شده برای جذب نخبگان از مراکز آموزش عالی استان نشد، همت و تلاش دانشگاه ها برای تحقق این امر در سال جاری را خواستار شد و افزود: در صورتی که یک دانشجوی رشته دکتری بتواند جذب بنیاد نخبگان شود، از تسهیلات ویژه مرکز که بالغ بر 300 میلیون ریال است، بهره مند می شود.

وی همچنین طرح دوست علمی را از دیگر برنامه های بنیاد برای شناسایی نخبگان دانست و افزود: بر اساس این طرح که مختص دوره متوسطه است، دانش آموزان نخبه، شناسایی و در کارگاه های آموزشی این مرکز حضور می یابند.

محمدرضایی همچنین با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت شناسایی نخبگان از سنین کودکی، اضافه کرد: در این راستا طرحی تحت عنوان شهاب به اجرا گذاشته شده و هم اکنون بیش از 14 هزار تن از دانش آموزان مقطع ابتدایی قم زیر پوشش آن هستند و در آینده نزدیک نیز این طرح در همه مدارس ابتدایی استان اجرایی خواهد شد.

وی یادآور شد: در این طرح آموزش های لازم در زمینه نخبه پروری به آموزگاران و معلمان داده می شود و آنها با آخرین روش های لازم برای شناسایی دانش آموزان نخبه و مستعد آشنا می شوند.

رئیس بنیاد نخبگان قم همچنین بی توجهی به استعدادهای برتر در دوره ابتدایی را از آسیب های نظام آموزشی کشور دانست و گفت: بسیاری از دانش آموزان برغم داشتن استعداد برتر به دلیل بی توجهی و داشتن مشکلات گوناگون از ادامه تحصیل بازمی مانند.

محمدرضایی در ادامه، جشنواره منطقه ای رویش کوهرنگ ویژه مخترعان در رشته های مختلف را از دیگر طرح های بنیاد برای نخبگان زیر پوشش خود دانست و خاطرنشان کرد: این جشنواره که در سال های گذشته با شرکت استان های قم، مرکزی، اصفهان و چهار محال و بختیاری ترتیب یافته بود، آذرماه امسال و همزمان با هفته پژوهش به میزبانی قم برگزار خواهد شد و به دلیل موقعیت خاص این استان، استان های البرز و تهران نیز به جمع شرکت کنندگان در این جشنواره اضافه شده اند.

وی با بیان اینکه قم به عنوان قطب علوم انسانی کشور نقش مهمی در کاربردی کردن این حوزه از علم دارد، افزود: جشنواره مذکور بر آن است تا ابداع ها و ابتکارهای مخترعان و نخبگان حوزه علوم انسانی در راستای کاربردی کردن این علم را در قالب نمایشگاهی در معرض دید عموم قرار دهد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان قم همچنین، شرکت نخبگان این استان در اردوهای جهادی در مناطق محروم و کمتر برخوردار را از دیگر طرح های این مرکز ذکر کرد و افزود: این طرح برای ارتباط نخبگان با بدنه جامعه برای رفع نیازها و مشکلات آن اقدام موثری محسوب می شود. 

وی همچنین با اشاره به وجود نخبگان و استعدادهای برتر ناشناس در دستگاه های اجرایی استان، اذعان داشت: شناسایی این استعدادها با همکاری دستگاه های مربوطه به منظور معرفی آنها به جامعه از جمله اقدام هایی است که بنیاد آن را در دستور کار خود قرار داده و دنبال می کند.

محمدرضایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جامعه نخبگانی کشور نیازمند رشد و پیشرفت فرهنگی به موازات رشد و پیشرفت علمی است.

وی اضافه کرد: استعدادهای برتر جامعه همان گونه که در عرصه علمی صاحب رشد و موفقیت های چشمگیر می شوند، باید در زمینه مسائل فرهنگی و پایبندی به ارزش ها نیز از پیشرفت و ارتقای لازم برخوردار باشند.

وی با اشاره به اهتمام جدی بنیاد نخبگان برای تقویت روحیه دینی و فرهنگی این گروه از جامعه، خاطرنشان کرد: به منظور آشنایی و ترویج سبک زندگی اسلامی و پیشگیری از برخی مشکلات و آسیب های فرهنگی، طرح ها و برنامه های مختلفی برای نخبگان پیش بینی شده که ارائه خدمات مشاوره ای بخشی از آن به شمار می آید. 
ارسال نظرات