یک کارشناس ارشد روانشناسی عنوان کرد

نقش مؤثر خواهر و برادر در کسب مهارت زندگی توسط کودک

یک کارشناس ارشد روانشناسی با تاکید بر اینکه اکثر تک فرزندان قبل از آنکه به سن بلوغ برسند با مشکلات خود ارضایی روبه رو می شوند، گفت: کودکانی که تک فرزند نیستند می توانند از خواهر و برادر بزرگتر مهارت های لازم را برای برخورد با مشکلات بلوغ زو رس کسب نمایند در صورتی که تک فرزندان نه دوست و نه خواهر و نه برادری دارند که از آنها مهارت کسب کنند و همین امر نوجوان را با مشکلاتی روبرو کند.
کد خبر: ۸۷۰۴۴۸۶
|
۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، داود کشاورز کارشناس ارشد روانشناسی و مشاور خانواده ، فرزند پروری را در سراسر تاریخ از کارکردهای مهم خانواده برشمرد و گفت: باور غلطی که به واسطه شعار « دو فرزند کافی است» و « فرزند کمتر؛ زندگی بهتر» موجب شده است تا خانواده ها در عمل به یک فرزند در سراسر زندگی اکتفا کنند.

وی در ادامه با اشتباه خواندن شعار « فرزند کمتر زندگی بهتر»، گفت: آثار و نتایج عملیاتی شدن این شعار در سطح کلان جامعه، نشان می دهد که تبلیغ برای فرزند آوری کمتر بدون هیچ تحقیقات علمی و پژوهش های جامعه شناسی و از روی عدم آگاهی از سوی مردم پذیرفته شده است؛ به طوری که حتی در خانه های بهداشت نیز  این شعار را به وضوح تبلیغ می شد!

 

این کارشناس ارشد روانشناس با بیان اینکه تک فرزندی اگر چه پدیده جدیدی نیست اما در جامعه ما در هیچ زمانی مثل امروزه اینقدر فراگیر نبوده است، اظهار داشت: آموزه های اسلامی نه تنها تک فرزندی را توصیه نمی کند بلکه مصادیق زیادی برای برکات فرزندآوری بیان کرده است.

وی افزود: از منظر اسلام یکی از اهداف ازدواج تکریم نسل و فرزندآوری است.  

کشاورز، با بیان اینکه امروزه بالا رفتن سن ازدواج به پدیده تک فرزندی کمک کرده است، افزود: آمارها حاکی از این است که اکثر افراد ابتدا به گرفتن تحصیلات لیسانس و فوق لیسانس مبادرت می کنند و بعد از اتمام تحصیلات و در واپسین دوران جوانی تصمیم می گیرند که ازدواج کنند و بعد از تولد اولین فرزند بنا به دلایل مشکلات اقتصادی و عدم یادگیرهای مهارت های فرزندپروری به داشتن یک فرزند اکتفا می کنند.

این مشاور خانواده، بیشترین دلیل افراد در اقدام به تک فرزندی را بی حوصلگی، مشکلات اقتصادی، عدم یاد گیری مهارت های فرزند پروری، مشکلات زناشویی و یا پدیده طلاق، نام برد.  

این کارشناس ارشد روانشناسی با تاکید بر اینکه  اکثر تک فرزندان قبل از آنکه به سن بلوغ برسند با مشکلات خود ارضایی روبه رو می شوند، گفت: اکثر کودکان در سن خاصی احتیاج به خو گرفتن با همسالان خود دارند و در این میان تک فرزندان  کسی را در کنار خود ندارند پس نمی توانند همه حرف های شان را  با والدین در میان بگذارند که این امر موجب می شود با عدم کسب مهارت کافی، نتوانند  کارهای خود را درست انجام دهند و در نتیجه این  کودکان با مشکلات بسیاری از جمله خود ارضایی روبه رو می شوند.

کشاورز با ذکر اینکه وقتی که حرف از بلوغ زده می شود، منظور فقط بلوغ جسمی نیست بلکه بلوغ فکر را نیز شامل می شود، گفت: زمانی که نوجوان از لحاظ سنی به بلوغ جسمی می رسد ولی هنوز از لحاظ بلوغ فکری ضعیف است و هیچ مهارت اجتماعی مانند مهارت مقابله ای و مبارزه با مشکلات را یاد نگرفته است  اینجاست که به دلیل عدم کسب تجربه کافی در زندگی نمی تواند در مقابل مشکلات ایستاده و دست به عمل خود ارضایی می زند.

این مشاور خانواده گفت: فرزندان  خانواده در دوره اول زندگی کودکی خود  بیشتر نیازمند والدین هستند ولی در دومین دوره کودکی که نزدیک به دوران بلوغ است نقش خواهر و برادر و نیز دوستان در تربیت و آماده شدن آنها برای ورود به جامعه بسیار مهم و مؤثر است.

این کارشناس ارشد روانشناسی در ادامه افزود: همچنین کودکانی که تک فرزند نیستند می توانند از خواهر و برادر بزرگتر مهارت های لازم را برای برخورد با مشکلات بلوغ زو رس کسب نمایند در صورتی که تک فرزندان نه دوست و نه خواهر و نه برادری دارند که از آنها مهارت کسب کنند و همین امر  نوجوان را با مشکلاتی روبرو کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار