خبرهای داغ:

گزارش خبرگزاری بسیج از نشست شورای عالی دهه کرامت در استان فارس

نشست شورای عالی دهه کرامت استان فارس با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف استان در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد که در آن دستگاه‌های مختلف به ارائه پیشنهادات خود در اجرای برنامه‌های ایام دهه کرامت پرداختند.
کد خبر: ۸۷۰۴۲۵۰
|
۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۲
نشست شورای عالی دهه کرامت استان فارس با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف استان در سالن شهید آیت‌الله دستغیب حرم مطهر حضرت  شاهچراغ(ع) برگزار شد.
در این نشست نمایندگان دستگاه‌های مختلف ضمن اشاره به گزارش فعالیت‌های انجام شده دستگاه متبوعشان در دهه کرامت سال گذشته به ارائه پیشنهاداتی جهت برگزاری برنامه‌های این دهه در سال جاری پرداختند.

لزوم همکاری دستگاه‌های مختلف جهت ساخت سریال احمدبن موسی(ع) 
حقایقی، قائم مقام سازمان صدا و سیمای فارس در این نشست به ساخت سریال حضرت شاهچراغ(ع) اشاره کرد و خواهان همکاری و مشارکت دستگاه‌های مختلف جهت ساخت این سریال به خصوص در بحث مالی شد.
حجت‌الاسلام غلامحسین نیازی، مشاور امور مساجد معاونت فرهنگی شهرداری شیراز نیز در این نشست بر لزوم معرفی حضرت احمدبن موسی(ع) در خارج از مرزها تأکید کرد و گفت: دهه کرامت فرصت مغتنمی است تا طی آن با همکاری سازمان‌های مختلف شخصیت حضرت شاهچراغ(ع) را در خارج مرزها معرفی کنیم و این کار را می‌توانیم از طرق مختلف از جمله ترجمه کتاب‌های مربوط به آن حضرت به زبان‌های مختلف انجام دهیم. 

طرحی برای جذب گردشگران خارجی به آستان شاهچراغ(ع) تدوین شود 
وی، معرفی جامع و کامل شخصیت حضرت شاهچراغ(ع) را منوط به همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله میراث فرهنگی، شهرداری، آستان مقدس احمدی و محمدی(ع)، انجمن گردشگری و غیره دانست و گفت: می‌توان طرح جامع را در قالب برنامه‌های جذاب برای گردشگران خارجی به این آستان مقدس تدارک دید. 
نیازی همچنین به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان شهرداری و میراث فرهنگی برای واگذاری ۲۸ خانه تاریخی شیراز به شهرداری اشاره کرد و گفت: از این خانه‌های تاریخی می‌توان جهت کاربری موزه و یا کارگاه‌های آموزشی مسائل فرهنگی با همکاری آستان مقدس استفاده کرد.
وی به کارهای در دست اقدام این مجموعه نیز اشاره کرد و گفت: چاپ کتاب عکس عکاسان خبری شیراز از حرم شاهچراغ(ع) و دیگر اماکن متبرکه این شهر از جمله برنامه‌های در دست اقدام معاونت فرهنگی شهرداری است و همچنین در بخش جشنواره‌های دهه کرامت نیز ما بخش ورزشی را لحاظ خواهیم کرد.
نیازی با یادآوری اینکه در طرح «مسجد محوری» این معاونت ۱۱۰ مسجد شیراز تحت پوشش قرار دارند، گفت: در این طرح برنامه‌های مختلف ایام دهه کرامت را اجرا خواهیم کرد.

دبیرخانه دائمی بزرگداشت احمدبن موسی(ع) در طول سال تشکیل شود 
جواد غریب‌زاده، مدیر امور زیارتی و گردشگری معاونت فرهنگی شهرداری شیراز نیز در این نشست بر لزوم تشکیل دبیرخانه دائمی بزرگداشت احمدبن موسی(ع) در طول سال تأکید کرد و گفت: سومین حرم اهل بیت(ع) آن گونه که باید و شاید به درستی معرفی نشده است.
وی، ساخت فیلم حضرت شاهچراغ(ع) را یک اقدام موثر جهت معرفی آن حضرت برشمرد و افزود: اگر هیئات مذهبی بتوانند در ساخت این سریال سهیم شوند حداقل ۳ میلیارد تومان به این کار کمک می‌شود لذا باید به این کار اهتمام جدی داشته باشیم.
غریب‌زاده همچنین خواستار استفاده از ظرفیت امور مساجد در معرفی شخصیت آن حضرت و اجرای برنامه‌های دهه کرامت شد و گفت: باید در ایام دهه کرامت شرایطی را فراهم کنیم تا همه مهمانسراهای ادارات و دستگاه‌های شیراز در طول این ایام میزبان زائران حضرت شاهچراغ(ع) از نقاط مختلف کشور و دنیا باشند و تسهیلاتی نیز در این زمینه فراهم کرد.

در بحث المان‌های شهری مرتبط با حضرت شاهچراغ(ع) مشکل داریم
برپایی جشنواره سالانه امین مجلس عشق یا امین ولایت، سرود، مداحی، تواشیح، موسیقی، گرافیک، طراحی پوستر، نشست‌های علمی و غیره از دیگر برنامه‌هایی بود که وی خواستار اجرای آن شد و ادامه داد: ما در بحث المان‌ مرتبط با سومین حرم اهل بیت(ع) و حضرت شاهچراغ(ع) مشکل داریم که لازم است دانشگاه‌های هنری ما در این زمینه همکاری داشته باشند.
مدیر امور زیارتی و گردشگری معاونت فرهنگی شهرداری شیراز در پایان سخنان خود از راه‌اندازی کاروان ۱۰۰ الی ۲۰۰ نفره نمادین حضرت شاهچراغ(ع) در سطح شهر شیراز در طول ایام دهه کرامت خبر داد و گفت: همچنین در طول این ایام جشنی به مدت ۱۰ روز در ارگ کریم خانی یا حافظیه شیراز برپا خواهیم کرد.

برگزاری سومین جشنواره ملی ادبی ـ هنری حضرت شاهچراغ(ع) 
حجت‌الاسلام محمد سلامی، معاون فرهنگی و ارتباطات اسلامی آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) نیز در این نشست از برگزاری سومین جشنواره ملی ادبی ـ هنری حضرت شاهچراغ(ع) در دهه کرامت سال جاری خبر داد و گفت: این سومین سال برگزاری جشنواره است که در آن هنرمندان سراسر کشور می‌توانند مشارکت داشته باشند.
وی اظهار کرد: همچنین در دهه کرامت سال جاری مطابق روال سال گذشته هزاران نفر از سراسر استان با عنوان «کوچ عاشقانه» به حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) در روز بزرگداشت آن حضرت مشرف می‌شوند که امسال برای فراهم کردن تسهیلات اسکان آنان تلاش خواهیم کرد.
تشکیل انجمن‌های فرهنگی در آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) نظیر طب سنتی اسلامی، فیلم، عکس و غیره به عنوان یک زیرساخت فرهنگی آستان مقدس از دیگر مواردی بود که وی از آن‌ها نام برد.
حسین‌زاده، نماینده اداره‌کل تبلیغات اسلامی فارس هم در این نشست با بیان اینکه همه ساله در راستای نکوداشت دهه کرامت برنامه‌های مختلف با همکاری و مشارکت این سازمان برگزار می‌شود، گفت: ۲۱ دفتر تبلیغات اسلامی در شهرستان‌های فارس مشغول به فعالیت هستند که همگی در ایام دهه کرامت برنامه‌های معرفی حضرت احمدبن موسی(ع) را اجرا خواهند کرد.

لزوم بازدید از ایتام با حضور تولیت آستان شاهچراغ(ع) 
حجت‌الاسلام ستوده، نماینده شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فارس نیز در این نشست پیشنهاد داد تا در ایام دهه کرامت برنامه‌های بازدید از ایتام و خانواده‌های نیازمندان با حضور تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) برگزار شود.
پارسایی، نماینده حوزه هنری فارس سخنران دیگر این نشست بود که از اجرای ۴ برنامه به همت این سازمان در ایام دهه کرامت خبر داد و گفت: رونمایی از دو جلد کتاب در حوزه ادبیات کودک و شعر و همچنین ۲ کار پژوهشی آماده انتشار نظیر بازخوانی متن تعزیه حضرت شاهچراغ(ع) و بازخوانی معماری منظر شهری شاهچراغ(ع) از جمله برنامه‌های ما در ایام دهه کرامت است.

تجلیل از ۶۰۰ مددجوی حافظ قرآن در ایام دهه کرامت
سعادت، مسئول امور فرهنگی کمیته امداد امام خمینی(ره) فارس هم در این نشست ضمن استقبال از اجرای طرح بازدید از ایتام در ایام دهه کرامت و اعلام آمادگی جهت همکاری در این موضوع گفت: همچنین در این ایام تلاش می‌کنیم تا از ۶۰۰ مددجوی حافظ یک جزء قرآن کریم تجلیل به عمل آوریم.
دهقانی، کارشناس فرهنگی کانون‌های مساجد فارس نیز در این نشست بر لزوم همکاری و تعامل دستگاه‌های مختلف جهت برگزاری برنامه‌های ایام دهه کرامت تأکید کرد و خواستار انجام هماهنگی‌های لازم جهت پرهیز از موازی کاری دستگاه‌ها در این زمینه شد.
سیدعلی محمد موسوی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس نیز به عنوان آخرین سخنران این نشست گفت: برنامه‌های دهه کرامت باید مردمی برگزار شوند اما نقش سازمان‌ها و دستگاه‌ها در آن نقش حمایتی است.
وی با بیان اینکه این کار فرابخشی است و دبیرخانه ستاد عالی دهه کرامت برای هماهنگی دستگاه‌های مختلف فعالیت می‌کند، خواستار پرهیز از موازی‌کاری در اجرای برنامه‌ها شد و گفت: باید با هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف و رفع نقاط ضعف و انجام خلاقیت و نوآوری بر کیفیت و کمیت برنامه‌های ایام دهه کرامت بیفزاییم.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار