خبرهای داغ:
در حالی دومین دریاچه شور جهان زنده است که همچنان با تنفس مصنوعی زنده مانده و امروز با افزایش تبخیر آب، رنگ این نگین فیروزه‌ای، قرمز شده است.
کد خبر: ۸۷۰۳۶۳۶
|
۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۱
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، با گرم شدن هوا، افزایش تبخیر را در سطح دریاچه ارومیه شاهد هستیم که این امر سبب بروز برخی تغییرات در این دریاچه شده است.

دریاچه ارومیه که زمانی به واسطه رنگ فیروزه‌ای که داشت به عنوان نگین فیروزه‌ای ایران معروف بود سالهاست که نفس‌هایش به شماره افتاده است.

احیای موقتی دریاچه ارومیه در ماه‌های گذشته نیز نتوانست حیات را به این نگین فیروزه‌ای ایران برگرداند و امروز این دریاچه از شدت غلطت نمک به کما رفته است.

باکتری، جلبک‌ها و آرتمیای موجود در این دریاچه نیز تاب تحمل این گرما را ندارند و چند روزی است که برای سازگاری با این وضعیت تغییر رنگ داده‌اند.

دومین دریاچه شور جهان یک هفته‌ای می‌شود که دوباره نفس‌هایش به شماره افتاده و با بحران شدید کم آبی مواجه شده است که در صورت تداوم این روند احتمال دو نیمه شدن آن در ماه‌های آینده وجود دارد.

به نظر می‌رسد احیای موقتی نیز نمی‌تواند بحران کم‌آبی این دریاچه را رفع کند، زیرا عوامل محیطی و انسانی از سالهای بسیار دور سبب شدند تا این دریاچه دچار بحران شود و تلاش‌هایی که برای بازگرداندن دریاچه ارومیه به حالت قبل می‌شود نیز بی‌اثر بماند.

* آب دریاچه ارومیه تغییر رنگ داد

ناصر آق، معاون پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: آب دریاچه ارومیه تغییر رنگ داد که این تغییر رنگ را در سال‌های گذشته و تقریباً پنج سال گذشته نیز در این دریاچه شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه در این خصوص شاهد سرخ شدن آب دریاچه ارومیه هستیم، تصریح کرد: با گرم شدن هوای استان آذربایجان غربی، دریاچه ارومیه به دلایل مختلف تغییر رنگ داده است.

معاون پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه با بیان اینکه دلیل قرمز شدن رنگ دریاچه ارومیه به وجود جلبک بومی دریاچه ارومیه بر می‌گردد، ادامه داد: این جلبک بومی در شرایطی عادی به رنگ سبز دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه این جلبک وقتی میزان آب بالا است و غلظت نمک نیز در این دریاچه عادی است برای سازگاری با محیط تغییر رنگ می‌دهد، اعلام کرد: این تغییر رنگ در نتیجه افزایش غلظت نمک در دریاچه ارومیه است.

آق با بیان اینکه پس از بحرانی آبی در دریاچه ارومیه هر سال شاهد تکرار چنین وضعیتی هستیم، ادامه داد: این وضعیت در برخی سال‌ها به دلیل غلظت بالای نمک بیش از سایر مواقع خود را نشان می‌دهد.

معاون پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه اظهار داشت: شاهد حیات باکتری، جلبک و آرتمیا در این دریاچه شور هستیم.

* کاهش 18 سانتی‌متری آب دریاچه ارومیه

معاون فنی اداره محیط زیست آذربایجان غربی نیز در این خصوص گفت: با گرم شدن هوا شاهد افزایش تبخیر در آب دریاچه ارومیه هستیم که این امر سبب بروز برخی تغییرات در رنگ این دریاچه شده است.

حجت جباری با بیان اینکه شاهد کاهش 18.5 درصدی آب دریاچه ارومیه هستیم، اعلام کرد: این کاهش آب در نتیجه گرم شدن هوای استان و افزایش تبخیر در واحد سطح است.

وی با بیان اینکه برای جبران این وضعیت نیازمند آبرسانی به دریاچه ارومیه هستیم، اذعان داشت: امید می‌رود با رهاسازی آب از طریق سدها بتوان بخشی از بحران دریاچه ارومیه را رفع کرد.

جباری با اشاره به تراز اکولوژیکی دریاچه ارومیه در شرایط فعلی، اعلام کرد: هم اکنون تراز اکولوژیکی دریاچه ارومیه به یک هزار و 270.98 سانتی‌متر رسیده که این مقدار بسیار پایین‌تر از تراز اکولوژیکی عادی دریاچه ارومیه است.

* ضرورت انتقال آب به دریاچه ارومیه از طریق سدها

معاون فنی اداره محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه در ماه‌های نخست امسال شاهد بهبود وضعیت دریاچه ارومیه براثر رهاسازی آب سدها بودیم، خاطرنشان کرد: در ماه‌های نخست سال نیز پیش‌بینی می‌شد که با گرم شدن هوا شاهد بروز چنین بحرانی باشیم.

جباری به تراز اکولوژیی دریاچه ارومیه در شرایط عادی اشاره کرد و ادامه داد: تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه در حالت عادی و زمانی که این دریاچه با بحران مواجه نبود یک هزار 274.1 بود.

وی با بیان اینکه آب دریاچه ارومیه در ماه‌های گذشته نسبت به مدت زمان مشابه در سالهای گذشته 57 سانتی‌متر افزایش یافته بود که وضعیت به دلیل گرم بودن هوا دوام نیاورد.

معاون فنی اداره محیط زیست آذربایجان غربی اعلام کرد: اکنون شاهد قرمز بودن رنگ دریاچه ارومیه هستیم که این امر ناشی از تغییر رنگ جلبک موجود در این دریاچه است.

ی اظهار داشت: زمانی که غلظت آب دریاچه ارومیه افزایش می‌یابد این جلبک از سبز به قرمز تغییر رنگ می‌دهد که این اتفاق در سال‌های اخیر به دلیل بالا بودن میزان تبخیر و کاهش شدید آب دریاچه ارومیه به دور از انتظار نیست.

------------------------

گزارش از: مریم رسولی

ارسال نظرات