معاون امور فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب:

تمدن نوین اسلامی، هدف اصلی تقریب مذاهب است

معاون امور فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: هدف‎گذاری اصلی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در جهان اسلام، احیای تمدن نوین اسلامی است.
کد خبر: ۸۷۰۳۵۴۹
|
۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد ناظمی اردکانی، معاون امور فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در حاشیه تفاهم‎نامه با دارالقرآن خانۀ کارگر تصریح کرد: بنده تجربۀ خوبی از دارالقرآن خانۀ کارگر داشتم و دارم. خانوادۀ بنده در فضایی غیر حضوری توانستند قرآن را به صورت کامل حفظ کنند. ارتباطاتی که خانواده می‎گرفتند بسیار منظم و دقیق بود. از آن طرف نوع راهنمایی و آموزش‎هایی که دارالقرآن انجام می‎دادند، بسیار اثربخش بود، طوری که امروز بعد از دو سال و نیم که قرآن را حفظ کردند، هنوز ارتباط وجود دارد تا مسألۀ حفظ همچنان تداوم داشته باشد.

وی افزود: ابتدا که در معاونت فرهنگی تقریب مذاهب آمدم، پیشنهادی از سوی دارالقرآن مطرح شد که بتوانند در عرصۀ بین‎المللی فعالیت گسترده‎ای را داشته باشند و بنده از این موضوع استقبال کردم و در نتیجه منجر به تنظیم یک تفاهم‎نامه شد و به امضای دو طرف رسید تا بتوانیم کار مشترکی با دارالقرآن خانۀ کارگر داشته باشیم. در تفاهم‌‏نامه‌‏ای که به امضاء رسیده، قرار شد ظرفیتی که مجمع جهانی تقریب مذاهب در کشورهای مختلف جهان دارد،‌ در اختیار دارالقرآن قرار دهد و از آن سو  دارالقرآن نیز همان تجربه‎ای که در داخل کشور داشته را در سطح جهانی بتواند پیاده کند. 

ناظمی دربارۀ محتوا و اثرگذاری این برنامه در کشورهای عضو تقریب مذاهب بیان کرد: بدیهی است ما به سمتی حرکت می‌کنیم که مأموریت مجمع جهانی تقریب مذاهب اجرائی شود. این فعالیت در رابطه با وحدت در جهان اسلام، یک کار زیرساختی و بنیادی می‌شود، چون قرآن و عترت می‎تواند مبانی وحدت بین مسلمین جهان باشد، چون ارتباطات ما بیشتر با علماء و حوزه‎های علمیۀ اهل سنت در کشورهای مختلف جهان ـ اسلامی و غیر اسلامی ـ است. وقتی که مجمع جهانی تقریب مذاهب این موضوع یعنی حفظ قرآن مجید را دنبال کند، بدیهی است که آن شالوده‎های وحدت به وجود می‎آید و می‎تواند اساسی برای تحقق پایدار و مستدام وحدت در جهان اسلام باشد، یعنی ممکن است یک ساز و کار مشهود و ملموسی برای وحدت نباشد، ولی اساس، اساس وحدت‎بخشی است.

وی افزود: البته ممکن است دارالقرآن برای انجام مأموریت ما این همکاری را نداشته باشد بلکه مأموریت او ترویج قرآن‎آموزی و ترویج حفظ قرآن مجید است، ولی ما هر دو مأموریت، یعنی هم وحدت و هم آموزه‎های قرآنی را دنبال می‎کنیم.

ناظمی خاطرنشان کرد: معاونت فرهنگی مجمع به دنبال این هست که به نحوی در جهان اسلام ایجاد باور کند نسبت به اینکه وحدت بین مسلمین تنها راه نجات و تنها راه رهایی کشورهای اسلامی در مقابله با استکبار جهانی و دشمنان اسلام است که این دشمنان امروز از طریق ایجاد تفرقه تلاش می‎کنند به اهداف‎شان در کشورهای اسلامی برسند. اساساً کار فرهنگی یعنی کار نهادی و کاری که ایجاد باور می‎کند، بنابراین برای اینکه جهان اسلام به این باور برسد، باید یکسری هدف‎گذاری‎های متعالی را داشته باشد.

معاون امور فرهنگی مجمع تقریب مذاهب با اشاره به اینکه هدف اصلی مجمع جهانی تقریب مذاهب، احیای تمدن نوین اسلامی است، تأکید کرد: هدف‎گذاری اصلی مجمع جهانی تقریب مذاهب در جهان اسلام، احیای تمدن نوین اسلامی است؛‌ یعنی اگر مسملین جهان به دنبال این هدف و تحقق آن حرکت کنند، خود به خود آن وحدت مدنظر اتفاق می‎افتد و نقشۀ دشمنان اسلام، نقش بر آب می‎شود.

ناظمی یادآور شد: برای تحقق تمدن نوین اسلامی نیاز به یک دیپلماسی قوی از جهت سیاسی و مذهبی است. دیپلماسی سیاسی توسط وزارت امور خارجه دنبال می‎شود. زمانی که کنفرانس سران اسلامی که ایجاد شد، دولت‎های اسلامی نیز عضو آن کنفرانس شدند. خب دیپلماسی سیاسی بایست از آن طریق دنبال شود. اما دیپلماسی مذهبی که می‎تواند نقش وحدت‎آفرین را ایجاد کند، از طریق تقریب مذاهب دنبال می‎شود.
ارسال نظرات