آمریکا در جنایات شیمیایی صدام بر علیه ایرانی و ممانعت از به نتیجه رسیدن پرونده قربانیان سلاح های شیمیایی ایرانی در دادگاه لاهه نقش کلیدی داشته است.
کد خبر: ۸۷۰۲۵۱۸
|
۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۱
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از کوله بار، دوم مهرما 1392 باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در مجمع شصت و هشتم؛ اعتراف هایی دیرهنگام درباره ایران و برنامه هسته‌ای اش کرد.اوباما حرف های متفاوتی با اظهارات 8 سال پیش بوش زد و در بخشی از سخنرانی خود به مساله بکارگیری تسلیحات کشتار جمعی اشاره و سابقه کاربرد این سلاح ها در گذشته  علیه ایران را یادآور شد و هزاران ایرانی را قربانی سلاح های شیمیایی خواند.
گلایه جانبازان شیمیایی از راکد بودن پرونده قربانیان در مجامع بین‌المللی و دست خالی دولت‌ها
اوباما در بخش دیگری از اظهارات خود درباره برنامه هسته ای ایران به فتوای رهبر معظم انقلاب مبنی بر حرمت استفاده از سلاح هسته ای و کشتار جمعی اشاره کرد و گفت که از این سخنان خشنود است، اما مبنای اصلی را عملکرد می‌داند.این سخنان اوباما دردی از مشکلات جانبازان شیمیایی را برطرف نکرد اما بازگو کننده مظلومیت قربانیان سلاح های شیمیایی ایرانی است که حتیکشورهایی همچون آمریکا و غربی ها که خود سازنده و فروشنده این مواد خطرناک به رژیم بعث عراق بودند، به آن واقف هستند اما در مقابل حاضر نیستند که حقوق جانبازان شیمیایی ایرانی را ادا کنند و گرد فراموشی همچنان بر پرونده چندین ساله قربانیان سلاح های شیمیایی ایران نشسته است و جانبازان شیمیایی غریبانه و مظلومانه به زندگی دست و طاقت فرسای خود استفاده ادامه می دهند.

پرونده راکد قربانیان سلاح های شیمیایی ایرانی در مجامع بین المللی
اولین باری که ارتش عراق از سلاح شیمیایی در جنگ استفاده کرد به 27 مهرماه 1359 در منطقه جنوب استان خوزستان برمی‌گردد. در این سال عراق چهار بار از سلاح شیمیایی از نوع تاول‌زا (گاز خردل) استفاده کرده که 1 مصدوم و 20 شهید به دنبال داشت.
گلایه جانبازان شیمیایی از راکد بودن پرونده قربانیان در مجامع بین‌المللی و دست خالی دولت‌ها
اعتراض ایران به این اقدام غیرانسانی عراق سبب شد تا رادیوی رسمی عراق این اتهام را انکار نمود؛ ولی در طول عملیات رمضان و خیبر بمب‌های شیمیایی تولید عراق به کمک توپ‌خانه و هواپیما به شکل گسترده‌ای مورداستفاده قرار گرفت.
در واقع عراقی‌ها نه‌تنها خط دفاعی رزمندگان ایران را با سلاح‌های شیمیایی می‌شکستند، بلکه از طیف گسترده‌ای از این سلاح‌ها علیه شهروندان غیرنظامی نیز استفاده می‌کردند.
توسل عراق به سلاح‌های شیمیایی به‌طور محدود، از زمان آزادسازی خرمشهر به کاربرد گسترده آن را پس از پیروزی‌های بزرگ ایران و شکست نیروهای عراق به ترتیب در عملیات‌های والفجر 2، والفجر 4، خیبر، بدر منجر شد.
متاسفانه هم اکنون پرونده ای در هیچ دادگاه بین المللی علیه شرکت های فروشنده مواد شیمیایی به صدام مفتوح نبوده چرا که سازمان های بین المللی غرب، گشایش چنین پرونده هایی را اعلام رسوایی ارباب بزرگ خود اسراییل می دانند که درهیچ کنوانسیونی برای جلوگیری از گسترش این سلاح های ممنوعه در سازمان ملل حاضر به عضویت نشده است.
براساس گزارش سازمان ملل متحد در سال 2003 میزان مواد شیمیایی که در دوران جنگ توسط عراق و در بمباران شیمیایی علیه ایران بیش از 19 هزار تن گاز خردل، گاز تابون (اعصاب) وگاز سارین (گاز کشنه عصبی) مورد استفاده قرارگرفته و بیش از350 بار بمباران شیمیایی علیه مناطق نظامی و مسکونی ایران صورت گرفته است.
بیش از یک میلیون نفر از افراد نظامی وغیرنظامی ساکن در مناطق جنگی کشورمان در معرض گازهای شیمیایی استفاده شده توسط عراق قرار گرفتند و بیش از شش هزار و500 شهید، 100 هزار مصدوم شیمیایی و54 هزار جانباز شیمیایی برجای ماندند.
 
فعالیت موزه صلح تهران در راستای گسترش صلح جهانی و مبارزه با خشنونت وجنگ
هدف اصلی موزه صلح تهران، ترویج فرهنگ صلح از طریق نشان دادن پیامدهای ناگوار جنگ و خشونت و آثار زیانبار آن بر انسانها و محیط زیست است.موزه صلح در ساختمان اهدایی شهرداری تهران واقع در در پارک شهر ، در مرکز شهر تهران قرار دارد و بنیان گذاران آن اعضای انجمن حمایت از قربانیان سلاحهای شیمیایی بودند.اعضای این موزه اغلب داوطلبانی هستند که بصورت افتخاری با موزه همکاری میکنند و تعدادی از آنان خود قربانیان سلاحهای شیمیایی هستند که بعنوان راهنمایان موزه به فعالیت مشغول هستند.

این موزه بعنوان یک سازمان مردم نهاد (NGO) و تحت نظر هیئت مدیره اداره میگردد. اگر چه موضوع کاربرد سلاحهای شیمیایی در جنگ عراق علیه ایران و پیامدهای آن در این موزه بصورت برجسته تری مورد توجه قرار گرفته اما موضوعات دیگری همچون بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی در ژاپن، جنگهای جهانی اول و دوم، کاربرد سلاحهای ممنوعه در جنگها (بمبهای خوشه‌ای - مین و سلاحهای حاوی اورانیم) و آثار و عوارض هر کدام از این سلاحها در قسمت های دیگر موزه نشان داده شده است.
 
فعالیت جانبازان شیمیایی در انجمن حمایت از قربانیان سلاحهای شیمیایی
انجمن حمایت از قربانیان سلاحهای شیمیایی (SCWVS) یک سازمان غیر دولتی و مردم نهاد (NGO) است که در سال 1382 براساس قانون ثبت سازمانهای مردم نهاد تأسیس گردید.عمده ترین اهداف این انجمن فراهم آوردن حمایتهای پزشکی ، اجتماعی، حقوقی و فرهنگی برای دهها هزار نفر از جانبازان شیمیایی (از جمله هزاران نفر مصدوم غیرنظامی) است که از عوارض ناشی از حملات شیمیایی در طول 8 سال جنگ عراق علیه ایران در رنج است. همچنین تلاش در  جهت بالا بردن کیفیت زندگی و سلامت قربانیان سلاحهای شیمیائی و افراد خانواده آنها از جمله اهداف تأسیس این انجمن است.

از آنجا که اغلب اعضای هیئت موسس و هیئت مدیره انجمن، خود از قربانیان سلاحهای شیمیایی هستند و رنج ناشی از مصدومیت با این سلاحهای غیر انسانی را تجربه کرده اند، این انجمن تمام سعی خود را معطوف به کاستن از آلام مصدومان شیمیایی و احقاق حقوق آنان و نیز اطلاع رسانی در زمینه پیامدهای انسانی و زیست محیطی سلاحهای شیمیایی نموده است و در حال حاضر این انجمن به جز تهران،در اکثر استانهای کشور با مشارکت جانبازان شیمیایی دایر شده است.
حاجی پور: نقش مخرب آمریکا در دادگاه لاهه برای عدم رسیدگی به حقوق جانبازان شیمیایی ایرانی
محمد رضا حاجی پور، جانبازشیمیایی و مدیر انجمن حمایت از قربانیان سلاح های شیمیایی استان فارس در گفتگو با کوله بار با اشاره به مظلومیت استان فارس در دوران دفاع مقدس می گوید: استان فارس با بیش از 4300 جانباز شیمیایی، بیشترین آمار قربانیان سلاح های شیمیایی را دارد و اکثر جانبازان شیمیایی در فارس بازماندگان فاجعه شیمیایی لشکر 19 فجر و تیپ المهدی فارس هستند که از مصدومیت بالایی برخوردارند.
وی در ادامه با بیان اینکه 8 تیرماه یاد آور سالروز حمله شیمیایی عراق به حلبچه است که همه ساله به عنوان روز ملی منع استفاده از سلاح شیمیایی از آن یاد می شود، می افزاید: ما این جنایت رژیم بعث عراق و حامیانش را محکوم می کنیم.

حاجی پور تاکید می کند: انجمن قربانیان سلاح های شیمیایی در سال های گذشته با پیگیری حقوقی این انجمن و اعزام "علی آریافر" که هم وکیل بودند و هم جانباز 70 درصد به عنوان شاهد عینی جنایات رژیم بعث در استفاده از سلاح های شیمیایی در هلند توانستیم "فرانسوا آنتوا" را به عنوان تاجر هلندی در تامین سلاح های شیمیایی عراق در دادگاه لاهه محکوم کنیم و با وجود فشارهای امریکا دادگاه لاهه برای اولین بار یک متهم جنگی را به 17 سال زندان محکوم کرد و این یکی از موفق ترین عملکردهای انجمن بود.
گلایه جانبازان شیمیایی از راکد بودن پرونده قربانیان در مجامع بین‌المللی و دست خالی دولت‌ها
 
حاجی پور ادامه می دهد: هشتم تیر، سالروز جهانی مبارزه با سلاح های شیمیایی و میکروبی یادآور مظلومیت مردمان غرب و جنوب و یادآور زخم های بی التیام در سینه های ستارگان زمینی که بر سرعهد خود به خاموشی گرائیدند.

به گفته حاجی پور، در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بیش از450 شرکت وابسته به کشورهای غربی و آمریکایی در ساخت مجتمع های تولید سلاح شیمیایی، فروش مواد شیمیایی برای ساخت این سلاح ها و اعزام کارشناسان به عراق، با صدام همکاری کردند که از شاخص ترین آنها می توان به شرکتهای کارل کولب، پروساگ ، دبلیو ای تی (آلمان)، الکالل اینترنشنال، مید اینترنشنال، اورومک و شفیلد فورج مسترز اشاره کرد.
 
این جانباز شیمیایی ادامه می دهد: امریکا برای مخفی نگاه داشتن این جنایات در فرار صدام و تشکیل دادن دادگاه فرمایشی صدام نقش بسزایی داشت بطوری که اجازه ندادند که شکایات قربانیان سلاح های شیمیایی ایران در آن دادگاه رسیدگی شود و چنان دهان سرباز گوش بفرمان خود را بستند که جنایات دیگر خود را در عراق بخاک سپردند.
سردشت؛شهری با جانبازان شیمیایی مظلوم و غریب
شهرستان کُردنشین و مرزی سردشت در هفتم تیر سال 1366 با استفاده از چندین بمب خطرناک شیمیایی مورد حمله قرار گرفت که به دلیل ابعاد وسیع فاجعه و تعداد بی‌شمار شهدا و این که هر روز بر تعداد شهدا افزوده می‌شد، بسیاری از شهدا در سکوت و تنهایی به خاک سپرده شدند،
اما سال بعد از قربانیان آن تجلیل به عمل آمد، ولی به تدریج این فاجعه در حال فراموشی بود که تعدادی از بازماندگان و قربانیان این فاجعه پس از تشکیل اولین دوره شورای اسلامی یاد قربانیان را گرامی داشته و همین امر موجبات تشکیل اولین سازمان مردم نهاد کشور برای حمایت از حقوق قربانیان سلاح‌های شیمیایی را فراهم ساخته و در این شهر (انجمن دفاع از حقوق مصدومان شیمیایی سردشت) تشکیل شده و از سال 1378 تا کنون به فعالیت مستمر و مداوم خود ادامه می‌دهد. اولین هدف این انجمن در اساس‌نامه چنین آمده است: «تلاش برای ساختن جهانی عاری از سلاح‌های شیمیایی».

کاویانی،جانباز شیمیایی70درصد:چراآمریکا تاکنون قرارداد منع سلاح های شیمیایی را امضا نکرده است
منصور کاویانی جانباز شیمیایی 70 درصد در گفتگو با کوله بار با اشاره به اینکه باید حقوق جانبازان شیمیایی در مجامع بین المللی دنبال شود، می گوید: نیاز است دادگاه لاهه پرونده منع و امحای سلاح های شیمیایی آمریکا را با قاطعیت پیگیری و دنبال کند و این کار تنها با پیگیری های مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران و وزارت امور خارجه محقق می شود.
وی ادامه می دهد: آمریکا تاکنون قرارداد منع سلاح های شیمیایی را امضا نکرده که این مهم نشانگر پایبند نبودن کاخ سفید به قراردادهای بین المللی و جهانی است.
گلایه جانبازان شیمیایی از راکد بودن پرونده قربانیان در مجامع بین‌المللی و دست خالی دولت‌ها
کاویانی ادامه می دهد: دادگاه لاهه باید بداند که جهان نگران سلاح های شیمیایی آمریکا است و به تجربه ثابت شده که این کشور هراسی از استفاده اینگونه سلاح ها علیه انسان ها و ملت ها را ندارد.
این جانباز شیمیایی 70 درصد ادامه می دهد:آمریکا در دوران دفاع مقدس دو تن سلاح شیمیایی علیه ملت مظلوم ایران و کردهای عراق استفاده کرد که حاصل آن یکصد هزار مجروح ایرانی است و طبق اخبار موثق،امروز آمریکا 31 تن سلاح شیمیایی در اختیار دارد که در صورت استفاده از آن در جهان فاجعه انسانی رخ خواهد داد.
وی یادآور می شود: همه کشورها قرارداد منع استفاده از سلاح های شیمیایی و امحای آن را امضا کرده اند در حالیکه آمریکا به این قرارداد پایبند نیست و آن را امضا نمی کند.
گلایه جانبازان شیمیایی از راکد بودن پرونده قربانیان در مجامع بین‌المللی و دست خالی دولت‌ها
به اعتقاد کاویانی،جانبازان و قربانیان سلاح های شیمیایی ایران با وجود مشکلات فراوان روحی و جسمی در پی ایجاد صلح و دوستی در ملت ها و دولت ها هستند تا دنیا از این سلاح های کشتار جمعی پاک شودو نیاز است که افکار عمومی دنیا باید نسبت به این موضوع مهم و سرنوشت ساز، حساس بوده و در راستای امحا آن بیشتر تلاش شود و امضا نکردن قرارداد منع و امحای سلاح های شیمیایی توسط آمریکا سندی معتبر مبنی بر بی تفاوتی مسوولان این کشور در قبال سرنوشت انسان های دنیا است.

دکترسروش:560 حمله شیمیایی به ایران انجام شد
دکتر محمدرضا سروش، مدیرعامل انجمن حمایت از قربانیان سلاح‌های شیمیایی در یادداشتی نوشت: در جنگ تحمیلی حدود ۵۶۰ مورد حمله شیمیایی به ایران انجام شد که بیش از ۳۵ مورد آن علیه اهداف غیرنظامی بوده است. برخی از این اتفاقات برای اولین بار در دنیا اتفاق افتاد، به عبارتی پس از جنگ جهانی اول به صورت رزمی جایی سلاح شیمیایی استفاده نشد. در واقع پس از جنگ جهانی اول برای اولین بار برخلاف کنوانسیون‌های امروزی، سلاح شیمیایی علیه ایران استفاده شد. همچنین گاز اعصاب برای اولین بار در تاریخ بشر علیه ایران استفاده شد. گاز اعصاب هیچگاه علیه اهداف نظامی و غیرنظامی استفاده نشده بود اما در جنگ تحمیلی علیه ایران استفاده شد. از طرفی نخستین بار گاز خردل علیه اهداف غیرنظامی در شهر سردشت و روستاهای دیگر و مریوان مورد استفاده قرار گرفت. برای اولین بار گاز اعصاب علیه اهداف غیرنظامی استفاده شد که در ایران در روستای زرده و حلبچه در عراق اتفاق افتاد. اما نکته عجیب اینجاست که هیچ اقدام و محکومیت بین‌المللی و پیگیری جهانی تا به امروز صورت نگرفته است.
پیش‌بینی می‌شود که نزدیک به یک میلیون نفر در ایران در معرض گازهای شیمیایی قرار گرفتند که نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر دچار عوارض و آسیب‌های حاد شده‌اند. آمار رسمی جانبازان تحت پوشش بنیاد شهید و ایثارگران ۷۵ هزار نفر است. دلیل اینکه این اعداد با هم همخوانی ندارند، در ماهیت کاربرد سلاح شیمیایی است نه به دلیل اشکال در سیستم پزشکی. به هرحال باید کسانی را که در معرض و قربانی سلاح‌های شیمیایی بوده‌اند را به گونه‌ای دیگر دید. ما از پزشکان می‌خواهیم مطابق آئین‌نامه از کارافتادگی که در اختیار دارند این افراد را ارزیابی کنند که البته بر اساس ارزیابی آن‌ها افراد ضایعاتی دارند که دلیل آن هم ماهیت سلاح شیمیایی است.

جانباز شیمیایی گلستان: به دلیل ظهور اندیشه های نو ،قربانی سلاح های شیمیایی توسط آمریکا شدیم
سعید بنی فاطمی، جانباز شیمیایی 55 درصد در یادداشتی نوشت:ریشه کاربرد سلاح های شیمیایی ریشه در جنگ تحمیلی عراق نیست؛ بلکه ریشه در شکست آمریکا درجنگ ویتنام و کره دارد. سیاستمداران امریکا بعد از شکست آمریکا در جنگ های ویتنام و کره اعلام می کنند که مقاومت این کشورها حامل این پیام ها بود که اگر آمریکایی که بخواهد دارای غرور افتخار باشد، باید دارای تسلط هم باشد. پس او برای تسلط بر سایر کشور ها از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

آمریکایی ها ظهور اندیشه ها و تغییر را نمی توانند بفهمند و در ایران هم بعد از انقلاب دیدیم که نتوانستند تحمل کنند و به ما حمله کردند. ما بعد از انقلاب، در معرض حمله های ترور قرار گرفتیم و 8سال جنگیدیم و این به خاطر ظهور اندیشه های نو بود.
ما بیش از اینکه، قربانی سلاح های شیمیایی باشیم، قربانی نگاه نامهربانانه دوستانمانمان در صفوف دفاع هستیم.به فرموده مقام معظم رهبری، در مرحله دیگری از دفاع قرار داریم.
ارسال نظرات