مدیران پارس‌الکتریک که مدت‌ها بدون تولید حتی یک محصول حقوق و مزایای زیادی دریافت کرده‌اند با تولید صوری چند دستگاه تلویزیون قصد دارند تعطیل نشدن و حتی احیا شدن پارس‌الکتریک را اعلام کنند.
کد خبر: ۸۷۰۲۳۵۷
|
۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳

پارس‌الکتریک هم مانند ارج تعطیل شد اما مسوولان این شرکت برای کاهش انتقادات با ارائه آمارهای غیرواقعی سعی کردند از میزان تاثیرگذاری این خبر بکاهند. مدیرعامل پارس الکتریک بعد از افزایش انتقادات، در گفتگویی اعلام کرده بود که کارخانه پارس‌الکتریک بعد از یک دوره تعطیلی دوباره احیا شده است. این اظهارات عجیب در حالی است که حتی تابلوی پارس الکتریک در کارخانه اصلی برداشته شده و هیچ اثری از آن وجود دارد.

واقعیت این است که خط تولید کارخانه پارس‌الکتریک در دولت سابق به علت سوءمدیریت در تامیین اجتماعی متوقف شده بود و حسن روحانی در تبلیغات انتخاباتی خود به صراحت به این موضوع اشاره کرده بود. روحانی گفته بود چرا باید پارس‌الکتریک لانه کبوتر باشد اما حالا سه سال بعد از ادای آن جملات مسوولان پارس‌الکتریک برای رفع مشکل آن لانه کبوتر را اجاره داده‌اند!

خبر تعطیلی کارخانه پارس‌الکتریک در خبرگزاری بسیج و سایر رسانه‌ها موجب شد مدیرعامل پارس‌الکتریک با تکذیب تعطیلی حتی آمار تولید از این کارخانه ارائه دهد اما گویا واقعیت تلخی پشت سر ماجرای این کارخانه باسابقه است؛ موضوع این است که پارس‌الکتریک در تهران به طور کلی تعطیل و زمین آن به رایتل و سایر ارگان‌های زیرمجموعه شستا اجاره داده شده و فقط چند تلویزیون به سفارش پارس‌الکتریک در قزوین آن هم توسط شرکت شهاب ساخته می‌شود تا آمار تولید ارائه شود.

 طبق اظهارات سهامداران واقعیت این است که که آمارهای آقای مدیر اصلا صحت ندارد و مدیران پارس‌الکتریک که مدت‌ها بدون تولید حتی یک محصول حقوق و مزایای زیادی دریافت کرده‌اند با تولید صوری چند دستگاه تلویزیون قصد دارند تعطیل نشدن و حتی احیا شدن پارس‌الکتریک را اعلام کنند.

اسماعیلی یکی از سهامداران پارس‌الکتریک در این باره به خبرگزاری بسیج می‌گوید: "تکذیب تعطیلی پارس‌الکتریک توسط مدیرعامل این شرکت ما سهامداران را شگفت‌زده کرده چراکه چندین سال است که ما سودی دریافت نمی‌کنیم. اگر پارس‌الکتریک تعطیل نشده و تولید انجام می‌شود چرا سود آن برای ما در نظر گرفته نمی‌شود؟"

داستان پایان پارس‌الکتریک

طبق گزارش هیات مدیره به مجمع عمومی عادی سالیانه سال 90, خروج از صنعت صوتی  و تصویری را برای شرکت پارس الکتریک ضروری اعلام نمودند. حسابرس معتمد شرکت در گزارشات سال های بعد افشا کردند: "سطح فعالیت شرکت اصلی در سالهای اخیر نسبت به ظرفیت قابل دسترس, مستمرا کاهش داشته و در دی ماه 1390 کاملا متوقف گردیده است. مضافا بخش عمده ای از ماشین الات تولیدی برچیده و فروخته شده و تعداد زیادی از کارکنان بازخرید شده اند."

کارخانه اصلی پارس الکتریک, در زمینی به مساحت 32 هکتار در منطقه 21 تهران واقع شده و کاربری 27 هکتار از اراضی موجود, پارک عمومی تعیین شده بود که پس از ارایه طرح جامع تفضیلی جدید تهران در سال 1391 کاربری پارک عمومی, به نمایشگاه صنعتی تبدیل شد. سهامداران پارس‌الکتریک بعد از اینکه روحانی در سال 92 به موضوع تعطیلی این کارخانه اشاره کرد، امیدی در دل آنها زنده شد اما آنها خبر نداشتند که سه سال سخت‌تر در انتظار آنهاست.

اسماعیلی در این باره می‌گوید: میزان تولید و فروش در کارخانه اصلی, طی چند سال  متوالی 91 ,92, 93 و ... صفر اعلام شده و هیچ تغییری در میزان تولید در دولت قبل و فعلی به وجود نیامد.

وی می‌افزاید: با وجود انتقادات روحانی و بر اساس گزارش بازرسان، مدیران منتخب وزارت کار و رفاه اجتماعی با وجود بهرمندی از دارایی با ارزش 32هکتار ملک صنعتی و120 هزار متر سوله و فضای مسقف و... و با وجود انتقادهای بحق آقای دکتر روحانی از عملکرد و گذشته این شرکت, اراده به تولید حتی 1 دستگاه (حتی 1 پیچ) طی  سالهای گذشته, نداشته است. 

در دی ماه سال 93 کارخانه اصلی تخلیه شده است و کل این کارخانه 32 هکتاری به همراه متعلقات در اختیار سایر زیر مجموعه های شستا (رایتل ) قرار گرفته است.

این سهامدار ادامه می‌دهد: بدین ترتیب بعد از تعطیلی کارخانه اصلی, احتمالا تضییع حق الناس (حقوق سهامداران خرد) به بزرگترین اولویت و دغدغه خاطر وزارت کارتبدیل شده است. مدیریت ضعیف دولتی, با وجود این همه دارایی و املاک صنعتی, با ایجاد 12 سال زیان عملیاتی مستمر, باعث شده سهامداران این شرکت بیش از یک دهه(از سال 83)هیچ سودی از بابت تولید دریافت نکنند و علاوه براین شاهد کاهش ارزش دارایی خود نیز بوده اند. 

بسیاری از سهامداران با مشکلات معیشتی مواجه هستند.کسانی که انتظار ارتزاق از طریق سرمایه گذاری در این شرکت داشتند(با وجود وعده های اولیه دولت) اکنون با مشکلات اقتصادی بسیاری مواجه هستند. مشخص نیست مالک این کارخانه(وزارت تعاون کارو رفاه اجتماعی) چقدر زمان برای راه اندازی یا تغیر استراتژی یک کارخانه 30 میلیاردی نیاز دارند.

وی می‌افزاید: مدیر عامل محترم شرکت, زحمات فراوانی را برای شستا متحمل شده‌اند اما احتمالا وقتی شرکت را تعطیل میدانند که حقوق و مزایای ایشان قطع شود.. طی چند سالی که بازرسان بورس, میزان تولید و فروش شرکت اصلی را (صفر) گزارش داده‌اند، به طور میانگین هر ساله 5 میلیارد تومان به عنوان هزینه های تولید, فروش, حق المشاوره , پاداش و.... برای همین شرکت بدون تولید وبدون فروش هزینه ایجاد شده است.

بنا به اظهارات شفاف بازرسان از 10 زیر مجموعه شرکت پارس الکتریک, شرکتهای پرسا رایانه, پارس نیک, پارس گالری, ساخت صنعت و پیوند جامع , علاوه بر تعطیلی, تصفیه  و منحل نیز گردیده‌اند.همچنین مابقی شرکتهای زیر مجموعه یعنی گروه صنعتی عالم آرا ,خدمات پارس, کارتن البرز ,الکترونیک سیرجان و مهندسی بازرگانی پارس , فعالیت اقتصادی تمامی شرکتهای مذکور منجر به زیان عملیاتی و زیان انباشته سنگین این شرکتها منجر شده و بر اساس آخرین گزارشهای حسابرسی شده اعلامی, تمامی این شرکتها مشمول ماده 141 قانون تجارت(ورشکستگی) می‌باشند.

اسماعیلی در پایان می‌گوید: بعد از توقف کلیه فعالیتهای تولیدی در کارخانه اصلی از دی ماه 1390,  بخش عمده ای از ماشین الات و خطوط تولید برچیده شده و به فروش رسیده‌اند.از این بین دو خط تولید رادیو پخش و یک خط تولید LCD  به محل کارخانه منحل شده قدیمی در قزوین (ساخت صنعت) منتقل شده است. شرکت بنا دارد این شرکت را پارس الکتریک بنامد. با توجه به قرارداد با شرکت شهاب و خرید قطعات از این شرکت,  احتمالا فقط نمایشی از تولید (دور از شان یک مدیر توانمند) را در این شرکت جهت نمایش ارئه میدهند و بزرگترین ملک صنعتی تهران را به نفع خود مصادره می‌کنند.در صورت وقوع چنین طرحی فقط ظاهری از شعار اقتصاد مقاومتی اقدام وعمل را جهت نمایش و رفع تکلیف ارائه دهند.

به گزارش خبرگزاری بسیج به نظر می‌رسد دولتی‌ها برای پایان فشار انتقادات ناشی از عدم خروج تولید از رکود به تولید آمارهای صوری روی آورده‌اند در حالی که قطعا با این آمارهای صوری رکود تمام نمی‌شود!
در تصویر زیر به وضوح پاک شدن نام پارس‌الکتریک از روی ساختمان خود را در تهران مشاهده می‌کنید. پارس‌الکتریک در تهران تعطیل شده و معلوم نیست محصولات ادعایی مسوولان این شرکت کجا تولید می‌شود و چقدر سود آوری دارد. قطعا مسوولان این شرکت نمی‌توانند عکس‌های زیر را تکذیب کنند:
پشت پرده تعطیلی پارس‌الکتریک/«شهاب» به سفارش پارس‌الکتریک تلویزیون تولید می‌‌کند تا نگویند تعطیل شده!
پشت پرده تعطیلی پارس‌الکتریک/«شهاب» به سفارش پارس‌الکتریک تلویزیون تولید می‌‌کند تا نگویند تعطیل شده!
پشت پرده تعطیلی پارس‌الکتریک/«شهاب» به سفارش پارس‌الکتریک تلویزیون تولید می‌‌کند تا نگویند تعطیل شده!

ارسال نظرات