خبرهای داغ:
مدیرکل ستاد بحران استانداری قزوین:

درصد تلفات جانی غرق‌شدگی در آبشار و پل مغار رخ می‌دهد

مدیرکل ستاد بحران استانداری قزوین اذعان کرد: براساس ارزیابی‌ها مهم‌ترین محل‌های تلفات انسانی و غرق‌شدگی در سال‌های اخیر به دو بخش آبشار و پل مغار و کانال اصلی انتقال آب تقسیم‌بندی می‌شود.
کد خبر: ۸۷۰۲۱۸۵
|
۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، رضا گروسی مدیرکل ستاد بحران استانداری قزوین در جلسه بررسی علل غرق‌شدگی‌های اخیر در استان قزوین اظهار کرد: براساس آمارهای به‌دست آمده، تلفات جانی در سد زیاران و کانال شبکه آبیاری دشت قزوین در سال 91، 13 نفر بوده که در سال 92 به 17 نفر افزایش و در پی اقدامات موثر دستگاه‌های اجرایی این آمار در سال 93 به شدت کاهش یافته است.

وی از غرق‌شدگی 4 نفر در سال 94 و 5 نفر در سه ماهه نخست امسال در سد زیاران و کانال‌های آب اصلی و فرعی خبر داد.

مدیرکل ستاد بحران استانداری قزوین با بیان این مطلب که «غرق شدگی در سدها متاثر از خطاهای انسانی است» گفت: اشتباهات فردی علت اصلی تلفات جانی در سدها و کانال‌های آبی بوده نه سوء‌مدیریتی دستگاه‌های اجرایی.

گروسی عنوان کرد: کانال آبیاری دشت قزوین با طول 1200 کیلومتر شامل کانال‌های اصلی و فرعی بوده که این کانال‌ها در اکثر نقاط استان پراکنده است که جوانان به انگیزه شنا و تفریح رایگان، فریب ظاهر امن و بی‌خطر جریان آب را خورده و بدون توجه به شیب کانال‌ها و جریان تند آب با شنا کردن در این کانال‌ها جان خود را از دست می‌دهند.

وی گفت: با توجه به قدمت 50 ساله سد زیاران و توسعه شهرها و روستاها در اطراف این سد و کانال‌های آن، تامین بخشی از ایمنی آن به شرکت آب‌ منطقه‌ای و بخشی برعهده فرمانداران، شهرداران و مربوط به سازه‌های جدیدی بوده که به حریم وزارت نیرو تصرف کرده‌اند.

مدیرکل ستاد بحران استانداری قزوین خاطرنشان کرد: براساس ارزیابی‌ها مهم‌ترین محل‌های تلفات انسانی و غرق‌شدگی در سال‌های اخیر به دو بخش آبشار و پل مغار و کانال اصلی انتقال آب تقسیم‌بندی می‌شود.

گروسی افزود: براساس آمارهای به‌دست آمده 90 درصد تلفات انسانی به سبب جذابیت‌های توریستی و طبیعی در منطقه آبشار و پل مغار رخ داده و در این محل بیش از 40 نقطه خطر شناسایی شده که باید کنترل ویژه‌ای در این بخش صورت گیرد.

وی با بیان این مطلب که در کانال اصلی انتقال آب پنج نقطه خطر شناسایی شده است عنوان کرد: پل‌ها، سیفون‌ها، محل‌های انشعاب، جاده سرویس کانال اصلی و کالورت‌های ساخته شده در مسیر مسیل‌ها نقاط خطرپذیر در کانال اصلی انتقال آب بوده که مرگ در سیفون‌ها حتمی است.

مدیرکل ستاد بحران استانداری قزوین تعبیه تنه‌گیر در فاصله 400 متری سد زیاران را به منظور جلوگیری از ورود جسد به سد امری لازم و ضروری بیان کرد.

گروسی تصریح کرد: در غرق‌شدگی جوان 22 ساله آبیکی که جسد پس از 9 روز با تخلیه سد پیدا شد، خوشبختانه مدیریت مطلوبی صورت گرفت و سد با کمترین هزینه تخلیه شد.

وی تامین ایمنی در شهرک مهرگان و حاشیه‌های شهری در اطراف کانال اصلی انتقال آب(مادر) را امری بسیار مهم برشمرد چرا که در این مناطق با توجه به کمبود امکانات و اقامت قشر آسیب‌پذیر جامعه احساس خطر جدی وجود دارد.

مدیرکل ستاد بحران استانداری قزوین گفت: قسمتی از امر تامین ایمنی سدها و کانال‌ها مغفول مانده که این موضوع به متولیان ساخت سکونت‌های غیراصولی و بی‌رویه در اطراف کانال‌ها مربوط می‌شود.

1001/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار