خبرهای داغ:
دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس روز دوشنبه در اولین نشست مجلس عوام بعد از همه پرسی روز ۲۳ ژوئن که منجر به برگزیت شد، ضمن رد برگزاری همه پرسی مجدد گفت: دولت انگلیس در این مرحله ماده ۵۰ پیمان لیسبون که ناظر بر روند خروج این کشور از اتحادیه اروپا است را فعال نخواهد کرد.
کد خبر: ۸۷۰۲۰۴۶
|
۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲
به گزارش خبرگزاری بسیج، کامرون ضمن تاکید براینکه نتیجه این همه‌پرسی که منجر به خروج از اتحادیه اروپا شد، باید محترم شمرده شود گفت مذاکرات برای خروج با این اتحادیه بعد از انتخاب نخست وزیر جدید این کشور شروع می شود .


کامرون در پاسخ به سووال خانم «چریل گیلان» نماینده مجلس از منطقه «چشام اند امرشام» که در خصوص احتمال برگزاری همه پرسی برگزیت پرسید، گفت: من برنامه ای برای برگزاری همه پرسی دوم ندارم. 


وی تصریح کرد: ما باید نتیجه این همه پرسی را قبول کنیم و تلاش کنیم تا کارساز واقع شود. در همین حال باید تلاش کنیم تا با اتحادیه اروپا معامله خوبی را انجام دهیم و این وظیفه ای است که مجلس برعهده خواهد داشت. 


تاکنون بالغ بر 3 میلیون و 700 هزار انگلیسی با امضای توماری، خواستار برگزاری‌ مجدد ‌همه پرسی شده‌اند.


در این تومار از دولت انگلیس درخواست شده است از آنجا که در همه پرسی اخیر کمتر از 75درصد رای دهندگان شرکت کرده اند و هیچ یک از گزینه های ماندن در اتحادیه اروپا یا خروج از آن بیشتر از 60 درصد رای نیاورده است، باید همه پرسی دوباره ای برگزار شود.


براساس رویه قانونی، اگر شمار امضاهای یک تومار از 10 هزار نفر بیشتر شود دولت انگلیس بایستی به آن پاسخ گوید و اگر از 100 هزار نفر بیش‌تر شود، درخواست مطرح‌شده در نشست مجلس عوام به بحث گذاشته خواهد شد.


تا پیش از اظهارات دیوید کامرون این رقم به صورت لحظه ای و به شکل عجیبی همچنان در حال افزایش بود، اما اظهارات امروز کامرون خبر ناامید کننده ای برای امضا کنندگان این تومار خواهد بود.


کامرون در بخش دیگری از اظهاراتش در پاسخ به سووال مایک گیپس «الفورد ساوت» که در خصوص زمان اجرای ماده 50 برای خروج از اتحادیه پرسید، گفت: دولت انگلیس در این مرحله ماده 50 را فعال نخواهد کرد. این مساله ای است که به درستی از سوی نخست وزیر جدید و کابینه اش تصمیم گرفته خواهد شد. 


وی همچنین تصریح کرد که فعال کردن ماده 50 تصمیمی است که تنها دولت انگلیس در مورد آن تصمیم خواهد گرفت. 


دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس پیش ‌از این گفته بود که ماده 50 پیمان لیسبون را در صورت رأی مردم کشورش به خروج، بدون تاخیر بی‌مورد فعال خواهد کرد و به‌این‌ترتیب روند ترک اتحادیه اروپا را به حرکت می‌اندازد.


جورج آزبورن، وزیر دارایی انگلیس نیز اخیرا بیان داشته بود که این اتفاق می‌تواند ظرف دو هفته از زمان اعلام نتیجه همه‌پرسی رخ دهد.


فعال شدن ماده 50 دیگر راهی برای بازگشت انگلیس به اتحادیه اروپا باقی نمی‌گذارد، مگر این‌که تمام کشورهای عضو با چنین درخواستی موافقت کنند.


کامرون همچنین در نشست مجلس عوام افزود: انگلیس اتحادیه اروپا را ترک می کند اما ما نباید به اروپا و سایر کشورها پشت مان را بکنیم. 


نخست وزیر انگلیس همچنین در پاسخ به سووال «پیت ویشارت» نماینده منطقه نورث پرثشایر در خصوص اینکه اسکاتلند علاقه ای به خروج از اتحادیه اروپا ندارد و اکنون چه کار باید انجام دهد گفت: ما بایستی تلاش کنیم تا معامله خوبی با اتحادیه اروپا صورت دهیم. 


با این حال «ایان موری» نماینده منطقه «ادینبرو ساوت» کامرون را متهم کرد که او با پیشنهاد برگزاری همه پرسی برگزیت، به بازار اقتصاد انگلیس آسیب جدی رسانده است. 


کامرون در پاسخ به اظهارات این نماینده مجلس گفت که باید نتیجه همه پرسی را بپذیریم و تلاش کنیم تا با انجام معامله ای خوب به بازار مشترک اروپا دسترسی داشته باشیم.


به گفته تحلیل گران، به‌رغم رأی مردم انگلیس به خروج، این تصمیم بلافاصله عملی نخواهد شد و این کشور در این مرحله همچنان عضو اتحادیه اروپا باقی خواهد ماند. اما روند خروجش که دستکم دو سال خواهد بود، شروع می‌شود.


در این دوره زمانی، انگلیس همچنان بایستی به قوانین و پیمان‌های اتحادیه اروپا پایبند باشد، اما حق شرکت در تصمیم‌گیری ندارد و در عمل، فرایند جدایی و تعیین شرایط رابطه با اتحادیه 17 عضوی( اعضای قدیمی اتحادیه اروپا) ممکن است بیش از دو سال طول بکشد.


دیوید کامرون نخست وزیر و رهبر حزب محافظه کار انگلیس روز جمعه گذشته در واکنش به رای شوک آور انگلیسی ها به برگزیت اعلام کرد قصد دارد در اکتبر از سمتش استعفا دهد اما تا آن زمان به فعالیتش ادامه خواهد داد. 


براساس گزارش های منتشر شده کمیته‌ای که مسئول انتخاب رهبر حزب محافظه کار است اعلام کرده است که رهبر این حزب تا 2 سپتامبر (12 شهریور) انتخاب می‌شود.


اما رهبران اروپایی گفته اند که با توجه به رای مردم انگلیس به برگزیت، ماده 50 لیسبون بایستی هر چه سریع فعال و مذاکرات لندن با اتحادیه اروپا شروع شود.


نشست سران اتحایه اروپا روز های سه شنبه و چهارشنبه در بروکسل برگزار می شود و انتظار می رود که دیوید کامرون در این نشست در خصوص قدم های بعدی انگلیس در مورد خروج از این اتحادیه توضیحاتی را ارائه دهد. 


پیش از اظهارات کامرون در نشست مجلس عوام، این انتظار می رفت که شروع پروسه خروج در در دیدار دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا با 27 عضو دیگر اتحادیه اروپا در بروکسل و با استناد به ماده 50 معاهده لیسبون، رقم بخورد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها