اشتباهات فاحش معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی باعث شد تا شاهد ورود مستقیم وزیر ارشاد به حوزه سینما و حاشیه‌های امروز باشیم.
کد خبر: ۸۷۰۱۹۸۴
|
۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت الله ایوبی 7 اسفندماه 1393 حکم حبیب ایل بیگی را که پیش تر مدیریت انجمن سینمای جوانان ایران را دراین دولت برعهده داشت به عنوان معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی امضاء‌کرد. اما گویا مدیر این بخش بیش از آنکه به مدیریت در این حوزه توجه کند در پی شیوه کدخدا منشی است. گویا این مدیر هنوز با مسئولیت خود دراداره ارزشیابی و نظارت آشنا نشده است . یکی از وظایف مهم  مدیریت در این حوزه صیانت از امضای شورای پروانه نمایش و برقراری ارتباط درست با ریاست سازمان سینمایی است اما در دوران مدیریت ایشان شاهد دو اتفاق ناگوار در وزارت ارشاد بودیم اولین بی تدبیری این مدیر عدم توجه به اشکالات فیلم «رستاخیز» بود. او که می دانست در میان علمای دین نظرات متعدد وجود دارد باید این مسئله را با رئیس سازمان سینمایی مطرح و در نهایت وزیر ارشاد مطلع می شد و قبل از اینکه هزینه گزافی برای فیلمی که سالها زحمت و تلاش برای ساخت اثر کشیده شده بود و سیمرغ های زیادی را به خود اختصاص داده بود با مشکل مواجه نمی شد و در نهایت وزیر ارشاد به صورت مستقیم وارد عمل نمیشد و از نمایش فیلم توسط وزیر جلوگیری نمی شد.

فیلم «رستاخیز»

بی تدبیری مدیری که کارنامه چندانی در حوزه مدیریت اجرایی نداشته به همین مساله ختم نمی شود. بی تدبیری ایشان یک بار دیگر وزیر را دچار مشکل کرد وقتی فیلم «پنجاه کیلو آلبالو» زمان اکران خود را پشت سر می گذاشت فیلم این قدر با انتقادات کارشناسان، دانشجویان و هنرمندان مواجه شد که بالاخره وزیر ارشاد مجبور به عذرخواهی از اکران فیلم شد و آرام آرام فیلمی که بیش از 16 میلیارد درتهران و شهرستان فروخته بود از سینماها برداشته شد و اجازه اکران دوم در سینماها را نگرفت.

فیلم «50 کیلو آلبالو»

اشتباهات فاحش معاون ارزشیابی و نظارت وزارت ارشاد به این دو مورد ختم نمی شود همین اواخرفیلم سینمایی «بارکد» ساخته مصطفی کیایی روی پرده سینماها اصلاح شداین در شرایطی است که فیلم در جشنواره فجر دیده شد و بخش هایی از فیلم که المان هایی از همجنس گرایی بود همچنین وضعیت روحانی فیلم در نقدها به مدیران سازمان سینمایی گوشزد شده بود اما معاون ارزشیابی وقعی ننهاد تا بالاخره بعد از اکران فیلم متوجه این اشکلات شد و دستور اصلاح بخشهایی از دیالوگ ها و فیلم را روی پرده به تهیه کننده داد . هزینه این اشتباه معاون ارزشیابی و نظارت چه به لحاظ معنوی و باز خورد آن در رسانه ها و چه به لحاظ مادی متوجه وزارت ارشاد خواهد بود.

فیلم «بارکد»

نکته مهم دیگر این که از سال گذشته تبیلغات آثار فرهنگی در شبکه های ماهواره ای به اوج خود رسید و این مساله باعث شد تا شورای صنفی نمایش برای فیلم هایی که در ماهواره تبلیغات نداشتند میزان اکران آن را افزایش دهد اما معاون ارزشیابی و نظارت که وظیفه داشت تا صاحبان آثار را مجاب به عدم تبلیغات در شبکه های ماهواره ای کنند سکوت اختیار کرد تا در نهایت قوه قضاییه وارد عمل شد و چند تهیه کننده به دادگاه فرهنگ و رسانه احضار و در نهایت فیلم «عادت نمی کنیم» با حکم قوه قضائیه اکران آن چند روزی تعلیق شد.

فیلم «عادت نمی کنیم»

فیلم هایی در سینمای هنر و تجربه به نمایش درمی آید که چندین و چند سال در محاق توقیف بود این فیلم از جمله «باز هم سیب داری» در لفافه و بصورت نمادین و سمبلیک حرف‌های سیاسی مطرح می کند  فیلمی که به همت مدیران سازمان سینمایی روی پرده‌ی سینما ها رفت  در جمع  فیلم‌های سیاسی صریح مخالف جمهوری اسلامی قرار می گیرد. فیلم دیگری به نام «این یک رویا نیست» در دستور کار هنر وتجربه قرار می گیرد و اگر مخالفت رسانه ها و ورود به موقع نبود از دستور کار هنر وتجربه خارج نمی شد.

فیلم «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا»

ارایه پروانه ساخت به فیلم «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» و در نهایت عدم ارایه پروانه نمایش به فیلمسازی که نوع آثارش حکایت از چگونگی نگاهش به مسایل اخلاقی و جنسی در جامعه دارد هزینه دیگری رابه  وزارت ارشاد تحمیل کرد. این در شرایطی است که معاون ارزشیابی و نظارت با وجود دارا بودن شوراها و استقلال رای آن ها بالاخره حرف آخر را می زند و تصمیم گیری نهایی برعهده او است. هر مشکلی برای آثار به وجود بیاید تنها وزارت ارشاد زیر سوال نمی رود بلکه نظام جمهوری اسلامی هزینه آن را متحمل می شود اما متاسفانه حبیب ایل بیگی به عنوان عنصر ی دولتی ورسمی پاسخگو نیست و همانگونه که رئیس سازمان سینمایی با تاکید براین جمله که «شورای پروانه نمایش تنها مرجع تصمیم گیری برای فیلم ها است» از مسئولیت شانه خالی می کند معاون ارزشیابی و نظارت نیز برای نمایش یا عدم نمایش فیلم پاسخگو نیست.

بی تدبیری معاون ارزشیابی و نظارت باعث می شود تا فیلم ها چندین بار بازبینی شده و در نهایت روی پرده اصلاح شوند و جالب این که پاسخگو نیست. معاونی که با عدم توجه به مسئولیتش باعث شد بارها وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره آثار سینمایی پاسخگو باشد و شخصا وارد عمل شود.

این روزها سینمای ایران دارای حاشیه هایی است که این حاشیه را اگر به درستی مورد توجه قرار دهیم  در آن نشانه‌های بی‌تدبیری  مدیران سازمان سینمایی و در راس آن معاون ارزشیابی و نظارت این سازمان است . مدیری که تجربه کار اجرایی را نداشته و پستی را در سازمان سینمایی برعهده گرفته است که بسیار حساس است و به نظر می آید نیاز به فردی کارکشته و مدبر در این پست وجود دارد.

ارسال نظرات