دادستان عمومی و انقلاب تهران ضمن اعلام خبر بازداشت متهم ثامن‌الحجج، از صدور وکالت برای فروش اموال ثامن‌الحجج خبر داد.
کد خبر: ۸۷۰۱۹۷۹
|
۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، متهم موسسه اعتباری ثامن‌الحجج بازداشت شد. بعد از اعلام بازداشت یکی از متهمان اصلی ثامن الحجج، برخی از رسانه ها از مدیرعامل این موسسه با عنوان فرد بازداشتی نام بردند.


مشروح اظهارات دادستان تهران که در خبرگزاری قوه قضاییه و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران منتشر شده به شرح زیر است:

دادستان عمومی و انقلاب تهران با اعلام خبر بازداشت متهم ثامن الحجج، از صدور وکالت برای فروش این موسسه خبر داد.

اما بازداشت و دستگیری سید ابوالفضل میرعلی مدیرعامل ثامن‌الحجج مطالبه بسیاری از سپرده‌گذاران و نمایندگان مجلس (مانند احمد توکلی) بود و سرانجام این مطالبه رنگ حقیقت به خود گرفت.

 دادستان عمومی و انقلاب تهران در نشستی که روز یکشنبه ششم تیرماه با گروهی از قضات دادسرای عمومی و انقلاب تهران داشت، به بررسی نقش پیش‌گیرانه‌ سرپرستان دادسراها پرداخت.

در این جلسه جعفری دولت آبادی با اشاره به همکاری بانک مرکزی در پرونده‌­ی ثامن‌الحجج در تبیین گستردگی ابعاد این پرونده، اظهار داشت: طی دو سالی که پرونده در دادسرای تهران تحت رسیدگی است، حداقل ۶ هزار حساب بانکی توقیف شده و ۲ هزار و دویست میلیارد تومان وجوه سپرده گذاران مسترد شده است که شامل وجوه تا ۳۵ میلیون تومان است. وی افزود: در همین رابطه در مورد یک میلیون و ۳۵۰ هزار حساب تعیین تکلیف شده و کمتر از ۱۵۰ هزارحساب باقی مانده است که در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد.

انتقاد از بانک­‌هایی که خود سپرده­‌گذار می­‌شوند

وی به آثار سوء اقدامات برخی بانک­ها و مؤسسات که با دادن سودهای کلان، سپرده­‌ها را جـذب می­‌کنند پرداخـت و با اشـاره به ایـن که حتی برخی بانـک­ها در مـؤسسه­ ثامن‌­الحجج سپرده­‌گذاری نموده و تبادل و تهاتر وجوه با رقم‌های کلان کشف گردیده است، چنین روندی را موجب رکود تولید به لحاظ عدم سرمایه­‌گذاری در این حوزه­‌ها دانست و گفت: وقتی یک تعاونی اعتباری سود ۳۵ درصد می­‌دهد، نتیجه این می­‌شود که فردی ۲۳ میلیارد تومان را سپرده­‌گذاری می­‌کند تا بی­‌هیچ فعالیتی، از سود هنگفت برخوردار شود.

دکتر جعفری در بیان اقدامات دادسرای تهران در پرونده­ ثامن­‌الحجج اظهار داشت: در این پرونده، برای حل مشکلات سپرده‌گذاران و استرداد وجوه آنان علاوه بر تشکیل جلسات متعدد با حضور نمایندگان بانک مرکزی و سایر دستگاه ها، در فرآیند قضایی بازپرس پرونده ابتدا قرار نظارت قضایی صادر کرد، اما در ادامه به لحاظ لزوم حفظ حقوق سپرده‌گذاران، به قرار وثیقه پنج هزار میلیاردی تومانی تبدیل شد که با توجه به عدم تودیع آن منجر به بازداشت متهم گردیده است.

دادستان تهران افزود: به پیشنهاد بانک مرکزی شعبات مؤسسه­ ثامن­الحجج که حدود پانصد شعبه در سراسر کشور است کاهش خواهد یافت، وی علت این اقدام را کاهش هزینه‌ها و فراهم شدن زمینه­ استرداد وجوه سپرده گذاران اعلام کرد.

دولت آبادی با اشاره به این که متهم در مورد فروش اموال تعاونی اعتباری ثامن الحجج به بانک مرکزی وکالت داده است، اظهار امیدواری کرد با فروش اموال در استرداد وجوه سپرده‌گذاران تسریع شود. وی از سپرده گذاران خواست جهت پیگیری امور خود به شعب بانک پارسیان در سراسر کشور مراجعه نمایند.

وی از دریافت کنندگان تسهیلات از این موسسه خواست نسبت به پرداخت تسهیلات دریافتی به شعب بانک عامل (پارسیان) اقدام نمایند تا در باز پرداخت وجوه سپرده‌گذاران تسریع لازم صورت گیرد.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم

ارسال نظرات