خبرهای داغ:
پیکر هفت تن از شهدای هفت تیر در ضلع غربی قبرستان شیخان قم مدفون‌ است و عبارت «خون شهید تزریقی است به پیکر اجتماع»، بر بالای مزار ساده و مظلومانه آنها خودنمایی می‌کند.
کد خبر: ۸۷۰۱۸۷۳
|
۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، هفتم تیرماه سال 1360 است. روز گذشته، آیت‌الله خامنه‌ای در مسجد ابوذر مورد سوءقصد قرار گرفته و در بیمارستان بستری‌اند. پیش از غروب هفتم اما، جلسه شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی در محل دفتر مرکزی این حزب در سرچشمه تهران تشکیل می‌شود. اذان مغرب است و حاضران به امامت آیت‌الله دکتر بهشتی اقامه جماعت می‌کنند. پس از نماز، جلسه دیگری در حزب تشکیل می‌شود؛ جلسه‌ای با حضور برخی اعضای حزب و همچنین تعدادی از مسؤولان و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی.

هنوز مدت زمان زیادی نگذشته که صدای گوش‌خراش انفجار و دود و آتش، نه‌تنها سرچشمه تهران که همه ایران را فرا می‌گیرد و مردم، همراهان انقلابی خود را بر دوش خود تشییع می‌کنند و بر ادامه راهشان پای می‌فشرند.

9 شهید از 72 شهید هفتم تیر ماه 1360 به قم منتقل می‌شوند و هفت تن از آنان، در شیخان قم به خاک سپرده می‌شوند. (دو پیکر مطهر دیگر یعنی شهید حجت‌الاسلام محمد منتظری و شهید دکتر دیالمه در حرم مطهر حضرت کریمه اهل‌بیت(س) آرام می‌گیرند.)

و این نوشتار، مروری است مختصر بر حیات طیبه آنان. شاید سرآمد این هفت تن مدفون در شیخان قم، شهید حجت‌الاسلام غلامحسین حقانی است؛ متولد قم و از شاگردان بارز امام که به نمایندگی ایشان، حاکم شرع در استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان هم بود و امامت جمعه بندرعباس و نمایندگی مردم این شهر در نخستین دوره مجلس شورای اسلامی نیز در کارنامه درخشان او ثبت است.

او زندان‌ها و شکنجه‌های فراوانی را در راه اسلام متحمل شد و پس از انقلاب نیز، مسئولیت‌های متعددی را عهده‌دار شد و به هنگام شهادت، تنها 40 سال داشت.

شهید دیگر، حسن محمدعینی است. او متولد سال 1330 در قم است.

این شهید بزرگوار به دلیل مشکلات اقتصادی در خانواده و برای کمک کردن به معیشت خانوادگی، از همان کودکی و نوجوانی، روزها کار می‌کرد و شب‌ها به درس می‌پرداخت؛ تا اینکه وارد نیروی هوایی ارتش شد. او پس از مشاهده ظلم و ستم‌های ارتش شاهنشاهی، در سال 1355 از ارتش استعفا کرد و به مبارزه علیه طاغوت زمان پرداخت.

وی پس از انقلاب ابتدا به سازمان گسترش صنایع و معادن رفت و سپس در بخش مدیریت تدارکات مجلس شورای اسلامی به خدمت مشغول شد. او به هنگام شهادت، تنها 30 ساله بود.

شهید دیگر هفت تیر که در شیخان قم مدفون است، شهید حجت‌الاسلام محمدحسین صادقی است؛ متولد 1302 و اهل لرستان و توابع الیگودرز که در قم افتخار شاگردی حضرات آیات امام خمینی، بروجردی، گلپایگانی، اراکی، مرعشی نجفی، زاهدی و امام موسی صدر را در کارنامه دارد و برخی آثار مانند ترجمه و شرح ارشاد القلوب و برگردان شرح کفایه الاصول به زبان عربی، از او به یادگار مانده است.

او از همراهان نهضت انقلابی خمینی کبیر در سال‌های مبارزه بود و مدتی هم در زندان‌های رژیم پهلوی، با آیت‌الله طالقانی هم‌سلول شد.

حجت‌الاسلام صادقی پس از انقلاب شکوهمند اسلامی، مسؤولیت‌هایی مانند مسؤولیت کمیته انقلاب ازنا و ریاست دادگاه انقلاب اسلامی الیگودرز را بر عهده داشت و به عنوان نخستین نماینده مردم درود و ازنا، وارد نخستین دوره مجلس شورای اسلامی شد.

نقل است که به هنگام حضور در دادگاه انقلاب اسلامی، می‌گفت: «با اینکه خود من توسط افرادی که امروز محاکمه می‌شوند، دستگیر و زندانی شده‌ام، اما نسبت به آنها هیچ شکایت ندارم و همه را بخشیدم.»

شهید صادقی به هنگام شهادت 58 سال از عمرش را سپری کرده بود.

شهید دیگر مدفون در شیخان قم، حجت‌الاسلام سیدنورالله طباطبایی‌نژاد است؛ متولد 1319 در روستای ظفرقند از توابع اردستان و زواره.

او در قم، شاگرد حضرات آیات مطهری و گلپایگانی بود و البته به دلیل دغدغه‌ای که برای رفع مهجوریت از قرآن داشت، به گروه نویسندگان تفسیر نمونه و زیر نظارت حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی پیوست و تا تألیف جلد یازدهم با این گروه همکاری داشت.

آیت‌الله مکارم درباره ایشان می‌نویسند: «در زمره شهیدان انفجار هولناک دفتر مرکزی حزب جمهوری، مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج سید نورالله طباطبایی قدّس سرّه از همکاران عزیز تفسیر نمونه بود که نمایندگی مجلس شورای اسلامی را نیز به عهده داشت. او مردی مصمم، شجاع و با استقامت، فاضل و متدیّن، با ایمان و پر عاظفه بود و گرما و صفای خاصی داشت. ما جای او را در انجمن دوستان تفسیر نمونه خالی می‌بینیم... خدایش غریق رحمت کند و با شهیدان بدر و احد و میدان جانبازی کربلا محشور دارد.»

وی نیز با اندیشه‌های انقلابی امام، بارها به زندان رفت که در آخرین مورد، در 26 دی‌ماه 1357 یعنی در روز فرار شاه از ایران، آزاد شد.

وی در سال 1359 و با رأی مردم اردستان و زواره، وارد مجلس شورای اسلامی شد. شهید طباطبایی نژاد به هنگام شهادت، 41 سال داشت.

شهید دیگر، متولد اطراف اراک و در سال 1290 است: شهید حجت‌الاسلام علی هاشمی سنجانی که در قم، افتخار حضور در دروس استادانی مانند امام، آیت‌الله بروجردی و آیت‌الله گلپایگانی را به دست آورد و از تعداد زیادی از علما و از جمله امام خمینی، اجازات شرعی داشت.

او پس از انقلاب، نماینده مردم اراک در نخستین دوره مجلس شورای اسلامی شد و به هنگام شهادت، 70 ساله بود.

شهید عمادالدین کریمی، متولد 1311 نوشهر، شهید دیگر هفت تیر 1360 و مدفون در شیخان قم است. او نیز از شاگردان امام و حضرات آیات بروجردی و میرزا هاشم آملی در قم بود و پس از انقلاب، به نمایندگی از مردم نوشهر و چالوس، به مجلس اول شورای اسلامی راه یافت.

وی با صراحت به آنانکه در تبلیغات برای او در ورود به مجلس حاضر می‌شدند، می‌فرمود: «پس فردا نکند بگویند باید خواسته هرکدام از ما باید برآورده شود؛ خدمت در این سمت باید به تمامی افراد منطقه صورت گیرد و رسیدگی به امور گروهی خاص، با ارزش‌های اسلامی و اهداف نظام اسلامی مغایرت دارد و با روح اینجانب نیز سازگار نیست.» این شهید عزیز، شهادت را در 49 سالگی معنا کرد.

و اما هفتمین شهید هفت تیر مدفون در شیخان قم، شهید حجت‌الاسلام عبدالوهاب قاسمی، متولد 1312 در سوادکوه مازندران است. او دروس حوزوی را در بابل و تهران آغاز کرد و سپس رهسپار مشهد شد و در آنجا، توفیق زانو زدن در محضر بزرگانی مانند حضرات آیات سید محمدهادی میلانی، شیخ هاشم قزوینی و شیخ کاظم دامغانی را کسب کرد.

او نیز در آن سال‌ها با مبارزات انقلابی ملت ایران همراه بود و البته از سال 1344 در ساری رحل اقامت افکند. شهید قاسمی پس از انقلاب و در سال 1359، نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی شد. او به هنگام شهادت، 48 سال از عمرش را پشت سر گذاشته بود.

و این هفت تن، نه تنها افتخار مردم قم و آرمیدگان در شیخان، بلکه افتخار تمامی ایرانیان سرافرازند و به این افتخار می‌بالند.

آنها در ضلع غربی قبرستان شیخان قم مدفون‌اند و عبارت «خون شهید تزریقی است به پیکر اجتماع»، بر بالای مزار ساده و مظلومانه همه آنان خودنمایی می‌کند.

هفتم تیرماه هر سال، یادآور زحمات آنها برای انقلاب اسلامی است؛ زحماتی که با شهادتی مظلومانه، عروجی سرخ را رقم زد. روحشان شاد و راهشان پر رهرو باد.

 حسن شیخ حائری
ارسال نظرات
پر بیننده ها