سلاح‌هایی که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و عربستان سعودی به اردن می‌فرستادند تا در اختیار معارضان سوری قرار گیرد، توسط ماموران مخفی سازمان اطلاعات اردن دزدیده و در بازار سیاه فروخته شده است.
کد خبر: ۸۷۰۱۷۳۷
|
۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، روزنامه «نیویورک‌ تایمز» به نقل از مقام‌های آمریکایی و اردنی نوشته‌ است سلاح‌های ارسال ‌شده توسط سیا برای شورشیان سوری، توسط ماموران مخفی سازمان اطلاعاتی اردن به سرقت رفته و در بازار سیاه به تاجران اسلحه فروخته شده است.

براساس تحقیقات مشترک روزنامه نیویورک تایمز و شبکه «الجزیره»، برخی از همان سلاح‌ها، در تیراندازی مرگبار در پایگاه آموزشی پلیس در اطراف «امان» استفاده شده است. سخنگوی دولت اردن، نوامبر گذشته اعلام کرده بود یک افسر نظامی اردنی، دو آمریکایی و یک تبعه آفریقای جنوبی را در اردوگاه تاسیس‌شده از سوی واشنگتن، به ضرب گلوله کشته است.

به گفته مقام‌های آمریکایی و اردنی، اسناد رسمی اسلحه‌‌های ارسالی نشان می‌دهند که آنها برای برنامه آموزشی شورشیان سوری به اردن فرستاده شده‌ بودند.

بنابر این گزارش، دزدی‌ها در پی اعتراض‌ آمریکا و عربستان سعودی، ماه‌ها پیش متوقف شده است. اما تا آن زمان تفنگ‌ها وارد بازار سیاه شده بودند.

افسران اردنی که متهم هستند به تفنگ‌ها دستبرد زده‌اند، از پول ناشی از فروش آنها برای خرید لوازم لوکسی مانند تلفن‌های هوشمند اپل، خودروهای «اس‌ یو‌ وی» و نظیر آنها استفاده کرده‌اند.

سازمان سیا تاکنون هیچ واکنشی به این گزارش نشان نداده است.

ارسال نظرات