خبرهای داغ:
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به اینکه استان اصفهان در اجرای پروژه های فاضلاب کشور پیشرو است، گفت: شاخص برخورداری از شبکه فاضلاب در اصفهان 67 درصد بوده در حالیکه این رقم در کشور 35 درصد است چرا که استان با استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی پروژه های فاضلاب خود را پیش برده است.
کد خبر: ۸۷۰۱۲۶۲
|
۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، هاشم امینی در نشست خبری خود به مناسب هفته صرفه جویی در مصرف آب، با اشاره به اینکه آینده آب کشور روشن نیست مگر اینکه تعهد ملی و اجتماعی در بخش صرفه جویی مصرف آب داشته باشیم، تاکید کرد: به اعتقاد کارشناسان بحران آب اصفهان نه از طریق انتقال آب بین حوضه ای بلکه با مدیریت مصرف حل می شود و باید از منابع موجود حداقل بهره وری را داشته باشیم.

وی به جمعیت 4 میلیون نفری استان اصفهان اشاره کرد و گفت: تا زمانی که سامانه دوم آبرسانی اصفهان (تونل گلاب دو) وارد شبکه توزیع آب نشود استان اصفهان با مشکلات بسیاری مواجه است و اگر مشترکین در پیک مصرف تابستان صرفه جویی 15 تا 20 درصدی را اعمال کنند به مرحله جیره بندی آب نخواهیم رسید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان تصریح کرد: باید در حوزه صرفه جویی مصرف آب فرهنگ سازی شود و حتی دستگاه ها و متولیان حوزه آب نیز مورد نقد قرار گیرند تا آیندگان در خصوص مدیریت مصرف آب از ما خرده ای نگیرند.

وی به خشکسالی های استان اصفهان طی چند سال گذشته اشاره کرد و افزود: شاخص محسوس خشکسالی و بی آبی اصفهان، خشکی زاینده رود و فصلی شدن این رودخانه است که در مقاطع مختلف سال تاثیر بی آبی آن در بخش شرب، کشاورزی و صنعت مشهود است.
امینی همچنین به راه اندازی سامانه مدیریت فشار آب در شهر اصفهان اشاره کرد و بیان داشت: با استفاده از تکنولوژی روز دنیا و کشور ژاپن، فشار شبکه توزیع آب را رصد می کنیم همچنین سامانه تله متری را در 56 شهر استان، راه اندازی کرده ایم.
وی ادامه داد: با این اقدامات میزان تولید آب در اصفهان طی سال 89 معادل 372 میلیون متر مکعب بود که این آمار در سال 94 به 373 میلیون متر مکعب رسیده این درحالیست که 450 هزار نفر به تعداد مشترکین آب اصفهان اضافه شده است.
به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، این آمار حاکی از آن است که در این برهه از زمان میزان تولید آب اصفهان یک میلیون متر مکعب افزایش یافته در حالیکه باید سالانه این رقم بین 4 تا 5 درصد افزایش می یافت اما با اقدامات صورت گرفته حتی روند کاهشی به خود گرفته است.
اصفهان نخستین استان کشور در کاهش آب بدون درآمد

امینی در بخش دیگری از سخنان با اشاره به اینکه اصفهان نخستین استان کشور در کاهش آب بدون درآمد است، بیان داشت: میزان آب بدون درآمد در سال 89 معادل 25 درصد بود که در سال 94 به 17.6 درصد کاهش یافت.
وی ادامه داد: سرانه مصرف آب اصفهانی ها در بخش مسکونی از 189 لیتر در سال ،86 به 151 لیتر در سال 94 کاهش یافت.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه برای اولین بار در استان اصفهان سند جامع مدیریت تامین، توزیع و مصرف آب تدوین و به تصویب رسید، افزود: براین اساس قرار شد اقداماتی در خصوص آب استان انجام شود و باید تاکید کرد در حوزه ملی این سند به عنوان پایلوت شناخته شده است.
امینی با اشاره به اینکه درآمد شرکت آبفا از قرائت ماهانه کنتورهای نصب شده در خانه های مردم تامین می شود، تصریح کرد: با این وجود به عنوان یک مسئولیت اجتماعی به دنبال مصرف بهینه آب در بین مردم هستیم و به طور قطع حلقه مفقوده برای فرهنگ سازی در این مسیر، رسانه ها هستند.
وی به اقدامات شرکت آبفا در راستای فرهنگ سازی مصرف بهینه آب اشاره کرد و گفت: این شرکت در سال 94 در بخش صدا 761 برنامه و در بخش سیما 145 برنامه پخش کرد.
به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان ، در خصوص مدیریت مصرف آب بیش از 5 هزار خبر تهیه و در حوزه فرهنگی جشنواره فیلم و عکس جلوه های آب با موضوع مدیریت مصرف برگزار شد همچنین برای نخستین بار در کشور، خانه فرهنگ آب در اصفهان تاسیس شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان همچنین به اصلاح شبکه های آب به عنوان اقدامات فنی مهندسی این شرکت اشاره کرد و افزود: طی سه سال گذشته 265 کیلومتر از شبکه های آب اصفهان را اصلاح کردیم همچنین برای نخستین بار در کشور با راه اندازی اکیپ های مجهز و تکنولوژی های روز دنیا نسبت به نشت یابی شبکه های آب اقدام کرده به گونه ای که در چهار سال گذشته 700 لیتر بر ثانیه از شبکه های توزیع آب نشست یابی شد.

بهره برداری از شبکه انتقال آب شرب به شهر گز تا 20 روز آینده
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان افزود: براساس سیاست های اقتصاد مقاومتی قراراست دو فقره تصفیه خانه در شهرهای خوانسار، سده و ورنامخواست ساخته شود، همچنین 155 میلیارد تومان قرارداد بیع متقابل برای احداث شبکه های فاضلاب نجف آباد و برخوار منعقد شده است.
امینی همچنین ابراز امیدواری کرد: تا 20 روز آینده با اعتباری بالغ بر 13 میلیارد تومان شبکه انتقال آب شرب به شهر گز به بهره برداری برسد.

وی در ادامه به قراردادهای فاینانس داخلی در شهرهای نجف آباد و تیران اشاره کرد و گفت: شرکت آبفا استان اصفهان قرارداد بیع متقابل با شرکت فولاد مبارکه برای فاضلاب شهرهای لنجان و مبارکه و قرارداد BOA را برای احداث آب شیرین کن شهرهای مهاباد و فرحی منعقد کرده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان جابجایی تاسیسات آب و فاضلاب میدان استقلال اصفهان را از دیگر پروژه های شاخص این شرکت عنوان کرد و افزود: در راستای کاهش مراجعات مردم و ارائه خدمات غیرحضوری، سامانه 1522 در شرکت آبفا استان اصفهان راه اندازی شده است.
امینی با اشاره به اینکه استان اصفهان در اجرای پروژه های فاضلاب پیش رو است، گفت: شاخص برخورداری از شبکه فاضلاب در اصفهان 67 درصد بوده در حالیکه این رقم در کشور 35 درصد است چرا که استان با استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی پروژه های فاضلاب خود را پیش برده است.
برخورد جدی با استفاده کنندگان از پمپ های غیرمجاز
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان به استفاده برخی از مردم از پمپ های غیرمجاز اشاره کرد و گفت: به طور قطع با این مشترکین برخورد می شود.
امینی در ادامه میزان لوله گذاری شبکه های آب در سال 94 را حدود 258 کیلومتر و در بخش فاضلاب را 255 کیلومتر عنوان کرد و افزود: 20 هزار انشعاب لوله گذاری آب جدید و 22 هزار لوله گذاری فاضلاب در استان اصفهان نصب شده است.
وی در خصوص ورود شرکت آب و فاضلاب استان در جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی، تاکید کرد: در این راستا حدود 500 میلیارد تومان از منابع بخش خصوصی در قالب قرارداد فاینانس خارجی توسط این شرکت جذب شده که 170 میلیارد تومان آن قرارداد فاینانس با کشور چین برای بازسازی شبکه های فاضلاب اصفهان بوده که نهایی شده است.
به گفته مدیرعامل شرکت آبفای استان اصفهان، قرار است 360 کیلومتر از شبکه های فاضلاب اصفهان ویدئومتری و بازسازی شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها