واکنش ظهره‌وند به ادعای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با «بسیج»:

گزارش منتشره درباره PMD خاکستری است/سکوت در برابر ادعای جان کربی، تایید سخنان او محسوب می‌شود/سازمان انرژی اتمی پاسخگو باشد

دیپلمات باسابقه کشورمان گفت: عدم صداقت یا شیطنت آمانو در ارائه این گزارش این است که آن را به صورت خاکستری تهیه و به شورای امنیت ارسال می کند، جان کربی نیز به استناد همین نوع گزارش نویسی آمانو ادعا می کند که این گزارش انحراف ایران در فعالیت هسته ای را تایید می کند.
کد خبر: ۸۷۰۱۲۰۴
|
۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵
ابوالفضل ظهره وند دیپلمات و سفیر سابق وزارت خارجه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج درخصوص اظهارات اخیر جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره موضوع PMD ایران و گزارشی که آمانو در این باره منتشر کرد، تصریح کرد: گزارش آمانو که مربوط به پرونده پی ام دی یعنی پرونده ابعاد احتمالی فعالیت های هسته ای نظامی ایران است و آن را مختومه اعلام کرده، یک گزارش خاکستری است.

وی با اشاره به اظهارات جان کربی مبنی بر تایید گزارش آمانو پیرامون فعالیت های نظامی هسته ای ایران در گذشته ادامه داد: شیوه و نوع گزارش نویسی آمانو این مجال و فضا را برای این نوع اظهارات جان کربی باز کرد که به رغم بسته شدن پرونده فعالیت های احتمالی نظامی ایران بتواند بگوید که این گزارش ثابت می کند ایران در گذشته انحراف داشته است.

ظهره وند ادامه داد: آمانو در این گزارش خود به جای اینکه به طور قطعی و شفاف عنوان کند که موضوع پی ام دی منتفی است و  پرونده را ببندد به نوعی این پرونده را نیمه باز گذاشت، به طوری که جان کربی توانست از آن استفاده کند و موضوعی که صحت ندارد را به ایران اتهام بزند.

وی درخصوص چرایی این موضوع توضیح داد: آمانو در گزارش خود موضوع پی ام دی را به سه مقطع تقسیم کرده بود؛ مقطع اول مربوط به قبل از سال 2003 ، مقطع بعدی بین سال های 2003 تا 2009 و مقطع سوم از سال 2009 به بعد.

دیپلمات باتجربه کشورمان با اشاره غیرمستقیم به سخنان هاشمی رفسنجانی در این باره، افزود: وی با مصاحبه ای نسنجیده، بحثی را در خصوص یک تحقیق یا آزمایش مطرح کرد که نشان می داد به این موضوع خیلی اشراف هم نداشت؛ این اظهارات باعث شد آمانو در گزارش خود در مقطع قبل از سال 2003 به آن استناد کند، در حالی که بازرسان آژانس که 3 بار از سایت های مربوطه بازدید داشتند، چنین چیزی را تایید نکرده بودند.

ظهره وند در ادامه بیان کرد:  آمانو در گزارش خود در مقطع میان سال های 2003 تا 2009 می گوید ما هنوز به آن اطمینان کامل نرسیدیم یعنی جا دارد که ما مطالعه، بررسی و بازرسی های خودمان را بنا به اقتضا انجام دهیم؛ که این هم یک ضعف دیگر گزارش آمانو است.

وی افزود: آمانو از 2009 به بعد می گوید که ما به طور قطع می توانیم بگوییم که اتفاقی نیفتاده؛ بنابراین بسته شدن پروندن پی ام دی  به آن روشی که مدنظر ما بود اتفاق نیفتاد؛ اگرچه اعلام کردند که پرونده بسته شده، اما به صورت خاکستری بسته شده است.

سفیر اسبق ایران در ایتالیا عنوان کرد: درخصوص بسته شدن پرونده باید این نکته را گفت که زمانی پرونده براساس پاک بودن موضوع و نفی ادعای گذشته بسته می شود اما یک موقع است که برپایه اثبات ادعاهای گذشته بسته می شود؛ پرونده پی ام دی نیز از این نوع دوم است.

ظهره وند با اشاره به سیستم حقوقی غرب بیان کرد: در این نوع سیستم، اگر کسی را مجرم شناسایی کند وضعیت این شهروند همواره خاکستری است؛ یعنی این نیست که بگویند این مسئله پاک شده و دیگر رفتار ما از این به بعد با آن شهروند مشابه رفتار با سایر شهروندان است؛ شهروندی که در سیستم قضایی غرب متهم می شود همیشه یک شهروند خاکستری است.

این دیپلمات باتجربه در ادامه عنوان کرد: در پرونده پی ام دی نیز آمانو به همین روش عمل کرد، ایران عضو NPT و آژانس بین المللی انرژی اتمی است اما ایران را به صورت عضو خاکستری تبدیل کرده اند که این جای بحث و سوال است وگرنه بسته شدن آن که باید صورت می گرفت و آمانو هم اذعان کرده که بسته شده اما خاکستری بسته شده است.

ظهره وند افزود: عدم صداقت یا شیطنت آمانو در ارائه این گزارش این است که آن را به صورت خاکستری تهیه و به شورای امنیت ارسال می کند، جان کربی نیز به استناد همین نوع گزارش نویسی آمانو ادعا می کند که این گزارش انحراف ایران در فعالیت هسته ای را تایید می کند. در حالی که چنین مسئله ای درست نیست؛ یعنی ایران هرگز چنین مسئله ای را نپذیرفته، گزارشاتی نیز که بعد از بازرسی انجام شده تهیه شده بود چنین چیزی را در گذشته تایید نکرده اما به هرحال لازم بود که ما در قبال گزارشی که آمانو در آن مقطع داده موضع می گرفتیم که بنده چنین موضوعی را ندیدم.

سفیر اسبق ایران در ایتالیا تصریح کرد: این گزارش آمانو در آن ترازی که ما انتظار داشتیم تهیه نشد و مجال را باز گذاشت، حال باید ببینیم که دوستان در سازمان انرژی اتمی چگونه پاسخ جان کربی را می توانند دهند؛ در این راستا آقای کمالوندی که سخنگوی سازمان انرِژی اتمی است بایستی موضع بگیرد و پاسخ دهد.

ظهره وند با تاکید بر اینکه جان کربی ادعای نابجایی را مطرح نموده، خاطرنشان کرد: مسئولین بایستی پاسخ این ادعای او را دهند؛ یعنی سکوت ما در واقع تایید ادعای کربی است و ما باید پاسخ او را زودتر از اینها می دادیم و باید بدهیم که چنین چیزی نیست؛ الان این مسئله نکته پارادوکسی شده؛ یعنی اگر ادعا و نفی کنند که باید هم این کار را انجام دهند گزارش آمانو چه می گوید؟ اگر سکوت کنند تایید گزارش آمانو می شود و بعد تایید اظهارات جان کربی، بنابراین باید برای این مسئله یک تمهیدی کنند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار