40 میلیون مترمکعب پساب به چرخه مصرف بازمی‌گردد
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی گفت: سالانه 113 میلیون مترمکعب در سال بین 440 هزار مشترک در استان مرکزی آب توزیع می‌شود که در فصول مختلف سال این میزان متغیر است.
کد خبر: ۸۷۰۱۰۰۴
|
۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴

مهندس عبدالرضا خلیلی ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب که در تالار آب این سازمان برگزار شد با اشاره به آغاز فصل گرما و افزایش مصرف آب اظهار داشت: با شروع فصل تابستان شاهد افزایش مصرف آب در بخش شرب، صنعت و کشاورزی هستیم به نحوی که در تابستان از نظر دبی لحظه‌ای به طور متوسط 5.6 مترمکعب لیتر در ثانیه آب تولید می‌شود.

وی افزود: سالانه 113 میلیون مترمکعب در سال بین 440 هزار مشترک در استان مرکزی آب توزیع می‌شود که در فصول مختلف سال این میزان متغیر است که در زمستان این میزان آب تولیدی به 5.6 مترمکعب در ثانیه می‌رسد و این مهم می‌طلبد که در این بخش اطلاع‌رسانی داشته باشیم چراکه نه تنها مصرف آب در این فصل از سال افزایش می‌یابد که منابع تولید آب نیز رو به کاهش می‌رود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی تصریح کرد: بدون توجه به مقوله آب دستیابی به رشد اقتصادی مقدور نخواهد بود چراکه محدودیت منابع آب امکان توسعه پایدار را از هر کشور و جامعه‌ای می‌گیرد از این‌رو برای رشد اقتصادی در بخش کشاورزی، شرب، صنعت و محیط زیست بایستی صرفه‌جویی لازم را داشته باشیم.

خلیلی آب را یکی از مقوله‌هایی دانست که هیچ جایگزینی ندارد و گفت: سالانه این سازمان می‌بایست پنج درصد از شبکه آب استان را اصلاح کند که این میزان در بخش شبکه آب‌رسانی شامل 3600 متر و در بخش فاضلاب نزدیک به 1600 کیلومتر است، در حقیقت بیش از 5 هزار کیلومتر شبکه بایستی در سال مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی افزود: از میزان آب تولیدی که از 200 نقطه در سطح استان به ظرفیت 113 میلیون مترمکعب تولید می‌شود 40 درصد آن از منابع آب سطحی و 60 درصد آن از چاه‌های عمیق حفاری شده برای این امر است همچنین 220 حلقه چاه در استان وجود دارد که در طول شبانه‌روز 250 هزار مترمکعب تولید و مخازن آبی برای مصرف مردم در طول روز تامین و آبگیری شود.

21 درصد پِرت آب مصرفی از سوی مشترکان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی تصریح کرد: 21 درصد از آب تولیدی در استان به دلایلی از جمله 10 درصد به سبب نشتی یا شکستگی لوله‌های آب‌رسان و 11 درصد دیگر به دلیل انشعابات غیرمجاز یا کنتورهای کم‌شمار پِرت می‌شود.

خلیلی با اشاره به تعداد کنتورهای کم‌شمار در اراک گفت: بیش از 900 کنتور در سطح شهر اراک به شکل رندوم انتخاب شد و مورد بررسی قرار گرفت که نشان داد بیش از 90 درصد این کنتورها کم‌شمار بودند که با توجه به این مسئله تعویض 10 هزار کنتور را در دستور کار خود قرار داده‌ایم که در حال حاضر 5 هزار کنتور خریداری و کار نصب 3 هزار کنتور آغاز شده است.

وی افزود: از 1600 کیلومتر شبکه فاضلاب مورد بهره‌برداری قرار گرفته 900 کیلومتر در اراک اجرایی شده و در نهایت 65 درصد مشترکین استان از خدمات این شبکه برخوردار شده‌اند، 11 تصفیه‌خانه در حال بهره‌برداری و چهار تصفیه‌خانه دیگر در خمین، شازند، آشتیان و تفرش در حال ساخت است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی تصریح کرد: پوشش ظرفیت تصفیه‌خانه‌های ایجاد شده 75 درصد در سطح استان است و 250 هزار مشترک فاضلاب از خدمات این سازمان بهره‌مند شده‌اند و با توجه به این میزان ظرفیت 40 میلیون مترمکعب در سال پساب تصفیه‌ شده به مصرف بخش کشاورزی، فضای سبز، تالاب میقان و صنعت می‌رسد.

کاهش رشد مصرف آب در سال 94 نسبت به سال 93

وی در ادامه گفت: در سال‌های 90، 91 و 92 به دلایلی که خودمان مسئول بودیم بین 5 تا 6 درصد رشد مصرف آب را شاهد بوده‌ایم ولی خوشبختانه در سال 94 نسبت به 93 این میزان به 1.9 درصد رسیده که نشان از افزایش سطح آگاهی مردم و نصب فشارشکن در برخی از انشعابات به منظور ایجاد تعادل در مصرف آب است.

خلیلی در پاسخ به افزایش آب بهای مصرفی مشترکین گفت: امسال شاهد افزایش هیچ گونه قیمتی در بخش آب نبودیم مگر همان مبلغ تبصره 3 که مبلغ آن درخور توجه نیست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی در پایان به میزان مطالبات شرکت آب و فاضلاب اشاره کرد و گفت: شرکت آب و فاضلاب مبلغ 7 میلیارد و 400 میلیون تومان مطالبات از مشترکین دارد که این میزان مطالبات در بخش خانگی کمتر از سه میلیارد ریال است و مابقی در بخش صنعت و دستگاه‌های دولتی است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات