خبرهای داغ:

موج استقلال‌خواهی به آمریکا رسید

بعد از رأی مردم انگلستان به خروج از اتحادیه اروپا، جنبش ملی‌گرای «تگزاس» خواستار برگزاری همه‌پرسی برای خروج و استقلال تگزاس از ایالات متحده آمریکا شدند.
کد خبر: ۸۷۰۰۷۸۰
|
۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳
به گزارش خبرگزاری بسیج، بعد از آنکه بریتانیا روز پنجشنبه هفته گذشته به خروج از اتحادیه اروپا رأی داد، گروهی از مردم تگزاس خواستار برگزاری همه‌پرسی استقلال تگزاس از دیگر ایالات آمریکا شدند.

 

پایگاه اطلاع‌رسانی «نیویورک‌دیلی نیوز» گزارش کرد، جنبش ملی‌گرای تگزاس از مقامات ایالتی درخواست کرده‌اند تا یک همه‌پرسی به سبک بریتانیا در خصوص احتمال جدایی تگزاس از دیگر ایالات آمریکا برگزار کنند.

 

«دنیل میلر» رئیس این جنبش در بیانیه‌ای گفت: «هم‌اکنون مهم است که تگزاس نیست به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بعنوان یک الهام و سرچشمه و همچنین الگویی نگاه بیاندازد تا مردم تگزاس بتوانند کنترل سرنوشت خود را در دست بگیرند».

 

وی ادامه داد: «هم‌اکنون زمان آن رسیده است که مردم تگزاس به همراه ما قیام کنند و برای حقوق خود برای تبدیل شدن به یک ملت خودمختار مبارزه کنند».

 

این کمپین همچنین مدعی شده است که یک طومار قوی با 260 هزار امضا دارد که فرماندار ایالت تگزاس را ترغیب کند تا همه‌پرسی برگزار کنند.

 

این جنبش رسمی تأکید دارد که هدف آن این است که اداره امور مردم تگزاس تنها به دست خود تگزاسی‌ها باشد.

 

در بیانیه جنبش ملی تگزاس که در وب‌سایت آنها قرار گرفته است‌، آمده: «ما معتقدیم که مردم تگزاس از اینکه تحت سلطه بروکرات‌های واشنگتن باشند، خسته شده‌اند و ما سیاست‌های اجباری آنها که تمایلی به آنها نداریم را انتخاب نکردیم».

 

در یکی از پیام‌های توییتری هواداران استقلال تگزاس آمده است: «اگر ترامپ پیروز نشود، برای جدایی (از باقی آمریکا) آمادگی دارم».

 

طبق این گزارش، به طور قطع، جنبش 2016 خروج تگزاس اولین باری نیست که خواستار جدایی از ایالات متحده آمریکا شده است.

 

ایالت تگزاس، بعد از همه‌پرسی 1861 برای پیوستن به ایالات مؤتلفه در حین جنگ داخلی، از ایالات متحده آمریکا جدا شد اما بعد از پیروزی اتحادیه، مجدداً به ایالات متحده آمریکا پیوست.

 

 این گزارش ادامه می‌دهد، برخی از مردم تگزاس حتی بعد از پیوستن مجدد به ایالات متحده آمریکا، رویکردهای مستقلانه خود را حفظ کردند و به تلاش برای جدایی مجدد از ایالات متحده آمریکا ادامه دادند.

 

دیگر ایالات نیز تلاش کرده‌اند تا خود را بازسازماندهی کنند. در سال 2014، مردم کالیفرنیا درخواست کردند تا به 6 ایالت جداگانه بازسازماندهی شوند و نمایندگان فلوریدا پیشنهاد تقسیم این ایالت به دو بخش را مطرح کردند و خواستار آن شدند که «فلوریدا جنوبی» بعنوان پنجاه و یکمین ایالت آمریکا شناخته شود که هیچ یک از این اقدامات تاکنون موفق نشده است.

 

در سال 1989، جزیره «استاتن» تلاش کرد تا از نیویورک سیتی جدا شود و با گذشت تقریباً سه دهه، این شهر هنوز جزء پنج بخش نیویورک است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها