خبرهای داغ:
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خبر داد:

الکترونیکی شدن دفاتر اسناد رسمی یکصد سال اخیر

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه با الکترونیکی شدن دفاتر اسناد رسمی و ثبت اسناد و املاک خدمات مطلوب‌تری به جامعه عرضه می‌کنیم، از الکترونیکی شدن اسناد و دفاتر ثبتی یکصد سال اخیر خبر داد.
کد خبر: ۸۷۰۰۶۷۶
|
۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، احمد تویسرکانی در مراسم معرفی اعضای هیات مدیره جدید کانون سردفتران و دفتریاران با مهم شمردن امور ثبت و فعالیت دفاتر ثبت اسناد رسمی، اظهار کرد: با تلاش و همگرایی‌هایی که بین کانون و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بود مرحله تحول خدمت‌رسانی به مردم در حوزه ثبت اسناد به خوبی پیش رفت و امیدواریم این حرکت رو به رشد با سرعت خوبی ادامه یابد.

وی یادآور شد: حوزه اسناد ثبتی نیازمند یک تحول جدی بود تا بتوانیم نقش اساسی و مهم تثبیت و ثبت و ضبط مالکیت های مردم را به خوبی ایفاء کنیم و این مجموعه از نظر همه مردم امین باشد.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: اقداماتی که ثبت اسناد ارائه می دهد منجر به آگاهی از مجموعه فرآیندهای جامعه است و خوشبختانه در این دوره خدمات بسیار خوبی انجام شد و ثبت الکترونیکی اسناد آغاز شد و امروز همه سردفتران و کارکنان دفترخانه ها شاهد هستند که ما از فضای سنتی کار که دهها سال بر امور ثبتی حاکم بود به فضایی جدید با سرعت و دقت بالا وارد شدیم.

تویسرکانی ادامه داد: مردم شاهد هستند که کار ثبتی به شیوه ای نوین و سریع تجهیز شده و بی شک این اقدام تحول در ثبت کشور را موجب شده و در ابلاغ سیاست های مقام معظم رهبری در تدوین برنامه ششم توسعه در بند 67 تحول در نظام ثبتی مورد تاکید قرار گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: بی شک نیاز جامعه در امور ثبتی به نحوی است که کمترین مناقشه و دعاوی را ایجاد کند و امروز شاهد عدم التزام ثبت رسمی قراردادها در دعاوی قضایی هستیم در حالیکه با نیاز به این التزام و توجه به آن شاهد دعاوی مرتبط در خلاء چنین ثبتی نخواهیم بود.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نظام سردفتری را نظامی با قدمت بالا دانست و گفت: اقتضائات جامعه ما با ملزومات جامعه 80 سال قبل تفاوت هایی دارد چه بسا نیاز و توقعات جامعه با گذشته بسیار متفاوت شده و امروز نمی توان با شیوه های خدماتی چند دهه قبل پاسخگوی نیاز جامعه بود و خوشبختانه در همه بخش های خدمات رسانی تحولاتی شکل گرفت و تا امروز مسیر دشواری را پیموده ایم و بسیاری باور نداشتند فضای اسناد و ثبت سنتی آنهد قابل تغییر و تحول نیست.

تویسرکانی با ایجاد اعتماد مجموعه دفاتر ثبت اسناد رسمی میان مردم با اجرای شیوه نوین بیان کرد: امروز بسیاری از خطرات حوزه سردفتری در ثبت اسناد رسمی از میان رفته و مشکلات این حرفه از آسیب های سابق در برابر مشکلات پیش رو از میان رفته و در اموری چون جعل اوراق بهادار، ثبت و ضبط سوابق، ممنوع المعامله ها و احراز هویت مجهز به تجهیزات نوین شدیم و در تلاش هستیم تا سوابق حوزه ثبت را کیفی سازی کنیم به نحوی که نگهداری آنها سهل و آسان باشد و اقداماتی برای ایجاد بانک ثبت اسناد انجام دادیم.

وی در معرض نابودی بودن برخی از اسناد کاغذی را دلیل مهمی برای الکترونیکی شدن ثبت اسناد دانست و یادآور شد: همین وضعیت در حوزه دفاتر اسناد رسمی هست و باید یادآور شد دفاتر رسمی بعضا تا 300 میلیون سند رسمی را در خود ثبت دارند و تبدیل این وضعیت از شیوه سنتی به مدرن انرژی و وقتی را مصروف اصلاح اسناد ناقص و دقیق شدن در صحت آنها بوده و تا کنون به نحوی عمل کردیم که چالش و نگرانی برای جامعه ایجاد نشود.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با طرح این موضوع که طبق قانون ثبت در دفاتر اسناد رسمی موجب رسمیت و مالکیت اشخاص می شود، گفت: بعضا خلاصه معاملات در دفاتر ثبتی قید نشده بود و با اجرای ثبت الکترونیکی و تبدیل اسناد دفترچه ای به تک برگی  بسیاری از خلاء های احتمالی در ثبت رفع خواهد شد و با این اقدام بازنگری در ثبت اسناد و املاک 100 ساله اسناد خواهیم داشت.

تویسرکانی تصریح کرد: طبیعی است هم اکنون دفترخانه هایی داریم که حدود هفتاد سال فعالیت دارند و ما نیز ساز و کاری اتخاذ می کنیم که به سرعت نیاز جامعه را پاسخگو باشیم و با آرشیو همه دفاتر اسناد رسمی خدمات خود را با حفظ حقوق مردم به وضعیت مطلوب خواهیم رساند و این مهم را با همکاری تمام دفاتر اسناد رسمی محقق می کنیم.
وی همچنین بر کیفی سازی خدمات دفاتر ثبت اسناد رسمی تاکید کرد و ادامه داد: قطعا ایجاد بانک دفاتر اسناد رسمی نیازمند همکاری تمام دفترداران است و بعضی از امور به نحوی است که ضرورت سرمایه گذاری دارد و با نگاه از منظر اقتصادی به عواید و خدمات آن توجه کرد جه بسا نگهداری از دفاتر کاغذی و توجه به مسئولیت در برابر امنیت این دفاتر و فضایی که برای نگهداری آنها نیاز است به عبارتی توجیه اقتصادی تحولات حوزه ثبتی را ایجاد می کند.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور رفع دغدغه های جامعه با اجرای طرح الکترونیکی شدن خدمات ثبتی مثبت بیان کرد و گفت: اقدام شما با امضای سند در حکم یک مرجع قضایی است و التزام قانونی دارد و نیاز است آموزش های فراگیر را در امور حقوقی و الزامات کار حرفه ای جدی گرفت و لازم است در انجام خدمات هنجارهای جامعه و حاکمیت را به درستی رعایت کرد.

تویسرکانی خاطر نشان کرد: لازم است کمک کنیم تا کانون های استان ها شکل بگیرد تا انجام خدمات توسعه یابد و از سویی باید بروکراسی های پیچیده را در انجام کار و خدمات حذف کرد و در جهت کمک به توسعه و کیفی سازی خدمات تمام تلاش خود را خواهیم کرد.

وی در بخشی از سخنانش بیان کرد: در مسیر خدمات رسانی به مردم راه دشوار و سختی پیش رو داریم و با جدیت پیگیر توسعه امور ثبتی هستیم و برنامه و کارهای بسیاری در اجرای کاداستر و تعویض اسناد مالکیت در دستور داریم و با خدماتی که در حوزه ثبت اسناد رسمی، مالکیت های صنعتی و ثبت شرکت ها بر عهده داریم تا امروز توانستیم با منابع محدود و منابع کم خدمات بسیاری را ارائه کنیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها