مسکو زنگ خطر را به صدا درآورد
پیشروی مبارزان کُرد سوریه با حمایت آمریکا در استان رقه و شمال حلب و پشتیبانی ترکیه از ترکمن‌های سوریه خطر تجزیه سوریه را جدی تر کرده و واکنش روسیه در این باره را نیز به همراه داشته است.
کد خبر: ۸۷۰۰۵۴۳
|
۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، سخن از تجزیه سوریه یک رویا نیست بلکه نقشه‌ای است که سال‌هاست نه تنها برای سوریه بلکه همه منطقه طراحی شده است.

در پی موفقیت رژیم آل سعود در شعله ور کردن آتش فتنه مذهبی و طائفه‌ای با حمایت مالی از گروه‎های تندرو که همه آنها افکار سلفی تکفیری دارند، سخن از تجزیه سوریه جدی‌تر شد.

از نخستین سال آغاز بحران سوریه شعارهای طائفه‌ای در سوریه سر داده شد و همین امر هسته‌های اختلافات مذهبی و دینی را تشکیل داد.

جنایات گروه‌های تروریستی در کشتار جمعی شهروندان سوریه بخصوص در مناطق عدرا، ریف شمالی لاذقیه و جرمانا و همچنین حملات آنها به روستاها و مناطق مسیحی نشین سخن‌ها از تجزیه سوریه را جدی‌تر کرد تا جایی که غربی‌ها از این بهانه خواستار حفاظت از حضور مسیحیان در سوریه شدند.

عربستان نیز با سوء استفاده از جو اعتراضات در سوریه فرصت را غنیمت شمرد تا به ادعای حمایت از طیف گسترده از مسلمانان سنی مذهب مداخله در سوریه را آغاز کرده و به موازات آن جنگ سیاسی و دیپلماتیک علیه جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفت.

با پیشرفت بحران سوریه و پس ازاینکه واشنگتن در گزینش معارضان میانه رو از مسلمانان عرب ناکام ماند، کُردها را ابزار قابل اعتمادی برای رسیدن به اهداف خود در سوریه دید.

مبارزان کُرد قدرت بزرگ خود را در مبارزه با داعش ثابت کردند و به همین منظور آنها و بخصوص حزب اتحاد دموکراتیک و شبه نظامیان نیروهای دموکراتیک سوریه که هم اینک در منبج با داعش جنگ می کنند یا به موازات آن برای نزدیک شدن به پایتخت داعش در رقه سوریه تلاش می کنند مورد حمایت کامل آمریکا قرار دارند.

حمایت آمریکا از کُردها نگرانی‌ها برای اجرای نقشه فدرالی شدن سوریه و تشکیل حکومت خودگردان کردستان در سوریه را تقویت کرده است، در حالی که ترکیه نیز از تشکیل اقلیم کردستان سوریه در مرزهای خود هراس شدیدی دارد.

هم اینک روس‌ها هشدارهای خود را در خصوص نقشه تجزیه سوریه تکرار می‌کنند، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه هشدار داده که ادامه بحران کنونی در سوریه تجزیه این کشور را اجتناب ناپذیر می‌کند و هدف اصلی روسیه ممانعت از اجرای چنین سناریویی است.

«میخائیل بوگدانوف»، معاون وزیر خارجه روسیه نیز بار دیگر تاکید کرد که مسکو با تقسیم یا تجزیه سوریه مخالف است و سوری‌ها خودشان باید ابعاد مرحله انتقالی آتی را مشخص کنند.

هشدارهای مقامات روسیه درباره تجزیه سوریه در برهه کنونی  احتمال اطلاع مسکو از آمادگی‌های غربی و آمریکا برای تجزیه سوریه توسط کُردهای این کشور را قوت بخشیده است.

آیا روس‌ها پیش‌بینی می‌کنند که ترکیه با بهره‌برداری‌ از مولفه‌های قومی در سوریه از ترکمن‌ها در ریف شمالی لاذقیه و مناطق حضور آنها در شمال سوریه حمایت کند.

اگر واشنگتن به حمایت از کُردها و ترکیه از ترکمن‌ها ادامه داده و اروپایی‌ها هم که خواهان احیای حاکمیت کلیسایی قرون وسطی به ادعای حمایت از مسیحیان و آواره ساختن آنها هستند همه این‌ها می‌تواند شدید اللحن شدن اظهارات روس‌ها را توجیه کند.

مرکز  «راند کورپوریشن»  آمریکا از یک طرح پیشنهادی برای فدرالی کردن سوریه، براساس اراضی تحت کنترل دولت سوریه و گروه های مسلح و تکفیری، پرده برداشت.

طرحی که راند کورپوریشن جزئیاتی از آن را منتشر کرده است، پیشنهاد ‌می‌کند که نظام فدرال در سوریه با حضور نیروهای کلاه آبی سازمان ملل، متشکل از آمریکا و هم پیمانانش، تشکیل شود.

بر اساس این طرح، منطقه غرب سوریه در دست دولت سوریه خواهد بود، درحالی که مناطق شرقی واقع نزدیک مرزهای عراق تحت کنترل نیروهای بین المللی حافظ صلح به رهبری آمریکا و هم پیمانانش خواهد بود.

اما هدف اصلی از اجرای طرح فدرالیسم در سوریه، قطع ارتباط ایران و لبنان و درنتیجه منزوی کردن حزب الله و تضعیف آن است که این اقدام در وهله اول درجهت خدمت به اسرائیل و آمریکا است؛ چرا که اسرائیل طی سال‌های گذشته و همچنان برای تقویت جبهه النصره درمنطقه اشغال شده جولان در سوریه تلاش کرده است.

ارسال نظرات