وکیل دادگستری ضمن بیان اعتراض بیش از ۲۳۰۰ نفر از پزشکان عمومی شرکت کننده در آزمون دستیار تخصصی امسال با ذکر ادله خود تقاضای ابطال دو بند از دفترچه آزمون را از دیوان عدالت اداری خواستار شد.
کد خبر: ۸۷۰۰۵۲۷
|
۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، سجاد حجازی، وکیل دادگستری و از معترضین به سوابق تحصیلی آزمون دستیاری سال جاری اظهار کرد: بیش از ۲۳۰۰ نفر از پزشکان عمومی که در آزمون دستیار تخصصی سال تحصیلی ۱۳۹۶-۱۳۹۵ شرکت کرده بودند اعتراض خود را به ۲ بند از دفترچه آزمون اعلام می‌دارند.

 

این وکیل دادگستری افزود: این ۲ بند شامل تأثیر معدل دوره پزشکی عمومی به میزان ۵ درصد و تأثیر نمره امتحان پیش‌کارورزی به میزان ۱۰ درصد به صورت مثبت در نتیجه آزمون دستیاری امسال است.

 

وی ادامه داد: این دو بند نتیجه هشتادمین نشست شورای آموزشی پزشکی و تخصصی در مورخه ۱/۹/۱۳۹۳ بوده که در آن تأثیر سوابق تحصیلی در نتیجه آزمون دستیار تخصصی تصویب شده است.

 

حجاری، تشریح کرد: پزشکان شرکت کننده معتقد هستند این دو بند دفترچه آزمون به دلایل مختلف خلاف قانون و عدالت است، که مهم‌ترین علل این ادعا این است که مصوبه‌ای که در سال ۱۳۹۳ تصویب شده و امروز اجرا می‌شود نسبت به ایشان عطف به ما سبق می‌شود.

 

وی افزود: به این معنا که کسانی که امسال در امتحان دستیاری شرکت می‌کنند حداقل قبل از دو سال پیش آزمون پیش کاروزی داده‌ و حداقل پنج۵ سال پیش شروع به گذراندن امتحانات دوره پزشک عمومی کرده‌اند، بنابراین وقتی گفته می‌شود نمراتی که ۷-۵ سال پیش کسب کرده‌اید در نتیجه آزمون دستیاری مؤثر است مصداق عطف به ما سبق شدن قوانین و نادیده گرفتن حقوق نادیده گرفتن مکتسبه ایشان است.

 

حجازی تصریح کرد: چرا که این گروه در گذشته امتحان و نمره پیش کارورزی را به نسبت حد نصابی گذرانده‌اند و هیچ وقت قرار نبوده این موضوع در نتیجه آزمون آن‌ها مؤثر باشد و با توجه به اینکه بین آزمون تخصصی پزشکی این امتحان به صورت رقابت فشرده برگزار می‌شود جابجایی حتی یکی دو رتبه شخص را از هدف تحصیلی خود دور می‌کند.

 

این وکیل دادگستری با بیان اینکه در مصوبه شورای آموزش پزشکی اصولاً نوع تأثیر مشخص نشده است، گفت: فقط جواز تأثیر صادر شده و اینکه سازمان سنجش آموزش پزشکی بر اساس کدام مصوبه و مبنایی تأثیر مثبت را انتخاب کرده‌اند مشخص نیست و به نظر ما این کار مبنای قانونی ندارد.

 

وکیل معترضین به سوابق تحصیلی آزمون دستیاری سال جاری به مشکلات دیگر اشاره کرد و افزود: همچنین نمراتی که درگذشته گرفته شده امکان ترمیم ندارد و مرجعی که این مقررات را به تصویب رسانده از نظر ما مرجع صالحی برای این کار نیست چرا که این شأن قانونگذاری است.

 

حجازی، با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی درمواقعی قوانین مختلف را در این بخش به تصویب رسانده است، تصریح کرد: به عنوان مثال اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو مصوبه ۱۳۹۲ در اردیبهشت سال ۱۳۹۵ که در آن سوابق تحصیلی مطرح بود و قانون سنجش پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی.

 

وی با اشاره به اینکه در قانون سنجش پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی نیز این اتفاق افتاد گفت: بنابراین مجلس شورای اسلامی هر جا لازم بوده است ورود و به مشکل رسیدگی کرده است چرا که در موضع ایجاد حق‌التکلیف برای مردم و تعیین میزان سوابق تحصیلی، چگونگی اعمال آن، تعریف استانداردهای آزمون‌ها قرار دارد.

 

این وکیل دادگستری گفت: یکی دیگر از معضلات استاندارد نبودن آزمون‌های پزشکی عمومی و پیش کارورزی است و طبق قانون سنجش پذیرش دانشجو امتحانی قابل قبول است که سراسری، نهایی و مطابق ضوابط مقرر در شورای عالی آموزش باشد در حالیکه آزمون‌هایی که در دانشگاه‌های مختلف و با سلیقه، رفرنس‌ها و اساتید مختلف برگزار می‌شود کاملاً با دخالت و سلیقه افراد انجام می‌شود.

 

حجازی، بیان کرد: در صورتی هم که فرض خود را بر تراز بودن نمرات بگذاریم هنوز نمی‌دانیم بر چه اساسی نمرات دانشجویان در دانشگاههای مختلف تراز می‌شود و این خلاف عدالت و باعث رواج نمره گرایی در دانشگاه‌های پزشکی است که این موضوع فوق‌العاده برای آینده پزشکی خطرناک است.

 

وی در پایان تصریح کرد: بر اساس دلایل ذکر شده و دیگر موارد حقوقی ما تقاضای ابطال این مصوبه را از دیوان عدالت اداری خواستاریم که در حال حاضر در نوبت رسیدگی هیئت علمی دیوان اداری قرار می‌گیرد و تا به این لحظه جواب مشخص و معلومی دریافت نکرده‌ است.
ارسال نظرات