اشتغال یکی از مهمترین دغدغه جوانان جویای کار است که اقای مهرالی با فکر خلاق خود یک واحد پرورش قارچ صدفی ایجاد کرده که در ادامه درباره رمز موفقیت این جوان کارافرین بیشتر صحبت می کنیم.
کد خبر: ۸۷۰۰۳۶۶
|
۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۸
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، در صورت ادامه موفقیت‌های حجت مهرالی با همكاری‌های جهادکشاورزی و سایر ادارات شاهد فرهنگ سازی مصرف قارچ بعنوان تغذیه سالم در سبد غذایی مردم خواهیم بود.با مهرالی به عنوان یك کارآفرین در بخش کشاورزی به گفت‌و‌گو نشستیم تا از قدم‌های او به سمت اقتصاد مقاومتی و كارآفرینی بشنویم.

آقای مهرالی با تشكر از فرصتی كه برای گفت‌و‌گو به ما دادید لطفا بعد از معرفی خود ، درباره کارتان بفرمایید:

٢٩ سال سن دارم و تحصیلاتم را تا مقطع لیسانس و در رشته ادبیات ادامه داده‌ام. از دوره دبستان علاقه شدیدی به کار داشتم و همیشه در کنار پدرم به کار کشاورزی مشغول بودم.

این علاقه به کار فنی هم‌چنان در من وجود داشت تا این ‌كه منجر به احداث یک واحد پرورش قارچ صدفی شد. بعد از تولید این محصول قارچ، ایده جدید دیگری به ذهنم رسید كه تولید قارچ را در حد یک واحد صنعتی گسترش دهم که هم درامد زیادی دارد و اشتغالزایی میشود.

در مورد کارتان یعنی قارچ صدفی و مشخصات آن توضیحات بیشتری بفرمایید:

این محصول جایگزین مناسبی برای پروتئین حاصل از گوشت قرمز است و تمام اسیدهای امینه ضروری را برای بدن تأمین می‌کند، ضمن اینکه از نظر املاح و مواد معدنی مانند ویتامین‌های گروه B و D بسیار قابل توجه است.

وی با اشاره به کم مصرف بودن این محصول اظهار داشت: این محصول در محیط‌های کنترل شده تولید می‌شود و ویژگی بارز آن استفاده از ضایعات کشاورزی برای تولید این محصول است.بستر کشت قارچ از کلش گندم، کود مرغی و سایر افزودنی‌ها است.

اگر بتوانیم مصرف قارچ را فرهنگ سازی کنیم و ارزش غذایی قارچ را به مردم انتقال دهیم تعداد زیادی از واحدهای پرورش قارچ ایجاد خواهند شد. بزرگترین مشكل ما عدم توان مالی برای تهیه مکان و امکانات برای ایجاد واحد پرورش قارچ بود که از طریق تسهیلات اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی تسهیلات دریافت کردیم.

در راستای اشتغالزایی و درامدزایی برای خودم این واحد پرورش قارچ صدفی را طراحی و تولید كردم چرا كه اشتغال و معیشت جزء اولویت های مردم است.

علاوه بر این، از این محصول می‌توان در نمایشگاه‌های مختلف مانند نمایشگاه اقتصاد مقاومتی استفاده كرد كه با این كار علاوه بر اشنا شدن مردم با اهمیت مصرف قارچ، شاهد ترویج فرهنگ کارافرینی در جامعه خواهیم بود.

تولید قارچ در چه شرایطی است؟ توانسته‌اید آن را به تولید انبوه برسانید؟

قارچ صدفی را امسال که سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل است طراحی كردم كه تولید آن به دلیل مشكلات و محدودیت‌های مالی به طول كشیده است چرا كه تولید آن مستلزم آزمایش‌ و هزینه زیادی بود که بعد از اینکه در واحد کوچک موفق به کشت ازمایشی شدم با مراجعه به بسیج سازندگی مشکل مالی را نیز حل کردیم و بالاخره با کمک خدا این واحد 70متری را ایجاد کردیم و الان تولید خوبی داریم و علاوه بر بازار شوط برای شهرهای همجوار و تبریز هم صادر میکنیم.

من به تنهایی امكانات تولید انبوه را ندارم و با این شرایط از این جلوتر نیز نمی‌توان رفت. بانك‌ها تحت چنان شرایط سختی وام می‌دهند كه تولیدكننده پشیمان می‌شود که لازم است حتی الامکان شرایط را آسان کنند در حالی كه می‌توانم در صورت تامین منابع مالی و با ایجاد یک واد صنعی مکانیزه برای تعداد بیشتری اشتغالزایی كنم و از متخصصین رشته های مهندسی کشاورزی پروش قارچ برای تولید استفاده كنم.

درحال حاضر در هر دوره 150کیلو تولید دارم و درامد اولیه این واحد بطور متوسط ماهانه 2میلیون تومان است در صورتی كه بتوانیم به واحد صنعتی مکانیزه را ایجاد کنیم پیش‌بینی كردم كه برای ٢٠ نفر شغل ایجاد می‌كند.

كاری كه من در ابتدا انجام دادم تحقیق در بازار و نیازسنجی بود چرا كه یكی از مشكلات رایج این است كه شخص تصور می‌كند آنچه در ذهن دارد اگر به مرحله تولید برسد مشتری نیز خواهد داشت در حالی كه ممكن است بعد از طی مراحل تولید، نتواند بازار خوبی پیدا كند. كاری كه من انجام دادم تحقیق و بررسی قبل از تولید بود.

در این مرحله، كارآفرین به مرحله‌ای می‌رسد كه دیگر به تنهایی قادر به تحمل بار نیست و در حقیقت نمی‌توان از یك نفر انتظاری فراتر از این داشت كه به تنهایی تمام مراحل را خود بر عهده بگیرد. در حالی كه عملا كارآفرینان ما تمام مراحل طراحی، تولید، بازاریابی، فروش و خدمات پس از فروش را خود انجام می‌دهند.

به عنوان یك کارافرین جوان از مسئولین چه انتظار دارید؟

انتظار ما این است که به کارگاه ما بیایند با مشکلات ما اشنا بشوند و ببینند که جوانان زحمت میکشند و از ما حمایت مادی و معنوی بکنند در ضمن از فرمانده محترم سپاه شوط و سیج سازندگی که چند بار به این واحد تشریف اوردند تقدیر و تشکر میکنیم.

در انتها اگر صحبتی ناگفته مانده، بفرمایید؟

موفقیت‌های ایرانیان در زمینه‌های مختلف اقتصادی ثابت كرده است كه با هدایت و اتحاد می‌تواند نتایج پربارتری را برای پیشرفت كشور به همراه داشته باشد. ایرانی‌ها آنقدر توانمند هستند كه با وجود مشكلات بتوانند آنچه در ذهنشان است پیاده كنند حال اگر این حركت‌ها جهت‌دار باشد مخصوصا که امسال از سوی مقام معظم رهبری سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نامگذازی شده و مورد حمایت جدی قرار گیرد نتایج، بسیار شاخص‌تر خواهد بود.

مهم این است كه تنها به خارج تكیه نشود و به جوانان ایرانی بهای بیشتری داده شود راه موفقیت ما اقتصاد مقاومتی با تکیه بر جوانان و مهندسین ایرانی است این را باید مسئولین بیشتر توجه کنند.

در حالی كه می‌توان با شناسایی و ایمان به توانایی‌ها پیشرفت كشور را به راحتی دید. زمانی كه انسانی به ساخت چیزی كه در ذهن متولد شده فكر می‌كند و دست به كار می‌شود سختی‌ها و موانع برایش شیرین می‌شود و ناامید نمی‌شود.

ارسال نظرات