حسن عابدینی درباره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با «بسیج» عنوان کرد

کاهش نفوذ انگلیس/عدم تغییر رفتار در قبال ایران

تحلیلگر مسائل بین المللی گفت: بعد از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، نفوذ آن نسبت به سایر کشورها مخصوصا کشورهای آسیایی کاهش می یابد.
کد خبر: ۸۷۰۰۳۳۹
|
۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴
حسن عابدینی استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل بین المللی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج درباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا اظهار داشت: تصمیم مردم بریتانیا بی تردید به ویژه بعد از پیمان ماستریخت که در سال 1991 اتحادیه اروپا شکل گرفت یکی از پر چالش ترین طلاق های سیاسی در اروپای نوین است.

وی ادامه داد: اتحادیه اروپا طی حدود دو دهه گذشته تلاش کرده است که خودش را یک واحد سیاسی یکپارچه قلمداد کند و در مورد مسائل مختلف جهانی، دیدگاه واحدی را ارائه دهد.

عابدینی خاطرنشان کرد: خروج بریتانیا بی تردید دو پیامد دارد؛ پیامدهای کوتاه مدت و بلند مدت و پیامدهایی در حوزه روانی و مادی؛ در حوزه روانی، اتحادیه اروپا یکی از قدرت های بزرگ خود را از دست داده است.

وی افزود: اتحادیه اروپا روی سه ضلع مثلث انگلیس، فرانسه و آلمان بنا شده است؛ این موضوع سبب می شود که زمزمه خروج از اتحادیه در برخی از کشورهای دیگر نیز شنیده شود؛ کشورهایی که از ابتدا به دلیل تفاوت دیدگاهی که نسبت به اتحادیه داشتند مایل نبودند که همچنان در اتحادیه باشند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بریتانیا در دوران پسا خروج از اتحادیه، در موضوعات منطقه ای و بین المللی، ضعیف تر خواهد شد؛ تا الان بریتانیا در کنار 27 کشور، یک سیاست را دنبال می کردند اما بعد از خروج از اتحادیه فقط یک کشور می شود.

عابدینی افزود: بریتانیا از قرن نوزدهم که یک ابرقدرت بود، بعد از آن هر ساله قدرتش کم و کمتر شده است؛ در حال حاضر هم قدرت اقتصادی اش از آلمان کمتر است و قدرت نظامی اش از فرانسه کمتر است.

وی ادامه داد: بعد از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، نفوذ آن نسبت به سایر کشورها مخصوصا کشورهای آسیایی کاهش می یابد.

این تحلیلگر مسائل بین المللی تاکید کرد: نکته ای که درباره ایران نباید فراموش کنیم این است که متاسفانه بریتانیا طی دو قرن گذشته دائما سیاست های خصمانه ای علیه ایران دنبال کرده، به ویژه در قرن بیستم که در سرنگون کردن دولت ملی ایران شرکت داشته است و بعید می دانم که سیاست دولتمردان مرکزی بریتانیا نسبت به ایران تغییر یابد و طبعا جمهوری اسلامی ایران نیز باید سیاست خود را نسبت به کشورهای دیگر فارغ از اینکه وابسته به کدام اتحادیه منطقه ای یا بین المللی باشند، صرفا در برابر رفتار دو جانبه بسنجد.

وی خاطرنشان کرد: بریتانیا در آن زمان که عضو اتحادیه اروپا نبود و بعد از آن که عضو اتحادیه شد همیشه سیاست هایش علیه کشور ما بوده است و ما نباید این قضیه را فراموش کنیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار