یادداشت/عصمت اسماعیلی

اقتصاد مقاومتی ،عزت ملی ،گره گشای فعلی

در سال های اخير با شدت يافتن تحريم‌های يک جانبه و غيرانسانی حکومت های غربی عليه جمهوری اسلامی ايران با هدف متوقف كردن برنامه‌های صلح آميز هسته‌ای کشورمان، واژه‌ی جدید «اقتصاد مقاومتی» به ادبيات اقتصادی كشور اضافه و به فراخور حال و روز اقتصاد كشور مورد بحث قرار گرفته است. این بار نیز در دیدار مقام معظم رهبری با اساتید و دانشگاهیان یکی از محورهای اساسی بحث لزوم توجه به این امر و اثرات آن بود .ایشان فرمودند :«اقتصاد مقاومتی، هم عزّت ملّی است، هم گره‌گشایی فعلی است».
کد خبر: ۸۶۹۹۸۲۸
|
۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۴

به گزارش سرویس بسیج مساجد و محلاتخبرگزاری بسیج: اقتصادمقاومتی مفهومی است که درپی مقاوم‌سازی، بحران‌زدایی و ترمیم ساختارها و نهادهای فرسوده و ناکارآمد موجود اقتصادی مطرح می‌شود، که قطعاً باور و مشارکت همگانی و اعمال مدیریت‌های عقلایی و مدبرانه، پیش‌شرط و از الزامات چنین موضوعی است.چنین اقتصادی باعث کاهش وابستگی‌ها و تأکید بر مزیت‌های تولید داخل و تلاش برای خوداتکایی است.

اقتصاد مقاومتی مترادف با مجموعه سیاست‌هایی است که با هدف رسیدن به اقتصادی مقاوم در مقابل بحران‌ها و افزایش ضریب امنیت اقتصادی و نیز افزایش امکان مانور اقتصاد ملی طراحی و به اجرا گذاشته می‌شود. این نوع اقتصاد معمولاًً در تقابل با اقتصاد وابسته و مصرف‌کننده کشوری قرار می‌گیرد که منفعل نیست و در مقابل اهداف اقتصادی سلطه، ایستادگی کرده و سعی در تغییر ساختارهای اقتصادی موجود و بومی‌سازی آن بر اساس جهان‌بینی و اهداف  خود دارد. این اقتصادی  است که اززمینه های ایجاد اقتدار و عزتمندی است «ایران مقتدر؛ (یعنی ) ایرانی متدیّن؛ ایرانی ثروتمند؛ ایرانی برخوردار از عدالت، عدالت اقتصادی، عدالت اجتماعی، عدالت قضائی؛ ایرانی با یک حکومت مردمی؛ ایرانی با حکومتی پاک، جهادگر، دلسوز و پرهیزکار؛ این‌جور ایرانی میخواهیم؛ که این البتّه یک چیز مطلوبی است.»

اجرای اقتصاد مقاومتی به آن شکل که مدنظر معظم له است باعث رونق اقتصادی و عزت مندی ملت می شود «این را چون سؤال کردند از من که شما که روی عزّت ملّی تکیه می کنید و مدام در سخنرانی‌ها می گویید عزّت ملّی و مانند اینها، نیازهای نقدِ موجود جامعه را چه کار می کنید؟ جواب ما همین است: اقتصاد مقاومتی اگرچنانچه به معنای واقعی کلمه -همان‌طور که گفته شده و خواسته شده- اجرائی بشود و اقدام‌وعمل بشود، هم عزّت ملّی را تأمین میکند، هم نیازهای کشور را تأمین میکند؛ چون متّکی است به ظرفیّتهای داخلی، به امکانات داخلی، به تولید داخلی»

با عنایت به رهنمود های حکیمانه ی مقام معظم رهبری یکی از اثرات مهم این اقتصاد توانایی و نقش آن در بی‌اثرسازی تحریم‌ها و زورگویی های خارجی است برای ملتی که دارای راه و نقشه راه معین است و چشم انداز پیشرفت تعیین شده است توجه به توانایی های داخلی و ظرفیت های موجود جهت رشد اقتصادی و عدم وابستگی به استعمارگران و حکومت های زورگو از اولین قدم ها جهت رسیدن به اقتدار ملی است تا بتوان بدون ترس و واهمه و با عزت و اقتدار حرف حق خویش را بازگو نمایند و این اقتدار به دست آمده در سایه برنامه ریزی های صحیح و ایجاد بستر های مناسب آن زودگذر نخواهد بود بلکه کاری اساسی و ریشه ای جهت سربلندی و عزت است .

چنین اقتصاد مقاومتی از دیدگاه ایشان اقتصادی دانش محور است و تاکید بر اقتصاد دانش محور همواره مورد تاکید معظم له بوده است  «این همان نکته‌ای که ما روی آن مکرّر تکیه کردیم و امروز هم بعضی از آقایان اینجا اشاره کردند. بله، اقتصاد دانش‌محور که بنده این‌همه تأکید میکنم به‌خاطر این است. میگوید «تحریم مؤثّر بود؛ تحریم به ایران به‌طور غیر مستقیم کمک کرد که به این فکر بیفتد که بایستی اقتصاد را دانش‌محور کرد ». یکی از مهم‌ترین محورهایی که در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی به آن توجه خاصی شده است، پیشتازی اقتصاد دانش‌بنیان است، یکی از اموری که می‌تواند کمک نماید تا کشور به میزان تولید دانش‌بنیان دست پیدا نماید، درک ضرورت تولیدات دانش‌بنیان در جامعه است.

توسعه‌ی تولیدات دانش‌بنیان که بتواند به توسعه‌ی تحقیقات در کشور منجر شود تأثیر زیادی بر تحقق رشد اقتصادی مداوم  و رسیدن به قله بلند اقتصاد مقاومتی در کشور است . امید است همچون گذشته با پیروی از رهنمودهای پیامبرگونه ایشان راه اقتدار و سربلند ملت پیموده شود و این اسلامی به آنچه مستحق آن است دست یابد .


ارسال نظرات
آخرین اخبار