خبرگزاری بسیج: مسئول بسیج کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران از انتخاب شهرستان پیشوا به عنوان پایلوت اجرای «طرح ملی بسیج همگام با کشاورز» خبر داد.
کد خبر: ۸۶۹۹۷۵۷
|
۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۴

 به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ علی رعیت خاکی در نشست خبری با اصحاب رسانه در محل ستاد فرماندهی سپاه حضرت سیدالشهدا(ع) استان تهران، گفت: شهرستان پیشوا زیرساخت های بالقوه ای در حوزه کشاورزی، محصولات گلخانه و سیفیجات دارد و به همین منظور این شهرستان برای اجرای آزمایشی «طرح ملی بسیج همگام با کشاورز» انتخاب شده است.

وی، پنج محصول گندم، جو، یونجه، محصولات گلخانه ای و سیفیجات را محصولات غالب این طرح عنوان کرد و گفت: این طرح از زمان شروع به کاشت تا برداشت محصول در اواخر شهریور به اتمام می رسد و تلاش می کنیم عملکرد پایه بین 100 تا 200 کیلوگرم را تحقق بخشیم که با دسترسی به همین میزان در هکتار انقلابی در بخش کشاورزی کشور ایجاد خواهد شد تا اینکه به حد مطلوب تولید برسیم.

وی با بیان اینکه 50 درصد از برنامه های ابلاغی و اعتبارات سازمان جهاد کشاورزی در استان تهران به شهرستان پیشوا اختصاص یافته است، ادامه داد: سال گذشته 1500 نفر در قالب اردوهای جهادی با هدف محرومیت زدایی از مناطق محروم به شناسایی روستاهایی که برای ایجاد شبکه های بسیج همگام با کشاورز مناسب هستند، اقدام کردند.

رعیت خاکی با اشاره به اینکه 60 روستا در استان تهران برای تاسیس پایگاه های روستایی مشخص شده است، تصریح کرد: از این تعداد، 30 روستا در شهرستان پیشوا که قابلیت و راندمان تولید کشاورزی بالایی دارند انتخاب و به سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری که قابلیت اتصال به شبکه های شباب روستا را دارند تجهیز شده که در حال حاضر دو روستا در شهرستان ری نیز برای اجرای این طرح شناسایی شده است.

وی خاطر نشان کرد: پنج تا ده نفر از کشاورزان که دارای عملکرد کمی و کیفی بهتری نسبت به سایر کشاورزان روستا بودند انتخاب شده  و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان به عنوان مربی شبکه به این مجموعه افزوده شد.

  رعیت خاکی به اشاره به اینکه برای آموزش تخصصی تسهیل گری و ارتباط با روستائیان    از اساتید کشوری جهاد کشاورزی استفاده شده است، گفت: مربیان پس از4-5 مرحله آموزش به عنوان تسهیلگر برای ارتباط با کشاورزان به فرماندهان پایگاهای بسیج معرفی شدند تا کارگروه علمی کردن کشاورزی در روستا آغاز شود.

رعیت خاکی با اشاره به تهیه فرم کاداس برای زمین های کشاورزی شهرستان پیشوا گفت: فرم کاداس حاوی اطلاعاتی از قبیل مشخصات مالک زمین، نوع مالکیت و نوع محصولی که در آن زمین کشت خواهد شد بوده و الگوی کشت در روستاهای تحت پوشش طرح به مقتضای طبیعت، منابع، امکانات، محدودیت ها و پتانسیل های آن مشخص شده است.

وی اظهار داشت: سپاه استان تهران اکیپی را در خصوص قطعه بندی زمین های کشاورزی اطراف هر روستا به شهرستان پیشوا اعزام کرده که هر یک از مربیان از طریق GPS مشخصات کامل زمین را ثبت می کنند؛ هر روستا 5 تا 15 قطعه زمین از کشاورزان در فرم کاداس تکمیل کرده ایم که در سطح کشور به صورت آنلاین می توان به اطلاعات دسترسی پیدا کرد.

وی مهمترین هدف اجرای طرح ملی بسیج همگام با کشاورز را ارتقاء بهره وری و کم کردن اختلاف سطح کشاورزان عادی با کشاورزان نخبه برشمرد و افزود: تفاوت برداشت کشاورز نخبه با کشاورز عادی بین 2 تا 18 برابر در هکتار متغیر است.

رعیت خاکی با اشاره به اینکه هر دوهفته یک بار جلسه کارگروه علمی در روستا تشکیل می شود، بزرگترین مشکل کشاورزان پیشوا را مسئله آب کشاورزی دانست و اظهار داشت: محدودیت غالب کشاورزان آب کشاورزی بوده که به صورت 158 حلقه چاه مجاز، یک رشته قنات و آب های سطحی و جاری استفاده می شد در این روستا ها ساماندهی کردیم تا عادلانه بین روستائیان تقسیم شود. همچنین نوع بذر و سم حتم باید به تایید جهاد کشاورزی شهرستان برسد تا برای کشت و برداشت محصول مرغوب مورد استفاده قرار بگیرد.

وی خاطر نشان کرد: کار گروهی جهت بر طرف کردن و تسهیل مشکلات کشاورزان پیشوا تشکیل شد و در آن منابع آبی شهرستان سامان دهی شد و آب های سطحی به صورت حق آب در اختیار کشاورزان قرار گرفت.

خاکی با اشاره به پیشینه سازمان بسیج مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: این سازمان در سال 93 با هدف پیشرفت کارهای کشاورزی و منابع طبیعی همگام با جهاد کشاورزی در سازمان بسیج تاسیس شد.

 این مقام مسئول از انعقاد تفاهمنامه میان سازمان بسیج مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با سازمان تحقیقات، آموزش وترویج کشاورزی کشور خبر داد و اظهار داشت: براساس این تفاهمنامه طرح ملی بسیج همگام با کشاورز با هدف پیشرفت و ارائه مباحث علمی کشاورزی در کشور اجرا می شود.

 

 

ارسال نظرات