خبرهای داغ:
بهاره توانا بانوی نخبه کُردی که با وجود تمام مشکلات، توانسته اولین تراکتور نهال کار دنیا را اختراع کند.
کد خبر: ۸۶۹۹۷۳۶
|
۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۳
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، به نقل از سیلوانانیوز؛ بهاره توانا بانوی 30 ساله کردستانی که مدرک دیپلم تجربی دارد،با وجود اینکه خود از بیماری سرطان رحم رنج می برد و فرزند دو ساله ی او که دچار عفونت ریوی و بیماری قلبی است، در مقابل این مشکلات قامت خم نکرده و تبدیل شده به نخبه ای که اولین تراکتور نهال کار را به صورت یک مجموعه کامل ارائه داده است.

وی در خصوص اختراعش می گوید: همه چیز از یک کارگاه کوچک آغاز شد، زمانی که دیپلم رشته ی تجربی را گرفتم و تلاش کشاورزان و باغداران توجه من را به خود جلب کرد و سوالی در ذهنم شکل گرفت که چرا دستگاهی وجود ندارد که بتواند کار آنها را آسان تر کند.

وی ادامه داد: دستگاه خارجی چاله کن وجود داشت که فقط چاله ها را برای قرار گرفتن نهال می کند و کار دیگری نمی کرد، تصمیم گرفتم تا دستگاه پیشرفته تری را تولید کنم به همین خاطر در سال 85 گوشی و طلاهایم را فروختم و با کمک پدر مرحومم کار را آغاز کردیم؛ از جوشکاری و سیم کشی آن تا قرار دادن تمام قطعات را خودم یکه و تنها انجام دادم و حدود 6 ماه طول کشید تا توانستم این دستگاه را اختراع کنم.

دستگاه تراکتور نهال کار، دستگاهی است که هم زمین را می کند و هم نهال را در آن قرار داده و آبیاری را نیز انجام می دهد و هیچ نمونه و مشابه آن در دنیا وجود ندارد.

این بانوی مخترع کُردی که در چندین جشنواره مقام اول را کسب کرده و برگزیده جشنواره خوارزمی بوده چندین بار از مسئولین استان های تهران و خراسان رضوی پیشنهاد همکاری و تولید انبوه این دستگاه را داشته است اما او می خواهد تا در استان خودش این محصول به تولید انبوه برسد تا هم اشتغال زایی و هم درآمد زایی برای استانش ایجاد کند اما متاسفانه مسئولین استان با دیدن این اختراع فقط تبریک گفته اند و کار خاصی انجام نداده اند.

بهاره توانا در ادامه اظهار داشت: دو طرح دیگر برای اختراع دارم، یکی دستگاه مربوط به ضربان قلب است که مطمئنم از نظر پزشکی رتبه اول کشور را بدست می آورد و دیگری دستگاه کاشت صفی جات است که متاسفانه پشوانه مالی ندارم و طرح ها راکد مانده است.

توصیه ای که او به جوانان دارد: توکل به خدا و اراده را هیچگاه فراموش نکرده و با اتکای به نیروی جوانی خود به نحو احسن از لحظات زیبای جوانی استفاده کنند.

وی در سخن آخر عنوان کرد: کردستان ظرفیت های خوبی در حوزه نخبه پروری در اختیار دارد که باید از آنها حمایت شود و من امیدوارم شاهد حمایت مالی از سوی نهادهای اداری، و توجه ویژه مسئولان جهت ثبت اختراعات و ایده های جوانان و ارتقای انگیزه و تلاش بین آنها باشیم زیرا شعار تنها نمي تواند دلگرمي به مخترع بدهد بلكه بايد از آنان حمايت عملي كرد .

ارسال نظرات