مدت قرارداد متقاضیان پرورش ماهی در قفس در دریاچه های سد های خاکی این استان از یک سال به سه سال افزایش یافت.
کد خبر: ۸۶۹۹۵۴۲
|
۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدت قرارداد متقاضیان پرورش ماهی در قفس در دریاچه های سد های خاکی این استان از یک سال به سه سال افزایش یافت.

گفتنی است، مهمترین مشکل پیش روی توسعه پرورش انواع ماهیان گرمابی و سردآبی در قفس، یک ساله بودن قراردادهایی بود که بین آبزی پروران و شرکت آب منطقه‌ای یا جهاد کشاورزی این استان منعقد می شد.

یکی ازبرنامه‌های اقتصاد مقاومتی درجهادکشاورزی توسعه آبزی پروری و پرورش ماهی در قفس می باشد ،زنجان به دلیل داشتن منابع آبی پشت سدهای خاکی در زمره استان‌های هدف برای تولید ماهی قرار گرفته است .

طی سال‌های آینده ، استان زنجان سالانه تولید کننده دو هزار تن ماهی در قفس و در پشت سدهای خاکی خواهد بود.

عملیاتی شدن این برنامه، نیازمند افزایش مدت قراردادهای آبزی پروران با جهاد کشاورزی یا آب منطقه‌ای استان زنجان از یک سال به سه سال بود که این موضوع به دستور استاندارمحترم زنجان بررسی و عملیاتی شد.

قبل از تصویب افزایش زمان قرارداد، ریسک سرمایه گذاری برای تولید بالا بود و علاقه مندان به آبزی پروری، استقبالی چندانی نداشتند.

به منظور تولید آبزی در پشت سدهای خاکی، سدهای گلابرو میرزاخانلو به ترتیب در شهرستان ایجرود و طارم با مدیریت شرکت آب منطقه‌ای زنجان قرار دارد و از طریق روال اداری به متقاضیان برای تولید واگذار می شود.

در حال حاضر30 سد تحت مدیریت جهاد کشاورزی استان زنجان است که از این تعداد، سدهای حسن ابدال در زنجان، بوئین در سلطانیه، توده بین در ابهر و خندق لو در ماهنشان برای پرورش ماهی در قفس برنامه ریزی شده است.

سدهایی قابلیت پرورش ماهی دارند که در پایان شهریور هر سال حداقل به عمق هفت متر آب داشته و مساحت دریاچه نیز از شش هکتار کمتر نباشد.در سد خندق لوی ماهنشان سالانه شش تن ماهی در قفس تولید و روانه بازار مصرف می شود.

همچنین پیش بینی می شود تا پایان سال جاری 50 تن و سال آینده نیز 800 تن ماهی در قفس تولید شود.

آبزی پروران علاقمند برای پرورش انواع ماهیان گرمابی در قفس در سدهای تحت مدیریت آب منطقه‌ای باید با این شرکت قرارداد سه ساله منعقد کنند.

در سدهایی که تحت مدیریت جهاد کشاورزی استان زنجان است باید با این ارگان قرارداد پرورش انواع ماهی در قفس را منعقد کنند.

ارسال نظرات