گزارش میدانی از وضعیت بازار گندم

گندم مازندران روی دست کشاورزان؛خریداری نیست!

کشاورزانی که با خرید بذر از جهاد کشاورزی امروز بعد از به بار نشستن محصول‌شان با امید فراوان راهی مناطق خرید گندم شدند اما منظره‌ای را مشاهده کردند که به‌جای رفع خستگی از این قشر زحمت‌کش دغدغه‌ای دیگر به آنها اضافه کرد.
کد خبر: ۸۶۹۹۵۳۶
|
۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از مازندران،گندم یکی از محصولات استراتژیک در کشور است و خودکفایی به این محصول در راستای رسیدن به امنیت غذایی از اهمیت زیادی برخوردار است.

این محصول استراتژیک یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مسؤولان کشور در سال‌های اخیر است که مانور بسیاری بر روی آن انجام می‌شود.

از سال‌های خیلی قبل برنامه‌هایی برای دستیابی به خودکفایی گندم در کشور پیگیری و انجام شد و حتی در آبان ماه سال 83 جشن خودکفایی گندم برگزار شد اما این روند ادامه نداشته و بنا به دلایل مختلف در سال بعد ناچار به واردات گندم شدیم.

سازمان ملل مفهوم امنیت غذایی را در سه عنصر اصلی موجود بودن غذا، دسترسی به غذا و پایداری غذا می‌داند و گندم نیز به‌عنوان یکی از محصولات استراتژیک مهم در امنیت غذایی باید دارای این سه عنصر باشد.

کشاورزی محور تأمین امنیت غذایی است اما علاوه بر اقدامات مثبت و سیاست‌های صحیح متولیان کشاورزی نمی‌توان وجود برخی ضعف‌ها و برنامه‌ریزی‌های نادرست پیش روی کشاورزان را ندیده گرفت و انکار کرد.

کشاورزان قشر زحمت‌کش جامعه و تأمین‌کننده نیازهای کشور و بالاتر از آن تأمین‌کننده امنیت غذایی در کشور هستند اما آن‌گونه که باید از این قشر زحمت‌کش حمایت نمی‌شود.

آنچه امروز مورد بحث قرار دارد نامهربانی مسؤولان در خرید تضمینی محصولات کشاورزان است که آنها را سردرگم کرده و نمی‌دانند باید به کجا مراجعه کنند و مشکلات خود را بیان کنند.

کشاورزانی که با خرید بذر از جهاد کشاورزی امروز بعد از به بار نشستن محصول‌شان با امید فراوان راهی مناطق خرید گندم شدند اما منظره‌ای را مشاهده کردند که به‌جای رفع خستگی از این قشر زحمت‌کش دغدغه‌ای دیگر به آنها اضافه کرد.

صف طولانی خرید گندم روبه‌روی شرکت تعاونی روستایی کشاورز شهرستان سیمرغ چند روزی است که هم کاسبان منطقه را خسته کرده هم کشاورزان و رانندگانی که محصولات گندم خود را برای فروش به این منطقه آورده‌اند.

به‌پای صحبت کشاورزان می‌نشینیم که از دغدغه‌ها و گلایه‌های خود می‌گویند.

یکی از کشاورزان از قیمتی که قرار است خرید کنند می‌گوید ، با این قیمت هزینه تمام‌شده‌ای که کشاورز برای تولید گندم صرف کرده است پرداخت نمی‌شود.

کشاورزانی از شهرستان‌های ساری، جویبار، بابلسر، قائم‌شهر و سیمرغ به این تعاونی برای فروش محصول گندم خود مراجعه کردند اما ظرفیت انبار این تعاونی جواب‌گوی این صف طولانی نیست.

برخی کشاورزان نیز از روز جمعه به دنبال فروش محصول خود هستند اما موفق به این کار نمی‌شوند اما در کنار این موضوع عدم اعلام قیمت خرید گندم به کشاورزان است.

 

 


یکی از کشاورزانی که چند روزی می‌شود برای فروش محصول خود در این مکان حضور دارد می‌گوید: برای فروش محصول خود به ساری و جویبار مراجعه کردم اما کارخانه محصول را تحویل نگرفته و برای فروش محصول خود به‌عنوان ضایعات به اینجا آمده‌ام.

*عدم برنامه‌ریزی دلیل بروز مشکلات

مسؤول هماهنگی سرپرست شرکت تعاونی روستایی کشاورز شهرستان سیمرغ در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: مشکلات موجود برای کشاورزان منطقه جویبار است که عدم برنامه‌ریزی مسؤولان دلیل بروز این مشکلات شده است.

یدالله قاسم‌پور افزود: روند بارندگی اخیر باعث بروز مشکلاتی برای کشاورزان منطقه شده است.

وی با ابراز گلایه از اینکه برای خرید گندم برنامه‌ریزی نشده بود و دستور خرید گندم به‌صورت آنی به ما ابلاغ شد، تصریح کرد: با توجه به مشکلی که از نظر فضا و مکان در شهرستان سیمرغ وجود دارد ظرفیت انبار شرکت تکمیل و جواب‌گوی همه مراجعه‌کنندگان نیست.

*ضرورت افزایش ظرفیت انبار شهرستان

وی ادامه داد: مسؤولان باید به فکر افزایش ظرفیت انبار شهرستان باشند تا مشکلات کشاورزان حل شود.

 حال که اهمیت این محصول چه از لحاظ اقتصادی و چه از لحاظ تغذیه مهم است، مسؤولان باید با تدبیر درست زمینه‌ساز رونق گندم‌کاری را در مازندران فراهم کنند تا کشاورزان بعد از پایان دغدغه‌های کاشت، داشت و برداشت گندم دغدغه و نگرانی فروش این محصول با ارزش را نداشته باشند.

انتهای پیام/
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار