مدرس حوزه علمیه قم:

هنر متعالی، ابزار قدرتمند تعالی اخلاقی است

هنر متعالی عنصری برای لذت جویی آنی و گذرا نیست بلکه ابزار قدرتمند تعالی اخلاقی است که با مبنا قرار دادن اصول درصدد هدایت اخلاق محور جامعه است.
کد خبر: ۸۶۹۹۴۹۸
|
۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدرس حوزه علمیه قم در دیدار با منتخبین هنرمندان و اصحاب رسانه استان زنجان با تبیین وضعیت جامعه ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: نگاه سکولار حکومت این طرز فکر را القاء میکرد که روحانیت صرفا متصدی انجام امور دینی و مذهبی است و نباید در نهادهای اجتماعی و سیاسی دخالتی داشته باشد در حالیکه عامه مردم با این نگاه افراطی بشدت مخالفت داشتند و روحانیت را ملجا و پناهگاه اصلی خود می دانستند.

حضرت آیت الله حائری شیرازی تقسیم علوم به علم وابسته به انسان و علوم غیر وابسته مبحث دیگری بود که آیت الله حائری با تفسیر آن افزود: ادیان آسمانی با دانشی که موجب اقتدار، رفاه و گسترش اخلاقیات شود موافقند و قرآن مجید هم در آیات مختلفی بهره گیری از دانش و تولید ادوات دفاعی و گسترش سایر صنایع را ضروری دانسته است.

وی با اشاره به نگاه مترقی اسلام به هنر اظهار داشت: علی رغم دسیسه هایی که علیه علماء و فقه اسلامی از طرف مغرضان وجود دارد نگاه منعطف اسلام به مقوله هنر در آیات و روایات کاملا مشهود است و شناخت مبادی هنر ریشه در عالم طبیعت و مخلوقات خداوند دارد.

آیت الله حائری شیرازی استنباط صحیح از هنرهایی مانند موسیقی و هنرهای تجسمی که همگی ریشه در ذات طبیعت دارند را روزنه ای برای خداشناسی دانست و تصریح کرد: ترکیب زیبای طبیعت پیرامون انسان، الگوی بینظیری برای هنرمتعهد و پاک است.

وی با توصیه به جامعه هنری در خدمت به مردم و پاسداشت اخلاق گفت: هنرمندان در فعالیت های خود خداوند را ناظر و شاهد خود بدانند و این اصل را سرلوحه خود قرار دهند که رعایت حدود الهی عامل پیشرفت و موفقیتشان خواهد بود.

در این دیدار مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجان ضمن عرض خیرمقدم و آرزوی قبولی طاعات و عبادات برای حضار، با اشاره به نعمات خداوند به انسان، وجود ویژگیهای بارز و استعدادهای ناب مانند هنر را یادآور و گفت: این ویژگیها مسئولیت بزرگی برای هنرمندان و خواص جامعه دربردارد.

صفری شکست تفکر سوسیالیستی شرق و کاپیتالیستي غرب را در قرن بیستم موجب گرایش انسانها به مکتب اسلام بیان کرد و افزود: رجوع به دين اسلام متضمن زندگی دنیوی و سعادت اخروی است و نهادهای پاک و انسانهای آزاده عالم به این حقیقت روشن رسیده اند از اینرو نظام سلطه تمام توان و ابزارهای هنری و رسانه ای مدرن خود را برای ایجاد شبهات و انحراف در دین مبین اسلام ، در قالب جنگ نرم بکار گرفته است.

وی وجود دیدگاه هنر برای هنر را نتیجه تفکر صرف ليبرال دموكراسي غرب دانست و اظهار داشت: هنر متعالی عنصری برای لذت جویی آنی و گذرا نیست بلکه ابزار قدرتمند تعالی اخلاقی است که با مبنا قرار دادن اصول درصدد هدایت اخلاق محور جامعه است.

گفتنی است، در انتهای این مراسم برخی از هنرمندان استان سوالات خود را پیرامون هنر و دین از محضر ایت اله حائری شیرازی مطرح کردند.

ارسال نظرات