خبرهای داغ:
کارگردان و تهیه کننده رسانه ملی:

جزء خوانی حرم هلال بن علی(ع) یک حرکت بزرگ قرآنی را در کشور پایه گذاری کرده است

کارگردان و تهیه کننده رسانه ملی تاکید کرد: جزء خوانی حرم هلال بن علی(ع) به عنوان یک الگو، یک حرکت بزرگ قرآنی را در کشور و استان پایه گذاری کرده که برپایی مراسم مشابه در امام زادگانی همچون آقا علی عباس(ع) و امام زاده نرمی دولت آباد اصفهان، الگو گرفته از آیین جزء خوانی حرم حضرت محمد هلال بن علی (ع) است .
کد خبر: ۸۶۹۹۳۵۵
|
۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج ، قرآن، چکیده ی جهان هستی است و طبق فرمایش امام محمد باقر(ع)، قرآن همانند دو ستاره ی تابناک آسمانی، صحنه ی زندگی انسان ها را روشن می کند.
قرآن در تاریک ترین دوره ی زندگی بشر، در عصر جاهلیت، همچون انفجاری، آسمان سکوت را شکافت و یک باره، دریایی از رحمت و برکت و نور، بر کویر زندگی جاری نمود و فریادی از عالم قدس، طنین انداز شد که هان ای انسان، ای گمگشته ی خسران زده، لحظه ای درنگ و تدبر نما که سند نجات و رهایی از عالم ملکوت به سویت فرستاده شد!

آری عاشقان واقعی قرآن کسانی هستند که قرآن را تلاوت می کنند و با آن مأنوس می شوند و روزها، در صحنه ی پرآشوب زندگی از آن الهام می گیرند، شبانگاهان پهلو از رختخواب ناز تهی می کنند و با دستورات شفابخش آن، بیماری روحی خود را درمان می کنند. پس، بر ماست که مشعل فروزان الهی را، بر قلب و روح تاریکمان بتابانیم و غبار غربت را از قرآن بزداییم.

هفت سال است که به صورت متوالی آیین ملی جزء خوانی و ترتیل خوانی قرآن کریم، هر روز ماه مبارک رمضان، بعد از اقامه ی نماز صبح، در حرم مطهر امام زاده محمد هلال بن علی (ع) برگزار و از شبکه ی قرآن و معارف سیما، سیمای مرکز اصفهان و برخی شبکه های استانی به صورت زنده پخش می شود؛ خبرگزاری بسیج ، گفت و گویی را با تهیه کننده ی این برنامه- میثم آقابیگی انجام داده که مشروح آن از نظرتان می گذرد:

ارزیابی شما از فضای معنوی مراسم جزء خوانی قرآن در حرم امام زاده محمد هلال بن علی(ع) چگونه است؟
با سپاس از عنایت و توجه شما نسبت به این برنامه، خداوند را شاکر و سپاس گزارم که بار دیگر فرصت خدمت در محضر قرآن کریم را به حقیر و همکارانم عنایت فرمود تا در حرم فرزند امیر مؤمنان، حضرت محمد هلال بن علی بن ابیطالب (ع) انجام وظیفه نماییم .
جزء خوانی این حرم مطهر، به عنوان یکی از محافل شاخص قرآنی کشور با حضور قاریان برجسته، طی سال های اخیر برگزار و از رسانه ی ملی پخش می شود.

امسال نیز، به یاری خداوند و نظر لطف حضرت، برای هفتمین سال متوالی، برای پوشش زنده ی این برنامه تلاش می کنیم تا سحرهای ماه مبارک رمضان، مخاطبان رسانه ملی را با زائران حرم فرزند امیر مؤمنان همراه کرده و تمام سعی خود را در بهتر برگزار کردن این مراسم به کار گرفته ایم که امیدوارم مورد رضایت حق تعالی قرار بگیرد.
سحرهای ماه مبارک رمضان، این حرم مطهر، دارای معنویت و صفای خاصی است که امیدوارم همه ی مردم، توفیق حضور و بهره برداری مطلوب از این فضا را کسب کنند.

ارزیابی شما از استقبال و حضور مردم در این برنامه چگونه است؟
صادقانه عرض می کنم حضور مردم قرآن دوست در این ساعت صبح و به ویژه کودکان و نوجوانان واقعا بی نظیر است. البته با توجه به فضای حرم مطهر، ظرفیت حضور مردم در این برنامه زیاد است و شایسته است همشهریانی که تاکنون از این فضای معنوی بهره مند نشده اند، علاوه بر همراهی با برنامه از طریق شبکه ی قرآن سیما، برای یک سحر هم که شده با حضور در حرم مطهر، صفای معنوی این محفل قرآنی را تجربه کنند و برغنا و شکوه برنامه بیافزایند. فضای این آیین به حدی زیبا و معنوی است که مورد توجه رسانه های معتبر جهانی نیز قرار گرفته وعکس ها و گزارش های آن در خروجی خبرگزاری ها و رسانه های دیداری این رسانه ها قرار گرفته است.
امسال با همت و عنایت مدیر اجرایی حرم مطهر، توفیق داریم ثواب هر روز قرائت جزء قرآن کریم را به چند تن از 313 شهید مدفون در آستان تقدیم و پس از اتمام برنامه، با همراهی شرکت کنندگان ، به گلزار شهدای مجاور حرم مطهر مشرف شده و با حضور بر سر قبور مطهر شهدا و قرائت فاتحه، یاد این عزیزان را گرامی بداریم و با آرمان های آنان تجدید عهد کنیم.

این برنامه تا پایان جزء خوانی ادامه خواهد داشت و کل برنامه به نام تمام شهدای آرمیده در آستان مقدس مزین خواهد شد.
یک مسابقه فرهنگی نیز، در دو بخش آشنایی با معارف قرآن و آشنایی با شهدای حرم، به صورت روزانه در قالب طرح سوال بین حاضران برگزار می شود که این برنامه فرهنگی نیز با استقبال حاضران همراه بوده است.
هدف ما از اجرای این مسابقه ، جذب نوجوانان و جوانان و آشنایی بیشتر آنان با شهدای شهرستان است تا این گونه، هم یاد شهدا گرامی داشته شود و هم جوانان بتوانند با آشنایی با این شهدای گران قدر از آنان الگو گیری کنند .
همچنین یکی از اهداف ما در این برنامه، ایجاد انگیزه ی قرآنی و جذب نونهالان به مجمع قاریان و حافظان حرم مطهر است تا در آینده با شرکت در دوره های آموزشی قرآن مجید، به تربیت نسل قرآنی بپردازیم.
اعتقاد دارم یکی از راه های مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن ، آشنایی و سوق دادن جوانان با قرآن و مفاهیم آن است . زمانی که جوانی در مسیر قرآن قرار بگیرد راه خود را پیدا خواهد کرد و در مسیر سعادت دنیا و آخرت گام برخواهد داشت.

نظر شما در مورد زمان پخش این مراسم بعد از اذان صبح چیست؟
از نظر معنوی، بهترین زمان برای عبادت و تلاوت قرآن، فرصت بین الطلوعین صبحگاهی است که توصیه های فراوانی از سوی عارفان و بزرگان و عالمان بزرگ دین همچون حضرت آیت الله بهجت فومنی و حضرت آیت الله کشمیری و سایر بزرگان برای بیدار بودن در این لحظات صورت گرفته است.
لذا به اعتقاد بنده، در ماهی که ماه خدا و ماه نزول قرآن است ، بهترین فرصت معنوی تلاوت آیات الهی پس از نماز صبح است.
با توجه به گرمسیر بودن شهرستان آران و بیدگل و گرمای بیش از حد در این فصل ، بهترین زمان برای برپایی این مراسم، همین لحظات صبح است که هوا خنک تر است و برای حضور مردم و اجرای برنامه مناسب تر است.
از سوی دیگر در اکثر محله های شهرستان، از دیرباز به صورت سنتی محافل قرآنی به صورت شبانه برگزار می شود؛ لذا بهترین زمان برای برگزاری این مراسم معنوی صبح ها است تا علاقمندان توفیق حضور در مراسم را داشته باشند.
ویژگی بارز مراسم جزء خوانی حرم هلال بن علی(ع) را نسبت به سایر برنامه های جزء خوانی کشور در چه می بینید؟
مهم ترین ویژگی این مراسم در مرحله ی نخست، حضور قاریان مطرح و شاخص ملی و بین المللی کشور و در مرحله ی بعد جذابیت های بصری خاص و منحصر به فرد حرم مطهر است که از معماری اصیل ایرانی و اسلامی بهره مند است و قاب های بصری جذاب و دلنشینی برای مخاطب تلویزیونی به همراه دارد.
البته حضور نونهالان که درچیدمان رحل ها و آماده سازی فضای برگزاری مراسم تلاش می کنند و نیز حضور خانواده های معظم شهدا و جانبازان و اقشار مختلف بر جذابیت این برنامه افزوده و نسبت به برنامه های مشابه متفاوت کرده است.

فرایند حضور قاریان در این برنامه چگونه است ؟
همان گونه که عرض شد یکی از نکات شاخص این برنامه، اجرای قاریان برجسته ی کشور در این مراسم است و تمامی قاریانی که در این حرم به تلاوت می پردازند منتخب شورای عالی قرآن هستند و قاری بین المللی حاج احمد ابوالقاسمی که خود نیز یکی از قاریان آیین جزء خوانی حرم حضرت محمد هلال بن علی (ع ) است به عنوان نماینده ی شورای عالی قرآن کشور فرایند دعوت و ترتیب حضور قاریان را مدیریت می کند. البته سه تن از 26 قاری حاضر در آیین جزء خوانی، از قاریان برجسته ی شهرستان هستند که برای افزایش حضور تعداد قاریان شهرستان در این برنامه، باید فرآیند حضور، طبق مقررات خاص شورای عالی قرآن طی شده و در صورت کسب امتیاز لازم، توفیق حضور در برنامه های آتی میسر خواهد شد.
امسال تلاش کردیم برای نخستین بار از وجود قاری نوجوان و نخبه قرآنی آران و بیدگل، آقای محمد جواد نصیری نیز در این برنامه استفاده کنیم اما علیرغم تایید فنی شورای عالی قرآن، به دلیل عدم احراز شرط سنی ۲۲ سال که برای حضور در این برنامه نیاز بود، مجوز حضور این قاری در این برنامه داده نشد ولی مجوز قرائت ایشان در برنامه ی ترتیل خوانی نوجوانان در حرم مطهر امام رضا(ع) و حرم امام زاده آقا علی عباس(ع) صادر شد و هم اکنون در این برنامه ها به قرائت می پرداختند و ان شاءالله در سال های آینده در کنار سایر قاریان بزرگسال کشور از این نخبه قرآنی نیز در جزء خوانی حرم هلال بن علی(ع) استفاده خواهد شد.

برای بهتر برگزار کردن این مراسم چه اقداماتی صورت گرفته است؟
نگاه ما از ابتدا به این برنامه ملی است و با توجه به پخش از شبکه ی قرآن کریم که شبکه تخصصی قرآنی و بین المللی است و در جهان اسلام نیز رصد می شود، دارای حساسیت های فراوانی است، تمام تلاش مان را به کار گرفته ایم تا به بهترین نحو ممکن، این آیین برگزار شود.
در پوشش تصویری این برنامه، از نیروهای توانمند و حرفه ای و امکانات ۶ دوربین تلویزیونی و وسایل حرکتی ریل و شاریو بهره گرفته ایم تا زیبایی های بیشتری از این محفل قرآنی برای مخاطبین داخل و خارج کشور به تصویر کشیده شود.
همواره تلاش کرده ایم تا با تقویت نقاط قوت و برطرف کردن نقاط ضعف به یاری خداوند در آینده توفیق انجام وظیفه ی مطلوب تر را بیابیم.
بحمدلله آیین ملی جزء خوانی حرم مطهر حضرت محمد هلال بن علی (ع) باعث مباهات و افتخار شهر نمونه قرآنی آران و بیدگل و استان است و همواره به عنوان یک الگو، یک حرکت بزرگ قرآنی را در کشور و استان پایه گذاری کرده که برپایی مراسم مشابه در امام زادگانی همچون آقا علی عباس(ع) و امام زاده نرمی دولت آباد اصفهان، الگو گرفته از آیین جزء خوانی حرم حضرت محمد هلال بن علی (ع) است و ما از این اتفاق بسیار خرسندیم.
مسلّما برگزاری آیین جزء خوانی درشهرستان آران و بیدگل که مرکز استان نیست ؛ دارای مشکلاتی است که نیاز به یاری تمامی مسئولان استان و شهرستان در شان وجهه ملی آن دارد.
شایسته است مسئولین شهرستان و استان با نگاه ملی خادمان حرم مطهر را برای برپایی هرچه بهتر این آیین یاری کنند.

سخن آخر
وظیفه دارم از تمامی عزیزانی که در برپایی این آیین معنوی تلاش کرده اند، به ویژه حجت الاسلام والمسلمین شرفخانی معاونت محترم فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، جناب آقای سید جواد تکیه مدیر محترم اجرایی حرم مطهر حضرت محمد هلال ابن علی(ع) ، خادمان و مجاوران حرم که از جان و دل، خود را وقف این آستان مقدس کرده اند و نیز مدیر محترم گروه تلاوت و نغمات دینی شبکه ی قرآن سیما جناب آقای ویسی که همواره حامی این برنامه بوده اند نهایت تشکر و قدردانی کنم.
ضمن سپاس حضور مردم عزیز در این مراسم، از قاریان، روحانیون، فرهنگیان و مسؤولان شهرستان تقاضا دارم برای حضور پرشور در این مراسم برنامه ریزی داشته باشند و دست اندرکاران این برنامه را یاری نمایند.
امیدوارم در پناه قرآن کریم توفیق خدمت بیشتر بیابیم.

ارسال نظرات