از ابتدای بهمن سال گذشته تا کنون بیش از یک میلیون راس دام در زنجان در برابر بیماری تب برفکی واکسینه شدند.
کد خبر: ۸۶۹۸۸۷۴
|
۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۵
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیرکل دامپزشکی استان زنجان در جلسه ستاد مدیریت بحران استان زنجان گفت: از ابتدای بهمن سال گذشته تا کنون یک میلیون و 61 هزار و 813 راس دام در این استان در برابر بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

محمد رشید کرمی افزود: طی این مدت 74 هزار و 53 راس گاو و گوساله و 987 هزار و 760 راس گوسفند و بز در سطح دامداری های صنعتی و روستاها در برابر بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

وی با بیان اینکه طی سه ماهه اول سال جاری نیز عملیات مایه کوبی در 45 هزار و 700 راس دام سنگین و 908 هزار و 447 راس دام سبک انجام شده است، اظهار داشت: این میزان بیش از دو نیم برابر عملیات پیش بینی شده برای سال جاری است.

کرمی با بیان اینکه اقدامات انجام شده سبب مهار بیماری تب برفکی در سطح استان شده است، تاکید کرد: تحت کنترل بودن این بیماری به معنای ریشه کن شدن کامل آن نیست و همواره باید مراقبت های لازم در این زمینه مدنظر باشد.

وی ازجمله شاخص ترین اقدامات پیشگیرانه صورت گرفته برای مهار بیماری تب برفکی را انجام عملیات واکسیناسیون فراگیر در کانون های بیماری برشمرد و افزود: واکسیناسیون به موقع از وقوع بیماری و خسارت های ناشی از آن جلوگیری می کند.

کرمی با بیان از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد 61 کانون بیماری تب برفکی در سطح استان شناسایی شده است، اضافه کرد: طی این مدت 419 راس گاو و گوسفند در سطح استان در اثر این بیماری تلف شدند.

بیماری دامی تب برفکی یک بیماری ویروسی عفونی است و به راحتی و خیلی سریع از طریق هوا، آب، نهاده‌های دامی، علوفه و خوراک قابل انتشار به سایر دام‌هاست.

تب برفکی یک بیماری به شدت واگیر دار است و به لحاظ شدت خسارات اقتصادی یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید دام و فرآورده های دامی محسوب می شود.

تمامی دام های زوج سم از جمله گونه های نشخوارکنندگان اهلی همچون گاو، گاومیش، گوسفند و بز مورد هدف ویروس عامل بیماری قرار می گیرند و همچنین نشخوار کنندگان وحشی از جمله آهو، گوزن و گراز نیز به بیماری تب برفکی مبتلا می شوند.

در کشور ما بیماری تب برفکی مهمترین عامل تهدید کننده سرمایه دامی، تولیدات دامی و اولین بیماری دامی در جدول مبارزه با بیماری‌های دام قرار دارد.

ارسال نظرات