مدیرعامل یک کارگزاری :

فعالان بازار احساس خطر کرده و پول خود را از بازار خارج کردند/ اوضاع بازار بهتر نمی‌شود

محسن محمدی گفت: به دلیل گشایش در مسائل بین‌المللی، عده زیادی فکر می‌کردند که اتفاقات عظیمی در عرصه اقتصاد کشور رخ خواهد داد در حالی که بعدتر مشخص شد که خبری نبوده و سودآوری شرکت‌ها تغییر نکرده است.
کد خبر: ۸۶۹۸۷۷۸
|
۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، مدیر عامل شرکت کارگزاری مهر اقتصاد ایرانیان، بازار سرمایه و بورس کشور را فاقد شرایط خوبی دانست و به «نسیم آنلاین» گفت: امیدی که به فعالان بازار سرمایه بازگشته بود، دوباره کمرنگ شده است.

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات روز گذشته، با کاهش 412 واحدی به رقم 72 هزار و 615 واحد ایستاد.

"محسن محمدی" افزود: پیشتر، به دلیل گشایش در مسائل بین المللی، عده زیادی فکر می‌کردند که اتفاقات عظیمی در عرصه اقتصاد کشور رخ خواهد داد در حالی که بعدتر مشخص شد که خبری نبوده و سودآوری شرکت‌ها تغییر نکرده است. به گفته وی، بازی که سایپا در صنعت خودرو درآورد و مجموعه سازمان نیز از آن حمایت کرد بازار سرمایه را با مسکن سر پا نگه داشت، اما در نهایت فعالان بازار احساس خطر کرده و پول خود را از بازار خارج کردند.

محمدی، با بیان اینکه نقدینگی در کشور زیاد شده اما نرخ سود بانکی همچنان کاهش نیافته، اذعان داشت که در حال حاضر کسب وکار در کشور کساد بوده ، بنابراین رونق زودتر از پاییز به بازارسرمایه باز نمی‌گردد.

وی اذعان داشت که اگر دولت از سیاست کنترل تورم به قیمت بروز رکود عمیق دست بردارد و نرخ سود بانکی نیز کاهش یابد این امر کمک خواهد کرد که بازار رونق بگیرد.

مدیر عامل شرکت کارگزاری مهر اقتصاد ایرانیان به «نسیم آنلاین» گفت که در تابستان امسال همچنان همین رویه کنونی بازار وجود خواهد داشت و افزود که بعید است شاخص کل بازار از 70 هزار واحد پایین‌تر بیاید.

وی، با اشاره به کاهش نیافتن نرخ سود بانکی و عمیق‌تر شدن رکود اقتصادی،گفت که سرمایه گزاران بازار مشاهده می‌کنند که سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا نسبت به ایران نه تنها تغییر نکرده بلکه لحن آمریکا تندتر هم شده است. محمدی گفت که با توجه به مطرح شدن ریاست جمهوری "ترامپ" احتمال دارد که روابط نسبت به فضای تقابل حرکت کرده و استرس‌ها هم بازار باز گردد. وی افزود: که عده‌ای ترجیح داده اند که همچنان در بحث اوراق متمرکز شده تا زمانی که ریسک‌ها در بازار سرمایه مرتفع شود.

این کارگزار بورس تصریح کرد که امیدهایی که سرمایه‌گذاران به سیاست خارجی بسته شده بود رنگ باخته و گفت: اثرات این موضوع در سودآوری شرکت‌ها هم مشاهده نشده است. وی ادامه داد: سرمایه گزاران جدی بودن دولت در سیاست انبساطی و رونق بخشی و خروج از رکود را به هیچ عنوان مشاهده نمی‌کند. طبق اعلام محمدی ، مثبت بودن بازار در ماه‌های گذشته به دلیل حرکات ساختگی و مصنوعی بود که در صنعت خودرو رخ داد در حالی که ظرفیت اقتصاد کشور به این مقدار نبود.

مدیر عامل شرکت کارگزاری مهر اقتصاد ایرانیان درباره ارائه تسهیلات مسکن و تاثیر آن بر بازار مسکن نیز گفت: قیمت مسکن در کشور آنچنان بالا است که وام 80 میلیون تومانی هم تأثیری برای خرید ندارد. وی اذعان داشت که تعویض پیشنهادات دولت در ارائه تسهیلات 80، 110 و 160 میلیون تومانی نشان می‌دهد که خود دولت هم در این شرایط در حال آزمون خطا است. به گفته محمدی سیاست‌های دولت در بازار مسکن جواب نداده و دولت در حال پمپاژ اوراق خزانه به بازار است. وی نتیجه ‌گیری کرد که صنایع مختلف کشور سودآور نبوده و بعد از برجام هم اتفاق خاصی نیفتاده است.

ارسال نظرات